Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyvare för amatörer

24 inlägg 25869 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklyvare för amatörer

Kotte  
#7 Hej!

Skoj med ett nytt forum som handlar om skog och ved.

Jag har funderingar på att införskaffa en hydraulisk vedklyv, en sån här liten enkel maskin för max halmetersved. Det finns ju många olika att välja på i alla prisklasser från 1700 kr på typ Rusta, Jula, Biltema upp till proffsigare modeller för flera tusen.
Vill någon berätta om sina erfarenheter kring dessa klyvar, är billigt bra? Vilka fabrikat är bäst och effektivast osv...

Kom igen och ge det här forumet en flygande start :D



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Fredrik  
#8 Hej Kotte!

Va kul att du testar forumet, det är sådana som Dig och Tallkåda vi behöver för att komma igång.

Ang Din fråga:

Det brukar ju vara så att man får vad man betalar för :wink:
Har själv iofs inte kört någon annan än Bala Agris 7-tonnare, och om denna har jag inget ont att säga, ja kanske då priset, annars en kanonklyv.
http://www.balaagri.se
Men det beror förstås också vad du hade tänkt att använda den till.
En liten billig klyv passar nog perfekt i pannrummet för att klyva tändved med, men ute på vedbacken tröttnar man ganska snart på en med för liten klyvkraft, iallafall om man ger sig på lite grövre doningar...

Men som sagt tidigare, vi får hoppas att fler får upp ögonen för det nya forumet, och att du då får fler svar.

Vi hörs!

hälsn Fredrik

Avatar Fallback
TimberJack  
#9 Jag har ingen erfarenhet av dessa billiga klyvar däremot har jag haft problem med billiga verktyg från Biltema. Om man bara gör av med någon eller några kubik per år så är nog dessa klyvar OK men då klarar man sig också med en bra yxa.
Bra idé att ha klyven i pannrummet för att klyva tändved! ( kanske i lataste laget dock :wink: )
Själv har jag en klyv från Kellfri som jag är väldigt nöjd med, den är stark men kanske lite väl långsam för lättkluvna bitar. På vissa klyvar finns det två hastigheter att välja mellan vilket jag tycker verkar vara en bra finess.

Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18 Jag har en Bala Agri Hydraulyxan och den klyver jag 30 kubik per år med. Den fungerar mycket bra, snabb gång (4+1 sek) och jag har bara kört fast ett par gånger på 50 kubik. Om det är mindre än tio kubik så skulle jag kanske överväga en billighetsklyv, men då är man nog snabbare med en Gränsfors släggyxa.

Vad det gäller yxor så har jag provat Hultafors klyvyxa (1,5 kg), Gränsfors släggyxa (3,2 kg) och Gränsfors lilla klyvyxa (1,4 kg). Gränsforsyxorna kostar mer än Hultaforsyxorna, men de är värda vartenda öre. De är otroligt mycket mer lättarbetade. Om man inte får isär vedträet med ett slag så sitter yxan djupt i träet så att man kan vända på steken, men det är ändå lätt att få loss yxan om man vill det. Med lite träning så blir man förvånansvärt effektiv med en bra yxa.

Avatar Fallback
TimberJack  
#28 Jag läste ett test av klyvyxor, jag tror det var i Land. Fiskars klyvyxa var bäst i det testet. När man köper yxa ska man inte vara snål. Jag köpte en yxa på överskottsbolaget för 70:-, tänkte att den kan ju inte vara helt oduglig men det var den!

Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29 Fiskars yxor har jag inte använt. De verkar ju både rejäla och lättarbetade, men hur fasen skaftar man om en sån yxa? Om man sköter en yxa så håller den länge, men förr eller senare ger skaftet upp. Skaftet håller säkert så länge att man har fått valuta för pengarna, men det känns nog lite dumt att kasta en bra yxa bara för att skaftet har gett upp. Vet någon om det går att skafta om dom?

Avatar Fallback
Fredrik  
#33 Hej!
Roligt att ni tar upp klyvyxor, underskattade verktyg idag, för rätt använda driver dom bra!

Ang Fiskars yxor:
Kollade som allra snabbast på deras hemsida, dom skriver att skaftet är gjutet runt hela huvudet "så det inte kan rubbas", gissar att tanken då är att skaftet ska räcka huvudets livslängd, men det är mina teorier.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Kotte  
#49 Hej igen.

Nu är vi inne på yxor... underbara redskap som funnits sen stenåldern.

Jag slår gärna ett slag för Fiskars yxor med plastskaft - måste säga att jag från början var mycket skeptisk till denna konstruktion med plastskaftet.!. det kan väl inte hålla så länge, och sen är det bara att kasta skiten. Men! Jag köpte en klyvyxa för att prova, det var för två år sen, och den yxan har fått mycket stryk dvs, ibland missar man... men den håller - och är lätt att handskas och arbeta med, utom på de allra vresigaste vedträna, där funkar bara släggyxan - och den är tung.

   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#91 sveno var köper man gränsfors klyvyxor någonstans?

Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93 Jag har sett dom lite varstans. Granngården och vissa järnaffärer, t ex.

Avatar Fallback
Hansson  
#98 Jag var snål.Blev en hultafors från clas i insjön. Tyckte den funkade riktigt bra.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1487
sveno skrev:Fiskars yxor har jag inte använt. De verkar ju både rejäla och lättarbetade, men hur fasen skaftar man om en sån yxa? Om man sköter en yxa så håller den länge, men förr eller senare ger skaftet upp. Skaftet håller säkert så länge att man har fått valuta för pengarna, men det känns nog lite dumt att kasta en bra yxa bara för att skaftet har gett upp. Vet någon om det går att skafta om dom?


Det finns på lantmännen och byggvaruhandeln

Avatar Fallback

Hydraulklyv

Tigerwalk  
#1660 Jag föredrar en traktordriven hydraulklyv. Med lite tur kan Du hitta en i bra skick för 3000-3500:-. Nu är det så att jag är både nostalgisk och lite annat så jag började med att köpa en traktor och SEDAn klyv, men.. traktorn kan man ha mycket roligt med så klyven var liksom en bonus
Jag gillar traktorklyven av den anledningen att den är lätt att dra med sig hit o dit o har ofta all kraft man behöver.

Användarvisningsbild

Ang Fiskars Yxor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1794 Hej alla. Kul med ett forum om skog. Jag har läst det mesta o kände väl att här hade jag lite att tillägga.
Man behöver aldrig skafta om en Fiskarsyxa eftersom det är livstidsgaranti på dom. Klyvyxorna är bra härdade o tål att slås på med slägga. Jag har tre fiskarsyxor o dom är helt suveräna. Man kan naturligtvis inte misshandla dom hur mycket som helst men vid normalanvändning så håller dom livet ut.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1796 Jag har en liten 1 kilos till stickor, det är nor en bruksbo eller nåt, 35 kr.
De lite större är en bredklingad hyggar yxa på ca 2 kg.
Klyvyxan jag har är arvegods från Morfar, var i huset de köpte på 50-talet.
Jag är kanske lite kinkig, men en riktig klyv yxa är inte lätt o hitta. O om man hittar, får man intryck av att de vill ha hela pensions sparingen för att lösa den.
Har ett par andra med, en med plast skaft som en vänlig granne lyckades förstöra, funderar på att skafta om, men det är lite onödigt efterson ett skaft kostar mer än yxan...

Finns intresse, kan jag knäppa några bilder...

Kipp du har väl ett par du kan visa oxå...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).