Motorsåg och handhållet

Stiga sp 52

8 inlägg 5703 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga sp 52

moraggarn  
#289641 Tjenixen! Har legat hemma på soffan några dagar nu och haft tråkigt på grund av att ryggen pajat. När jag nu ligger där och har tråkigt så fick jag för mig att kolla in lite motorsågar , det var bara en ide jag fick i brist på annat. Fick då se att man på Jula säljer en Stigasåg, Stiga sp 52, denna sågen har ju på pappret ganska bra specifikationer om man tänker sig att den ska användas till lite allt möjligt samt priset på denna var ju helt ok. Ni som kan en del om sågar, är en sådan här Stigasåg nåt att ha för den "normale hobbyanvändaren" som gallrar lite då och då samt sågar ved och tar nåt större träd emellanåt. Det som talar emot den vad det gäller gallring är väl det långa svärdet men i övrigt så ser det ju ut att vara en rejäl såg för pengen samtidigt som Stiga gör ju ganska bra grejer inom andra områden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stiga sp 52

JensSkoog  
#289650 Om jag var dig skulle jag inte köpt Stiga! Jag skulle hellre se efter en Husqvarna, Stihl eller Jonsered. Dolmar och Echo har ochså akseptabla sågar.
Har skruvat lite på Stigasågar för kompisar, och enligt mig, så är det en såg som passar bäst för dom som ska kapa två, tre småträd på sommarstugan en gong i året! :mrgreen:
Om du har tråkigt med ryggen, skulle jag ochså tänka på sågvikten. Kör Stihl själv, och den sågen jag använder mycket är min MS200. Med den holler rygg och armar hela dan, så tar jag mina storsågar när det behovs. Om jag bara skulle ha en såg, skulle jag gått för Stihl 241, men det finns mycket bra sågar från Hva och J.red i samma klassen.

Avatar Fallback

Re: Stiga sp 52

moraggarn  
#289668 Ja det var väl lite så som jag ändå trodde, men man vet ju aldrig:-). Just nu kör jag med en Husqvarna 246 som funkar fint. Har vart och kollat på nya sågar b.la den Stihlen du nämnde,kändes som en fin såg. Har blivit erbjuden ganska bra priser på både Stihl och Husqvarna. Då jag även tänkt köpa en röjsåg samtidigt så verkar paketpriserna bli väldigt vettiga, men har ännu inte bestämt mig för något då jag inte har bråttom med något köp utan just nu kollar jag läget så smått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga sp 52

JensSkoog  
#289672 Har tre kompisar som har köpt MS241 och som gillar den stort. Lagom stor och lagom tung!

Användarvisningsbild

Re: Stiga sp 52

totte  
#289684 Att byta från en 246 till en Stiga-såg är ett rejält nedbyte. Avråder, du blir besviken.

Avatar Fallback

Re: Stiga sp 52

moraggarn  
#289695 Nu har jag inte tänkt att köpa Stigan men fick syn på den när jag surfade runt och kunde inte låta bli att läsa lite om den, när man då fick se specen så ser den ju inte så dum ut, tänkte sedan fråga proffsen:-) Tanken är en Huaqvarna i 400-500 serien eller en Stihl 241-251

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga sp 52

JensSkoog  
#289708
moraggarn skrev: Tanken är en Huaqvarna i 400-500 serien eller en Stihl 241-251

Då blir du inte förvånad! Grymma sågar alla! :grin:

Avatar Fallback

Re: Stiga sp 52

tallen100  
#289778 Kvaliten på gräsklipparna är inte den bästa, så jag tvivlar på sågen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).