Före och efter jobbet

Photosphere test

21 inlägg 13702 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Photosphere test

Fredrik Reuter  
#289435 Jag har grejat lite med panorama bilder och photospheres nu under sommaren. Google erbjuder en riktigt bra lösning där man kan ladda upp sina bilder till dem och sedan visa dem i Google Maps och valfritt annat ställe enligt nedan.

Nu är detta ingen bra skjuten photosphere, men pröva gärna att klicka på den lilla knappen uppe i högra hörnet av bilden och testa att dra er runt i granåkern. Är det någon som är intresserad av detta och vill testa själv, skriv gärna i denna tråd så ska jag förklara så bra jag kan utifrån det jag lärt mig.





   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Fredrik Reuter  
#289437 Och just det, rapportera gärna om det inte fungerar för er.

   TS
Avatar Fallback

Re: Photosphere test

Larsss  
#289443 Häftigt! Funkar fint. Hur många bilder består den där av?

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Fredrik Reuter  
#289444 Hej och tack!
Jag vet inte riktigt, denna är tagen med min Android telefon och telefonen själv klamrar ihop bilderna efter sista tagna bilden. När jag tar "riktiga" panos så är det 12 HDR bilder i varje sfär med fisheye lins på systemkameran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

stegmaster  
#289454 Fick inte riktig tag i detta. :???:
Hur får man til en sådan bild??
Brukar man panorama funktionen på kameraet och snurrar rundt 360 grader, eller er det enkeltbilder som er sammenfogat på nåt vis av google???

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

ilbajten  
#289456 Coolt

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Fredrik Reuter  
#289462 Hej,
Stegmaster: Det är kanske 30 bilder (vet inte riktigt hur det är med bilden ovan) som man tar när man sakta snurrar runt där man står. Inga panorama bilder, vanliga enkla bilder. När sedan allt är täckt så skapar appen själv en fotosfär likt ovan.

När jag fotar åt Google för deras Business View så är det 12 HDR bilder per sfär med en fisheye lins (180 grader), 0, 90, 180 och 270 grader, 3 bilder i varje vinkel för att få HDR bild.
Med denna variant så finns speciella program som gör en sfär av alla bilder, likt appen fast i datorn...

Ni kan enkelt testa själva om ni kör Android, appen heter Google Kamera (Google Camera) och finns gratis i Google Play. Det vore roligt om vi tillsammans kunde skapa häftiga sfärer på skogslandskap runt om i Norden.

Skriv här om du behöver hjälp, så ska jag svara så gott jag kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Photosphere test

Larsss  
#289470 Tänk att använda det där till att t.ex. fota vyn från ett älgpass för att kunna ge en beskrivning av hur det gick till när man sköt stortjuren!

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Smålandshuggarn  
#289508 Har laddat ner appen nu :smile: . Så hur funkar det?

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Fredrik Reuter  
#289515 Hej,
Google Camera appen kan ta flera olika typer av bilder. Starta appen och svep åt höger, då kommer menyn fram och högst upp har du Photosphere. Starta genom klicka på den och sedan är det väldigt enkelt. Se bara till att stå stabilt och bekvämt - på samma ställe. Håll kameran vertikalt nära ditt huvud, så nära du kan utan att tappa fokus på skärmen. Vinkla sedan kameran så en av punkterna hamnar inom ringen, den blir då blå, håll still. Sedan tar kameran själv bilder, det är bara att flytta runt och hitta de nya punkterna ända tills appen säger till att det är klart.
Då kan du se sfären i appen (det kan ta nån minut innan den är klar). Svep åt höger på skärmen så ska bilden komma upp. Sedan kan du dela fotot, antingen till Google Maps eller någon annan stans.

Tänk dock på att det kan vara känslig information i dessa sfärer och Google manuellkontrollerar alla sfärer som skickas in, därför tar det tid att få dem godkända.

Vill ni ha dem publicerade på här på skogsforum så kan ni emaila dem till mig på info@skogsforum.se så kan jag lägga upp dem.

Här är en video:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Smålandshuggarn  
#289537 Hejhej.

Tack för hjälpen! Verkar coolt det här så ska testa så fort som möjligt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

Fredrik Reuter  
#289538 Hej,
Ja det är riktigt häftigt.
En sak jag glömde ta med är att detta är en del av Google Maps. Därför kräver Google geotaggning. De publicerar inte sfärerna utan geotagg. Vad betyder det då? Jo att platsen där sfären är tagen alltid visas. Man får tänka till om man publicera sfären eller inte. Det kan ju vara känslig information. Ett exempel är om man tar en superfin sfär från en okänd utkiksplats. Laddar man upp denna så öppnar man upp för vem som helst att komma dit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

svampbob  
#289549 Ett försök men det blev visst bara en vanlig bild när jag laddade upp den.

Kollade på Fredriks bild och såg att han också hade fått med sina fötter på bilden.

Avatar Fallback

Re: Photosphere test

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289562 Där där ser ju snuskigt häftigt ut, det ska testat framöver! Tack för tipset :D

Användarvisningsbild

Re: Photosphere test

totte  
#289575 Skoj! Om man tiltar ner helt mot backen ser man Fredriks fötter :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).