Trädfällning (arborist)

Arbete vid (över) väg?

14 inlägg 14537 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbete vid (över) väg?

TheJo  
#289923 Då det måste finnas personer här som dagligen fäller träd längs med vägar.
Så tänkte höra hur ni gör om ni måste fälla träd ut över vägar?
Att följa de riktlinjer som Transportstyrelsen har för vägarbeten till punkt och pricka känns ju en aning overkill för den lilla stunden som det tar att få undan ett träd.

När grannen tog ned några träd, kort 50-sträcka på i övrigt 70-väg. Så ställde han traktor + huggarkärra på ena sidan och en person som stoppade trafiken på andra sidan.
Fällde trädet och puttade bort det från vägen. Alltså mindre än fem minuters jobb.

I mitt fall är det två björkar som skall tas ner. Absolut lättast vore att fälla dem över vägen, grönt område. Alternativet är att fälla dem mellan de röda områden, som är hus och diverse annat som inte mår så bra av att få en tung björk på sig :wink:

Väg.jpg

Inte helt skalenlig bild ...

Vägarna är 70, men ingen kör så fort pga korsningen. De flesta håller kring 50. Och det är en väg ute på landet, vilket betyder att det är max en handfull bilar/timme som kör förbi.
Min tanke var att man ställer ut tre personer som får hålla koll på trafiken. Fäller över vägen. Tar bort den biten som ligger över vägen. Sen kan man ta resten, som kommer att ligga på en gräsmatta på andra sidan vägen, i lugn och ro.

PS denna gång ska jag säkra med vinsch, så jag slipper skriva i "Lura döden"-tråden. :roll:




Edit:

"Trädfällning vid ledning och allmän väg
Vid trädfällning nära ledning måste alltid ledningsägaren kontaktas innan fällningen påbörjas. Vid trädfällning nära allmän statlig väg skall på motsvarande sätt Trafikverket kontaktas före fällning för vidare besked om eventuella åtgärder, t.ex. trafikvakt eller varningsskylt i samband med fällningen." - Säker Skog.

Blir att slå en signal till Trafikverket. Men fortfarande intressant att höra hur proffsen brukar göra.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Arbete vid (över) väg?

Fredrik Reuter  
#289925 Hej,
Det enda jag har att komma med är att jag varit med och tagit ned träd intill en Europa väg. En gran lutade mot vägen. Markägaren ringde Trafikverket och de kom otroligt snabbt och samordnade med vakter avstängning osv. Hjälpte tom att sopa vägen från granbarr och grenar efteråt.

I och för sig kan man förstå dem, en stor lutande gran vill de inte ha mot en Europa väg...

Återkom gärna med information efter att du kontaktat dem!

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Arbete vid (över) väg?

svampbob  
#289927 Fråga inte. Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.

Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

jannee  
#289938 Kan väl inte vara värre att fälla två träd över en 70 väg en driva över en skock kor. M.a.o. sätt en vakt med röd flaga på var sida om det aktuella området och sedan fäll.
Så hade jag i alla fall gjort - kanske mer vild än tam.

Användarvisningsbild

Re: Arbete vid (över) väg?

anersimyra  
#289947 Jag fäller dagligen över mindre gång och cykelvägar. Övertydlighet vid avspärrningar är A och O. På en 70, eller 50 väg för den delen, skulle jag aldrig i livet fälla utan trafikverkets personal närvarande. Ofta krävs att samtliga inblandade har rätt utbildning, samt att TA plan upprättas långt i förväg. En chansning kan i " bästa fall " ruinera dig ekonomiskt för livet.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

TheJo  
#289956 anersimyra - Precis därför man inte ska fråga :roll:
Tur man inte verkar i en stad, hör jag det.

Nej, klart man ska vara ordentlig.
Men är nog ingen hemma på landet som gör så när de måste göra något vid väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

ÅsaNisse  
#289957 Ring till trafikverkets entreprenör i området. Det ingår i deras uppdrag att hjälpa till vid sådana situationer och de kan till och med fixa fällningen. Allt för att slippa att det lägger sig på vägen en dag när det blåser lite extra.

Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

TheJo  
#289965
ÅsaNisse skrev:Ring till trafikverkets entreprenör i området. Det ingår i deras uppdrag att hjälpa till vid sådana situationer och de kan till och med fixa fällningen. Allt för att slippa att det lägger sig på vägen en dag när det blåser lite extra.


Gäller detta även träd som står en bit in på en tomt? Och som är helt friska?
Då dessa björkar endast tas ner för att det ska bli häck istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

haggloader  
#289967 Naturligtvis säger du till vägentreprenören att du är orolig över att björkarna skall blåsa över vägen, prata absolut inte om någon häck.

Användarvisningsbild

Re: Arbete vid (över) väg?

anersimyra  
#289969 I själva verket är Björkarna svårt angripna av röta, att de ser friska ut tillhör sjukdomsbilden, det " sista skriket, " så att säga.. :smile: :smile: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

TheJo  
#289992 Ni tänker så :wink:

Kan ju råka peta till dem med lastaren, så de ser lite skadade ut :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289995 Usch då, tänk om du råkar trycka till dem så de luta över vägen?! Då måste du nog ta ned dem, är jag rädd.

Är det inte ungefär som att fälla över/vid kraftledning?

Användarvisningsbild

Re: Arbete vid (över) väg?

svampbob  
#290000 Vad händer om jag skulle råka fälla ett träd i huvudet på någon som passerade på vägen. Jag hugger nu längs min egen skogsväg och det är låst med vägbom på alla sidor men så igår när jag var där så svischade en MTB cyklist förbi på vägen. Är det min skyldighet att bevaka min egen väg?

Avatar Fallback

Re: Arbete vid (över) väg?

Homo abies  
#290009 70 väg Om någon träddel riskerar att hamna inom vägområdet så skall du kontakta "väghållaren" som antingen är trafikverket(?), kommunen, vägförening eller samfällighet och hör vad de kräver.
och hur du kan gå tillväga, Ett annat sätt är att åta sig fällningen och se till att beställaren tar ansvar för trafikdelen (Men kolla så att det görs!) Hela diskussionen är ju meningslös ända tills det har hänt en olycka DÅ är det extra tungt att inte ha följt regelboken . Det finn sju i stort sett aldrig skäl att inte följa de regler vi har. Angående bommad skogsväg så är man skyldig att sätta ut varningsskyltar och kommer heller aldrig undan vållandeansvar om man fäller på någon oavsett var det är.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).