fre 05 sep 2014, 18:57#289463
Har Subaru outback diesel -11. Du blir säkert också nöjd med en sån, annars har du högre förväntningar. Hoppas du förstår hur jag menar...
Ska man ha en premiumbil, så har den också bara en ratt och fyra hjul. Man får dock mer av status o lyx. Dyrare bil.
Subaru är ingen premiumbil.
Då man börjar drömma bil önskar jag lyx men nyktrar till när plånboken ska fram.
Jag kör mycket hyrbilar i mitt jobb. Det är mina referenser vid sidan av egna bilar.
Det här min första Subaru. Ser bilen som en brukssak. Jag lämnar in bilarna på rostskyddsverkstad. Ska vara bra enligt Subaristforumet.
Kärvande klossar i ett ok som enda "fel" på 9000 mil. Fixade själv.
Trodde Subaru skulle vara en bra bruksbil för oss med en fyrhjulsdrift som är bra för vår livsstil som häst- och skogsägare. Och det har stämt hittills.
Jag upplever många goda egenskaper, körglädje med Outbacken. Mycket är säkert perfektare på volvo, audi och bmw.
Egenheter är subarukopplingsjuck första km-arna, men bara ibland när hon har lust, inte jag. Aldrig på sommaren dock? Bottenvrid som är klent för en diesel, baklucka som inte träffar mitt i hålet när man parkerat skevt över ett dike, praktiskt taget inga delar på biltema. Den som programmerade ventilationen skulle kört en volvo innan han började. Ljusautomatiken funkar inte bra ihop med svensk lag.
Förarstolen är bättre för min kropp än jag trodde. Bränsle 80%småstad/20% väg är stabilt ca 0,65. Laglig vägkörning utan motorväg ger 0,55. Motorväg med fortkörning dvs 140kmh (nålen på150) +0,8.
Jag brukar köpa nya bilar och ha dom länge och jag har nu två st världens bästa bilar tycker jag. Som är totalt olika varandra. Volvo 945LTT -96 som jag behållit länge alltså och så Outbacken.
Jag tar helst Volvon till vardags runt byn för den är så..., ja jag tycker den är så jäkla,.. bra och nykvalitet och åldrad med ära. Hatten av. Helt problemfri i 19 år. Nya bromsar, stötdämpare, ABS-givare, batteri,avgas och glödlampor bara.
Det är väl så att Subarun är klumpigare i stan, men bättre överallt annars. Det är ju 70-tal mot 2010-tal också. Det var inte så dåligt förr egentligen tänker jag när jag kör volvon. Startar jämt, lastar 2,5m x 1m plåt på byggmax inne i kupén...
Tänk att Volvos största modell då är mindre än en Golf idag...!
Ingen plåt går in i Subarun men man har kungligt benutrymme i kupén.
Ser outback som nästa bil också men då ska jag provköra automaten som nu finns till dieseln. Manuella är bra utom i stadskörning då den tillsammans med kopplingen är lite lätt tvär och vresig. Efter ett par tjuvstopp lärde man sej plus att det kom en uppdaterad programvara som ger lite mer "gas" vid start. Jag tror Japanerna tänker sej Subaru mer som en bil som gasas mer än gubbil. Lite som att den vill gasas också men det finns ju inte nån extra kick på högre varv i en diesel. Men till och med jag (50 år) kan lockas ta ett busvarv i en rondell för bilen vill det liksom. En Volvo xc70 jag körde kändes något svajigare. Men jag hade minst lika gärna ägt en sån volvo också.
Subaru är inte en bil med MB, BMW eller Volvo/Audi- ambition sett till knappar, klädsel, sömmar, blingbling, tillgång till starkare motorer, superautomatlådor men är en rimligt prissatt bruksbil med skaplig utrustning och också vissa egenheter alltså.
Den är otroligt vass på vägen på vintern, förutom värmen som är... Klen. Men man lever ändå.
Den driver förnämligt med permanent 50/50 fram bak men kan tappa "spåret" om man i en kurva kör i ett gupp samtidigt.
Körde en passat 4motion i svårt väglag men den var inte lika trygg, enligt min upplevelse. Passaten kanske kasade/understyrde något är diagnosen. Subban är neutral, livligt kvick och "alla hjul" drar jämnt hela tiden vill man tro. Eftersom specifikationera säger det så upplever man väl det så.
Man tar sej fram på snöiga skogsvägar men det är bättre med King-Cab, högre SUV och Valtra. Har kört så långt det går och sen sitter man där ändå om man testar. Men det är så med traktor också. Backat i djup packad snö och ett vekt plastsjok under motorn vek sej framåt...
Jag är nöjd med Subaru men skulle vara nöjd med många bilar. Söker man skillnader finns det skillnader. Men "alla" bilar gör sitt jobb ganska länge om man sköter dom hyfsat och inte tar kål på dom. Det är också en affärsbalans som gör att du inte kan betala lite och få mycket. Med bilar finns även tur och otur med i bilden. Alla bilar kostar alldeles för mycket att serva på märkesverkstad i förhållande till vad man får.
Subarus drivteknik var något jag blev intresserad av och som också gjorde mig till köpare: