Traktorer och processorer

Biltema batterier

18 inlägg 34536 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltema batterier

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24988 Behöver byta batteri i traktorn, och funderar på om Biltemas batterier är något att fundera på.
Är det någon som har erfarenhet? Håller de för vibrationer, etc?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#24995 Jag stoppade i 2 60amp biltama batterier i min Power Major och dom höll exakt ett år.Ändå har jag en modern växelströms generator och den stoda aldrig mer än max en vecka mellan körningarna.Men jag kan ju haft otur..

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24996 Biltemas batterier har i olika tester fått bra kritik i förhållande till sitt pris..Dom är inte bäst eller bra i alla kategorier,men står sig bra i jämförelse mot "dyrare" kvalitetsbatterier..Under ett dyrt batteris livslängd så har du råd att köpa två biltema..Men valet är ju naturligtvis ditt..och det jag har skrivit, är ur min ringa synvinkel. :)
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25131 Jag har alltid kört med fritidsbatterier i min boxer.
Dom är lite dyrare, men mycket tåligare.
Tycker helt klart det lönar sig i längden.
Vet inte om biltema har såna, bara ett tips. :)

Avatar Fallback
fredar  
#25252 Har en Jeep Wrangler som jag nyligen monterade en vinsch på. Vinschen ska enl. specen
dra 420 ampere vid full belastning.

När jag monterade vinschen hade jag ett friskt 1 år gammalt biltemabatteri mellan 60 och 70 Ah.

Vid första provkörningen parkerade jag bilen på platt backe och satte vajern i ett träd.
Verkade till en början fungera bra men när det började gå tungt slocknade hela bilen
bokstavligt talat. Det fanns inte ström så det räckte åt belysningen.

Gick och köpte mig ett Tudor Maxxima batteri på 50Ah. Numer slocknar inte bilen när
jag vinschar även om vinschningen pågår en stund.

I jämförelse med biltemabatteriet jag hade innan så är det ljusårs skillnad i kapacitet men
det ska nog inte ses som en Biltemabatteri <-> Maxxima jämförelse utan snarare en jämförelse mellan vanliga blybatterier och blybatterier med spiralceller.

Även startmotorn i Jeepen snurrar betydligt fortare efter att den fått tillgång till mer ström.

Har ett biltemabatteri i min IH484 som är nåt år gammalt. Fungerar bra men efter
mitt Maxxima batteri i jeepen har jag blivit allt mer nyfiken på vad dubbla optima batterier
skulle göra för underverk med startmotorn i traktorn...
Kommer väl aldrig att hända med tanke på vad dom kostar tyvärr...

Måste ju bara flika in en bild på bilen: (dock innan vinschen kom på plats)
Bild

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25277 Det räcker med ett Maxxima eller Optima för att starta en traktor i den storleken.

Körde flera år med ett Optima i min gamla BM 650 och den ersatte 2 st seriekopplade 6V 160Ah batterier, gick utan problem att starta i 10- utan motorvärmare.

Kul att du har samma hobby som jag :lol:

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25320 Personligen har jag dålig erfarenhet av Optima, har lyckats knäck två stycken. Dom verkar inte hålla när man måste malla lite med startmotorn.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25467 Livslängden är inte den bästa på Biltemas batterier varje fall när det gäller traktor batterier, men de är billiga. Samtidigt är det så jä--a tråkigt när startmotorn bara rosslar lite och batteri bara är användbart tillsammans med
batteriladdare. Köp riktiga batterier det håller blodtrycket på angenäm nivå.

Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25531 Beställde dubbla Excide (Tudor) batterier igår. Prisskillnaden mot Biltemas batterier blev ingenting i sammanhanget.
Känns som det är mer kvalitet i detta fabrikat.

   TS
Avatar Fallback
fm  
#25576 bytte till ett optima batteri i mf35;an det har hållt i ca 15 år. Hade tidigare 2 x 6 volts.

Köpte två nya varta till bm 2200 men dom vibrerade sönder inom ett år pga snökedjor. Bytte till ett optima för 3 år sen och det fungerar perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Biltema batterier

Åke Nilsson  
#289417 Synd att alla batterier är så dålig kvalitet nuförtiden.
Spelar ingen roll om det är varta ...
Skotaren byter vi batterier nya på dryga året, dom skakar sönder.. och tål sämre kyla.

Köpte global från laitis till ATV bara skräp fick byta 2 batterier höll bara nått halvår.

Köpte gel fyllt till skotern och den tål att stå 6-7 månader utan laddning och då startar
den direkt !!

Gelfyllda är att rekommendera om du kör lite, dom torkar inte ut på samma sätt och börjar släppa avlagringar mot bottern med kortis som följd.

Användarvisningsbild

Re: Biltema batterier

hlb  
#289479 Biltemas AGM batteri 95 Ah 850 A startström (1799:- inkl moms) har jag testat i över ett år i traktor och dieselbil med värmare.(ett i varje fordon). Livslängden vet jag inte ännu något om, men detta verkar vara ett mycket prisvärt köp med 4 års garanti. Det blir nog ett till hydremagrävaren också där optiman har gett upp.

Avatar Fallback

Re: Biltema batterier

stihl91  
#289483 Vad jag har hört är det djupcykyklerna som tar knäcken på batterier. Alltså när man laddar ur dem tomma och laddar upp dem igen. Ett dåligt billigt batteri klarar färre urladdningar än ett bra dyrt batteri.

Användarvisningsbild

Re: Biltema batterier

halvproffs  
#289504 Köpte ett rött Optima tiil traktorn som höll i 10år så när det var slut köpte jag ett nytt och det höll bara 2år. Köpte därefter ett på Biltema som nu är 2år och det har hittills fungerat bra.

Användarvisningsbild

Re: Biltema batterier

Kse  
#289670 Det gäller att ha rätt batteri på rätt plats.
Ett fritidsbatteri tål att urladdas gång på gång, lämpligt att ha i tex sommarstugan där man saknar laddning och kör tills batteriet är dött.
I fordon av alla de slag blir ju aldrig batteriet helt urladdat om allt funkar som det ska, vanliga batteri tar skada av att djupurladdas.
Men innan man köper nytt batteri bör man göra ett belastningstest av det gamla, det brukar man kunna göra där man köper nya batterier.
Jag har mer än en gång misstänk batteritfel fast batteriet varit felfrit. Generator, startmotor, relän, jordfel mm kan orsaka fel där man felaktigt misstänker batteriet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).