Traktorer och processorer

Valtra Twintrac

8 inlägg 9895 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra Twintrac

nissebrun  
#289605 Hej jag är på g att köpa traktor, men vet inte riktigt vad jag skall ha!

Jag har hittat en 6800 twintrac från 97 med 4000 timmar på mätaren som ser ut att vara i rätt så bra skick.

Den har inte turbinkoppling, men den har autocontrol vad det nu betyder..

Lastare sitter på, vilket är ett krav då jag även skall ha den hemma på gården till diverse sysslor.

Jag kommer att köra med den en del i skogen, men även en hel del landsvägstransport då jag fäller träd som arborist, och har behov av att kunna ta hand om ved och ris på ett smidigt sätt.

Det finns inget uttag för vagnsbroms vilket jag anser att jag behöver ha, jag vill ju inte rulla runt i 40 km/h på vägarna med 10-12 ton bakom traktorn som är obromsade. Går detta att lösa på något bra sätt?

Vilket pris är rimligt på en sådan traktor tror ni?

Valtra 6800 twintrac
+ lastare
+twintrac
+rymlig hytt
+ endast 4000 timmar.

-ålder?
-inget bromsuttag
-ej turbinkoppling

Vad finns det mer för för och nackdelar?

M.v.h Nisse



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra Twintrac

Ferguson system  
#289606 Hei, bremseventil kan monteres på tipputtaket. En annen løsning er å lage eksosbrems. Sommerfugl spjell i manifoilen omtrent som gass spjeldet i en forgasser. Link til firma som selger bremseventil http://www.okonomi-deler.no/ProductCata ... 5637252992

Användarvisningsbild

Re: Valtra Twintrac

stegmaster  
#289632 Autocontol= elektrisk styrning/kontroll av lyftarmer.
Pris er svårt at svara på rakt av utan mer info, men skulle gissa rundt 220-240tkr+mva om den har bra däck och iövrigt bra skick. :smile:
(Et tips annars er at se til Norge efter gamla valmet då bromsventil er standard på alla 6000serie traktorer här. Dessutan brukar priset på valmet/valtra vara lägre här om jag fattat rett.)


Ferguson system skrev:Hei, bremseventil kan monteres på tipputtaket.

Bremseventil bør vel helst monteres ihop med bremsepedalen om det skal ha noen effekt ved akkuttbremsing langs vei, ved skogskjøring funker det med tipputtaget, eller var det noe i ditt forslag som jeg ikke forstod?? :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra Twintrac

Ferguson system  
#289639 Økonomideler har flere forskjellige bremseventiler. En som går via bremsesystemet, og en annen som som er mekanisk som monteres på tipputtaket. På den til tipputtaket må mekanisk overføring fra ventil til bremsepedal lages selv for at det skal bremse likt.

Avatar Fallback

Re: Valtra Twintrac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289692 Bromsventilerna som finns hos Olssons i Ellös monteras först, före alla andra ventiler.
Så måste de vara av säkerhetsskäl
Tror inte att 6800 fanns med turbin, Iaf inte då
Har den breda däck o i vilket skick avgör nog priset lite...runt 200 000?

Avatar Fallback

Re: Valtra Twintrac

ÅsaNisse  
#289752 Tråkigt att den saknar turbinkoppling. Det är perfekt vid all körning, men allra bäst i skogen.

Avatar Fallback

Re: Valtra Twintrac

ÅsaNisse  
#549862 Jag har konstaterat att det tydligen är många som kopplar om till spakstyrning på Twintrack när man åker baklänges. Vad gör man av rattar och orbitroler då? Jag skulle vilja få tag i en rattsats med orbitrol till en 6850 och har ringt runt till div skrotar, men ingen har. Någon som har liggandes i en gömma så skicka ett PM

Användarvisningsbild

Re: Valtra Twintrac

Aqualize  
#552145 Autocontrol, som sagt elektronisk styrning av redskapslyften, är standard på alla modellerna i den serien så inget "plus" att betala för. Det kom som alternativ i slutet på 05-serien före. Sen fanns det någon bättre/kompletterande varianter av Autocontrol med markradar vill jag minnas för att den ska veta egentliga slirningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).