Gallring

Höstgallring

47 inlägg 25889 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288538 Har börjat med röjningen, blir ca 5 ha nu i höst .

:D :D :D ..

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288990
Seb macahan skrev:När temperaturen börjar närma sig minskad rotröta angrepp. Helst skulle jag vilja börja nu men det dröjer nog till sent November/December här nere.

Vid vilken temperatur minskar risken för att rotröta ska spridas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

bodaedet  
#288991 Under 5 grader plus.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288992 Betyder det då trädet fälls eller dygnsmedeltemperatur eller dygnsmaxtemperatur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

bodaedet  
#288995 Spridningen av svampen är låg under 5+. Obefintlig vid - .
Vi kör med medlet så länge temperaturen någon gång under dygnet går över 5+

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

husqvarna_med_sthil  
#289075 Jag kan inte bestämma mig men jag ska röja så mycket jag orkar samt ta reda på en del löv jag lämnade efter mig i vintras. Ska även ta reda på några tallar som står på lut som jag hittat. Tänker ta det en smula försiktigt innan jag vet om det kommer ett stormväder till likt förra säsongen.

Hade en annan plan men traktorvägen dit jag skulle är sönderkörd av skogsmaskinerna som jobbat med stormvirket så jag är avstängd från den delen av skiftet.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

inabackanders  
#289209 Jag har precis påbörjat en förstagallring. Beståndet har jag själv slutavverkat 1977 med frötall och röjt det i mitten av 90-talet. Beståndet har utvecklats bra för de här breddgraderna. :grin:

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289234 Måste kännas gott att se resultatet av tidigare års jobb. Hur avverkade du 1977?

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

ÅsaNisse  
#289292 Jag hoppas på att få gallra och avverka lite efter eget huvud nu. Köpte stället 1967 och har hittills
bara fått ta hand om stormvirke och planteringar. Har inte en enda avdelning som är hel utan det är luckigt och söndertrasat av stormar. Tänkte börja i november så får väderleken styra.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

inabackanders  
#289341 Jag var ung när jag tog över fastigheten efter föräldrarna, 23 år 1976. Det känns fint att ha kunnat följa bestånden under en längre tid. :wink:

1977 avverkade jag manuellt med motorsåg och körde fram virket med en skotare, Nalle som min far hade på gården.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291017 Började hugga i dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291029 Spännande, några skador på kvarvarande granar när du fäller?

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291031 Började fälla ut mot en traktorväg och fortsatte med att fälla i de luckor som blir. Gick över förväntan att fälla idag, en liten gran knäcktes och en liten stamskada (syns i mitten av fotot) men inga brutna toppar. Som vanligt första dagen man hugger så har man ingen större tanke på brossling, det ligger som ett plockepinn. Får skärpa mig till nästa gång, körde tre tankar och sen gav jag mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291035 Låter ju bra. Ser lite klent ut om jag får vara så ofin, har du bilder på beståndet före gallring?

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291037 Det är inte vanlig gallring utan en skärm av björk som avlägsnas för att släppa fram smågranarna, blir fort lite kubiker :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).