Skogsekonomi

Bokföra fastighetsköp

31 inlägg 33983 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bokföra fastighetsköp

speja  
#289147 Som blivande skogsägare skall man ju föra bok över sin verksamhet.
Just nu ligger min obebyggda blivande fastighet på konto 1188, Förskott för byggnader och mark.
Sedan, när jag fått tillträde till fastigheten, skall tillgången fördelas på något sätt
Mäklarens tips:
    produktiv skogsmark på 1170 (Skog),
    skogligt impediment på 1190 (Övr byggnader och mark)
    lagfartskostnader på 1133 (Lagfart)
Bokföringstips (http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... angar.aspx) säger:
    skogsmark på 1134 (Skogsmark)
    skogen på 1293 (Skog, biologisk tillgång)
    Och om jag tolkar rätt lagfarten på 1134, senare.
Man skall tydligen skilja ut den produktiva skogsmarken, som utgör underlag för skogsavdrag senare.
Enligt Bokföring (BLInfo) skall lagfartkostnaden fördelas på samma sätt som köpeskillingen, enligt taxeringsvärdet.
Om man bokför den biologiska tillgången måste den väl inventeras och tillväxten bokföras minst varje år? Normalt tar man väl inte upp tillväxten som inkomst förrän vid avverkning?

Jag hittar inte kontona 1133, 1134, 1293, 1170, 1190 i Bas2014.

Hur har ni gjort med impediment, produktiv mark, skogskubik och lagfart i kontoplanen?
Har någon (i skogsforum) blivit reviderad och underkänd?

/speja
Blivande skogsägare.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköop

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289155 Kontonummer har en tendens att ändras över åren, när det kommer nya kontoplaner.

Jag har allt på 1130, förutom den delen som är privatbostad. Jag tror på att använda så få konton som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bokföra fastighetsköop

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289161 Om du nu inte ska driva skogen som en väldigt stor verksamhet så kör du den väl som enskild firma antar jag.
Då kan du ju använda förenklad bokföring a la Vismas "Enskild firma". Blir väldigt få konton att hålla reda på då, och inga har nummer utan bara namn i klartext.
Det räckte gott för mig även när jag körde både skogen och konsultverksamheten i samma firma.

"Förenklat bokslut i enskild firma Du som har enskild firma ska avsluta den löpande bokföringen med ett årsbokslut. Om omsättningen understiger tre miljoner kronor räcker det med ett förenklat bokslut. Det har sina för- och nackdelar. En fördel är enkelheten. I ett förenklat bokslut kan kontantmetoden användas i bokföringen, en metod som innebär att fakturor som kommer in till eller går ut från företaget inte bokförs förrän de betalats. Det är dock en fallgrop för en del företag att använda denna modell, särskilt om de går med förlust eller gör stora investeringar. Det gör nämligen att momsen inte heller kan dras av innan betalningarna sker. Däremot ser många småföretagare det som enklare än att behöva bokföra varje faktura två gånger. - See more at: http://www.foretagande.se/bokforing-ens ... 5VngB.dpuf"

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköop

haggloader  
#289164 Det första du gör är att fasa ut den professionella skojaren, mäklaren.

Köp en papperbok för hundra kronor och bokför manuellt. Summera och sammanställ med excel. Använd tjänsten förenklat årsbokslut som finns på Skatteverkets hemsida. Gör fakturorna i word. Köp Office 2010.

Varför göra det komplicerat och göda massa ekonomer...?

Användarvisningsbild

Re: Bokföra fastighetsköop

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289165 Håller med dig "haggloader" men med tillägget att om du lägger ut 1000 kr så får du ett program som hjälper till massor. Jag försökte med bokföringsbok men det blev för jobbigt för mig.
Programmet ger mig väldigt bra stöd både vid fakturering men också i samband med momsdeklaration (varje kvartal i mitt fall) och vid deklarationen.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

brassel  
#289171 Själv kör jag momsen bara en gång per år, tycker det är bättre, är jag ensam om det?

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

haggloader  
#289179 Nej absolut inte skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#289213 Mangan - Man skall väl ha de konton som underlättar, tex för deklarationen och momsen. Är det någon som delar upp marken i produktiv skogsmark, åker och impediment bokföringsmässigt? Jag är inte helt införstådd med vad skogsavdrag innebär men det verkar bygga på anskaffningskostnaden för just skogsmarken (med skog?).
Jag skulle ju gärna se att lagfartskostnaden blev just en kostnad i år och inte en tillgång.

Uvskogen - Skogen får gå i min enskilda firma, det verkar vara svårt att få in den i mitt AB. Det blir ju förnämliga avdrag de första fem åren, speciellt i år med för mycket inkomst av tjänst.

Uvskogen, haggloader - Jag har ett bokföringsprogram från Björn Lundén som är just ett program för bokföring. Det blir inga fakturor eller annat kringstöd. Har ni provat Promik Book (http://www.promikbook.com)? Det är gratis, webbaserat och verkar OK. Då slipper man köpa Word.
Nej, man skall inte göda ekonomer i onödan (
)

Har ni någonsin rört era markkonton mer än vid köp eller försäljning?

/speja

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bokföra fastighetsköp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289235
speja skrev:[Det blir ju förnämliga avdrag de första fem åren, speciellt i år med för mycket inkomst av tjänst.


/speja


Precis dessa utnyttjade jag för fullt också. Finansierade all investeringar i maskiner och sånt när jag köpt skogen!

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289236 Har man enskild firma så inser man snart att bokföringen inte riktigt passar ihop med beskattningen. Så skogsavdrag, periodiseringar mm får man hålla utanför bokföringen om man inte skall krångla till det alldeles. Så därför rekommenderar jag att göra bokföringen enkel istället för mer "skattemässigt korrekt". Skogsavdragen räknas ut och underlaget skrivs in i deklarationen.

Om du har AB, så bör du kunna överföra en hel del utgifter dit. Men det är inte helt lätt.

Lagfartskostnaden blir inte en kostnad oavsett hur du bokför den, bokföringen styr inte om det är avdragsgillt eller ej.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

haggloader  
#289264 Lagfart blir väl bara kostnad vid s.k. rationaliseringsförvärv om jag inte minns fel.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#289276 I litteraturen kan man läsa att lagfarten kostar 1.5% + 825 kr, men att det inte är kostnad.
Det kan ju vara svårt att se den som en tillgång, den går ju inte att sälja...
Är expeditionsavgiften, 825 kr, en kostnad? (sådant här kan man hålla på med länge för att tjäna 825/2).

Jag tror att det blir ett konto för den produktiva marken och ett för impedimentet om det är uppdelat så i taxeringsbeskedet. Lagfartskostnaden fördelar jag likartat. De kontona kommer väl att stå orörda till försäljning. Kan en taxering ändra saldona?

I en hjälptext till blankett N8 kan man se att det blir högre skogsavdrag för rationaliseringsförvärv, annars har jag inte sett undantag för lagfarten.

Man kan ju ha sina utgifter i enskilda firman de första fem åren.
Sedan får man väl stå ut med lite vinst, det går ju att kompensera med lägre lön från AB.

Den förlust man kvittat mot inkomst av tjänst kan väl inte rullas till nästa år? Ojoj så mycket att läsa in till deklarationen...

Bokföringen styr i och för sig inte om det är avdragsgillt, men den styr ju om det dras av!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289289
speja skrev:I litteraturen kan man läsa att lagfarten kostar 1.5% + 825 kr, men att det inte är kostnad.
Det kan ju vara svårt att se den som en tillgång, den går ju inte att sälja...
Är expeditionsavgiften, 825 kr, en kostnad? (sådant här kan man hålla på med länge för att tjäna 825/2).


Nej, det är en anskaffningsutgiftsom skall läggas till övriga utgifter för marken.

Jag tror att det blir ett konto för den produktiva marken och ett för impedimentet om det är uppdelat så i taxeringsbeskedet. Lagfartskostnaden fördelar jag likartat. De kontona kommer väl att stå orörda till försäljning. Kan en taxering ändra saldona?


Nej, bokfört värde för mark ändras inte. För byggnader skrivs de av.

I en hjälptext till blankett N8 kan man se att det blir högre skogsavdrag för rationaliseringsförvärv, annars har jag inte sett undantag för lagfarten.

Man kan ju ha sina utgifter i enskilda firman de första fem åren.


Du tänker på avdrag mot inkomst av tjänst? Du får lägre skatt om, du kan föra över utgifterna till AB, för även om du drar av underskott mot inkomstskatt, så måste du betala arbetsgivaravgifter i ditt AB på den lönen som du sen inte behöver skatta för! (puh!).

Sedan får man väl stå ut med lite vinst, det går ju att kompensera med lägre lön från AB.

Den förlust man kvittat mot inkomst av tjänst kan väl inte rullas till nästa år? Ojoj så mycket att läsa in till deklarationen...


Du kan spara/rulla förluster i din enskild firma tills du få intäkter som täcker upp dem.

Bokföringen styr i och för sig inte om det är avdragsgillt, men den styr ju om det dras av!?


Exempelvis skogsavdraget syns inte i bokföringen, ej heller räntefördelning, periodiseringsfonder och expansionsfonder.

Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

speja  
#289929 Har du, Mangan, som verkar slängd i redovisning, alla dina hektar på samma konto i bokföringen?
Min fastighet får nog ligga kvar på 1188 tills jag fått lagfarten från lantmäteriet. Det kanske står något där.

I mitt AB finns nog allt bland kontona i bokföringen. För den enskilda firman verkar det mycket rörigare,
lite info här och var i deklarationsbilagor. (Men jag hittar periodiseringsfonder på 2110-2129.)
Finns firmans balanserade vinst i deklarationen?

Det bästa, väl i drift, är väl att ha all verksamhet i samma redovisningsenhet. Men just i år har jag haft inkomst av tjänst, som jag inte kan styra över. För tilfället gillar jag iden med att ta riskerna i AB och ha tillgångarna säkrade utanför. Tittar man i allabolag.se kan man se all möjliga konstellationer med KB där delägarna är ett AB och en fysisk person som dessutom äger ABt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra fastighetsköp

haggloader  
#289973 Aktiebolag får inte äga mark och skog så det kan du glömma, om du inte äger ett anrikt sågverk där mark är en del av rörelsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).