Uppvärmning

Litet vedtorkningstest

49 inlägg 38223 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#263034 Nu kör jag supertork på bitarna.... dom ligger på en hylla nära taket i pannrummet å där är det varmt vintertid då det eldas heletin ! Nu ska vi se hur mycket det försvinner på en månad eller 3 :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

sunkann  
#289306 Hur går det har du några fler mät värden på kubbarna

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#289359 ok då blir det till att kolla det igen då... bara köpa ny våg snabbt !

Jag återkommer

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#302776 SLUTVÄGNING gör vi nu


start med klyv å vägning:
28/3 2013 1523gram
2/5 1245gram (-278gram)
3/6 1183gram (-62gram)
11/8 1055gram (-128gram)
1/2 2014 1076gram (+21gram) OBS!!!!!!

5/12 2014 944gram (-132 gram) får anse den som kruttorr nu :)

Tot minskning ca 1/3 del har torkat bort




Start:
28/3 2013 2981gram
2/5 2813gram (-168gram)
2/6 2599gram (-214gram)
11/8 2395gram (- 204gram)
1/2 2014 2325gram (-70 gram) OBS!!!!!!!

5/12 2014 1687gram (-638gram) Verkade som det satte fart när den kom in i värmen.

Tot minskning 1294 gram

Avslutar detta test md att slänga in klamparna i pannan nu :)

Ha en bra helg alla !

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

Hema  
#302790 Bra jobbat, visar helt klart att det finns mycket fukt att bli av med.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

ÅsaNisse  
#302809 Vilket jädra slöseri... :surp: . Är det inte så att vissa bränslecellsmotorer går på vatten som omvandlas till syre och vätgas :ugeek: . Borde vara rädd om vattnet och utvinna energin istället. :-?

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

loppan  
#302814 Detta visar att ved torkar bäst i pannrummet.
Man kan i princip få möbeltorr ved med hjälp av spillvärmen från pannan,den veden brinner som bensin.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Vedproducent  
#302815
loppan skrev:Detta visar att ved torkar bäst i pannrummet.
Man kan i princip få möbeltorr ved med hjälp av spillvärmen från pannan,den veden brinner som bensin.

Naturligtvis, sen är ju frågan om det är spillvärme eller om det kommer huset till godo. För om det gör det så åtgår ju värmen till vedtorkning som annars skulle komma huset till godo. Så torka ved i huset är bara bra ekonomiskt om det verkligen handlar om spillvärme som inte behövs.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#302820 Testet tyckte jag även visa tydligt hur viktigt det är att klyva klampen. Då den klyvna torka ur fint första våren men inte den som ej var klyvd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

jannee  
#302849 En liten undran, hur mycket av energivärdet torkar man bort?
Varför jag undrar är för att jag kom över ett parti gammal björkved, klyv och torkad efter alla konstens regler, därefter förvarad i kallförråd i ca 20 år.
Jag fick veden om jag bara tog bort den och så gjort, har nu börjat elda med den. Ok brinner med väldans fart, dock ger den otroligt dåligt med värme, t.o.m. sämre värme än rutten granved, vilket jag eldat med sedan Gudrun.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Vedproducent  
#302854
jannee skrev:En liten undran, hur mycket av energivärdet torkar man bort?
Varför jag undrar är för att jag kom över ett parti gammal björkved, klyv och torkad efter alla konstens regler, därefter förvarad i kallförråd i ca 20 år.
Jag fick veden om jag bara tog bort den och så gjort, har nu börjat elda med den. Ok brinner med väldans fart, dock ger den otroligt dåligt med värme, t.o.m. sämre värme än rutten granved, vilket jag eldat med sedan Gudrun.

På veden torkar man inte bort något energivärde alls. Veden torkar man för att öka energivärdet och minska utsläppen.
Men om frågan är hur mycket energi som åtgår för att torka ved så är det 0,7 kWh för varje kg som ska torkas bort.
Men jag fattar inte riktigt vad du frågar efter så du får nog förtydliga.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

jannee  
#302857 Jag menar att jag fyller pannan full med den gamla björkveden, precis som jag tidigare gjort med granveden. Framförallt frugan har uppmärksammat att det går åt fler inlägg för att få ut samma värme som med den förhållandevis dåliga granveden. Enligt frugan är det den SÄMSTA ved vi någonsin eldat med.
Kan hon verkligen ha rätt?

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302858 Björkveden har kanske passerat bäst före-datum och börjat brytas ned?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Vedproducent  
#302860
jannee skrev:Jag menar att jag fyller pannan full med den gamla björkveden, precis som jag tidigare gjort med granveden. Framförallt frugan har uppmärksammat att det går åt fler inlägg för att få ut samma värme som med den förhållandevis dåliga granveden. Enligt frugan är det den SÄMSTA ved vi någonsin eldat med.
Kan hon verkligen ha rätt?

Du får ta och väga veden. Per kg om veden är lika torr så har du samma energiutbyte oavsett om det är gran eller björk. Normalt väger ju veden mer än gran men har björken ruttnat innan den blivit kluven så kan den vara betydligt lättare än bra granved. Det är därför man aldrig ska låta björkved ligga okapad ens över sommaren för den ruttnar väldigt fort okapad/klyvd.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#302869 Det sker en åldringsprocess i veden, men jag har ochså erfart med björk som har legat länge som plank att det bara va å köra på sopen. Masken hade tagit det mesta, och om jag inte såg maskholen, så såg jag dammet under högen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).