Motorsåg och handhållet

Jonsered vs Husqvarna

33 inlägg 20906 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Ferguson system  
#289452 Uff trio-brake, grøsser av tanken. Jeg synes at den ekstra bøylen bare blir i veien, og det er heller ikke bra med tanke på sikkerhet. Det er bra å tenke sikkerhet og det skal man også, men det må fungere i praksis. Jonsered kjører kampanje på 2252 for 5200 kr ink moms. Noen forhandlere har enda litt å gå på. Da mener jeg at valget ikke er så vanskelig. En billigere modell blir ikke så mye rimeligere. Om Jonsered kjører kampanje i Sverige er jeg ikke sikker på.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Brumsten  
#289461 Det är inte pengarna som är intressanta i sammanhanget, utan säkerheten.
En extra säkerhetsdetalj på sågen finns där av en enkel anlednig, att göra handhavandet säkrare.
Vi är nog många som har överrasktats av en oväntad sågrörelse under arbetet som har kunnat slutat illa, det är det som är finessen med T-B.
Felaktiga sågställningar under arbete gör sig icke besvär.
Har en kollega som en gång fick sågen i visiret, han kör numera endast med T-B-sågar.
Lär er uppskatta T-B-sågar och anpassa er arbetsteknik, så att vi kan fortsätta att ha synpunkter på sågar framledes.
Det vore ju synd om några av er aldrig kommer att höras av igen.
Tänk säkerhet, inte tid, den vet ju inget om framledes, men förolyckas inte i skogen för att ni inte tror på vad jag säger.
Det här är ingen lek, utan en allvarlig rekommendation.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

JensSkoog  
#289487 Gott skrivit, Brumsten! :grin:

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Hema  
#289500 Borde då inte fler sågar från de orange:a kunna köpas med T-B och varför finns det inte till de röda? Konstigt kan man tycka, då det handlar om säkerhet.

I frågan om HVA vs. Jonsered, är det nog mycket upp till tycke o smak, samt återförsäljaren.
Men köp en såg med Autotune eller Jonsereds motsvarande, såvida du inte gillar att att kunna justera manuellt.

Men ska du använda sågen till veden, så säger jag minst 50cc och är nytt för dyrt, så satsa på bättre begagnat.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289535
Hema skrev:Borde då inte fler sågar från de orange:a kunna köpas med T-B och varför finns det inte till de röda? Konstigt kan man tycka, då det handlar om säkerhet.

.... .


Det handler nok mer om å "skape" et behov for noe som eget merke er alene om å kunne levere. Påstått bedre sikkerhet er jo også takknemlig å argumentere med....

Den kan nok bedre sikkerheten for noen helt uerfarne brukere som ikke tar seg tid til å lære riktig teknikk, men neppe for mange av de som kjøper modeller som 550xp.
Det er allerede måter bremsen utløses på ved kast (treghet og fremre håndtak), så hva skal man med en tredje?

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Brumsten  
#289543 Trio-Brake är till för den händelse du trodde att du inte skulle råka ut för.
I det läget är lång erfarenhet värdelös, oavsett antalet verksamma år i yrket.
Så de så!

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

tallen100  
#289553 Så köp ingen kastsåg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289566 Ska man dra det till sin spets så är det skrivet att såg som ska säljas i Sverige ska i möjligaste mån utrustas med all säkerhet och får inte säljas utan.
Egentligen är alla sågar i yrkesverksamhet utan trio inte regelmässiga.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Hema  
#289590 Men varför endast 550:n och fd. 346:an kan man undra?

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Traktorkalle  
#289593
SawTroll skrev:
Hema skrev:Borde då inte fler sågar från de orange:a kunna köpas med T-B och varför finns det inte till de röda? Konstigt kan man tycka, då det handlar om säkerhet.

.... .


Det handler nok mer om å "skape" et behov for noe som eget merke er alene om å kunne levere. Påstått bedre sikkerhet er jo også takknemlig å argumentere med....

Den kan nok bedre sikkerheten for noen helt uerfarne brukere som ikke tar seg tid til å lære riktig teknikk, men neppe for mange av de som kjøper modeller som 550xp.
Det er allerede måter bremsen utløses på ved kast (treghet og fremre håndtak), så hva skal man med en tredje?


Men om man lär sig rätt teknik och aldrig gör fel så behövs ju inte det vanliga kastskyddet heller? Det har också varit en nymodighet som många hånade. Det väger flera hekto, och är ytterligare en grej som kan gå sönder.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

SawTroll  
#289612 Uansett hvor mye sikkerhetsutstyr du lesser på sagen, så er det viktigste sikkerhetsutstyret det du har inne i hodet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289647
Hema skrev:Men varför endast 550:n och fd. 346:an kan man undra?

Finns på några till tror jag. 445 tex.

Skulle funnits på alla såg under 60cc.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

Hema  
#289654
Mange skrev:
Hema skrev:Men varför endast 550:n och fd. 346:an kan man undra?

Finns på några till tror jag. 445 tex.

Skulle funnits på alla såg under 60cc.

Aha missat det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered vs Husqvarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289655 Även 345 gick att köpa med Trio Brake.

Avatar Fallback

Re: Jonsered vs Husqvarna

alias  
#289762
Mange skrev:
Hema skrev:Men varför endast 550:n och fd. 346:an kan man undra?

Finns på några till tror jag. 445 tex.

Skulle funnits på alla såg under 60cc.


Vet att 353:an också såldes med TrioBrake (har en ståendes i verkstaden på föräldragården).

Har för mig att jag har sett något liknande på en 242:a också - är dock inte säker.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).