Avverkning (slutavverkning)

sitka

33 inlägg 19754 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sitka

jannee  
#289042 Här i sydsverige verkar ingen bry sig, även om man är certifierad, dock har skogsvårdsstyrelsen avrått mig, klimatet ska inte vara det rätta.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: sitka

ÅsaNisse  
#289113 Skulle Sitkan vara stormkänslig? Det var det som man gick ut med efter Gudrun att Sitkan är mera motståndskraftig mot storm tack vare sitt lite unika rotsystem. Dock kräver den mycket vatten och jag ser nu att det inte är något trevligt träd. Taggigt och krokigt , samt väldigt frostkänsligt när det var nyplanterat. Hälften dog och den andra halvan ryker nog i röjning, när självplanterade granar komit upp lite mera.

Avatar Fallback

Re: sitka

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289747
ÅsaNisse skrev:Skulle Sitkan vara stormkänslig? Det var det som man gick ut med efter Gudrun att Sitkan är mera motståndskraftig mot storm tack vare sitt lite unika rotsystem. Dock kräver den mycket vatten och jag ser nu att det inte är något trevligt träd. Taggigt och krokigt , samt väldigt frostkänsligt när det var nyplanterat. Hälften dog och den andra halvan ryker nog i röjning, när självplanterade granar komit upp lite mera.


Trur sitka passer best på vestlandet her trives den iverfall veldigt bra i dei yttre kyststrøk eks. vis karmøy. Har trea stått for seg selv blir greinene veldigt store kanskje opp i 8-10 m lengde på dei groveste greinene men max lengde på 5-6 m er meir vanligt. Treng ikkje plantest her nede den er selvfrød. Dersom den står i ett granfelt blir ho som vanlig gran, små greiner og blir rettvaksen. dersom trea blir krokete så vanntrives dei. Helsing den selvbestemte "sitka eksperten"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).