Motorsåg och handhållet

Filad motorsågskedja fortfarande slö

75 inlägg 44529 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Brumsten  
#288142 Hej, vill minnas att Partner vid en lansering av en ny modell lyckades felvända en diabild på sågen i arbete med huggare,
sågen såg ut som att den var gjord för vänsterhänta.
Det var många som kontaktade Partner och var glada för att det äntligen fanns en såg för vänsterhänta,
största efterfrågan på Partner det året
men det är historia nu.
Tror det var P-48 eller P-49.
Mvh. Avd. värdelöst vetande.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288842
isteskog skrev:Hmm... Man har vänt klingan på röjsågen fel några gånger, men sett det före start iaf :shock:


Jag har också satt klingan fel och även försökt röja med det, bara ylade om klingan när jag satte den mot en björk :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

tallen100  
#288935
Palms skrev:
isteskog skrev:Hmm... Man har vänt klingan på röjsågen fel några gånger, men sett det före start iaf :shock:


Jag har också satt klingan fel och även försökt röja med det, bara ylade om klingan när jag satte den mot en björk :mrgreen:

Fördelen är att klingan inte blir slö i första taget :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#288964 Vi hade en chef på Skanska som brukade låna såg till landet. Han begärde alltid nyfilad eller ny kedja. En måndagmorgon återlämnar han en 242:a med kraftigt blånerat svärd. Jä... jä...jävlar vilken dålig kedja jag fick gra... gra...grabbar, sa han på sitt oefterhärmliga sätt. Jag konstaterade direkt att kedjan så klart satt felvänd. Har du sågat mycket med sågen, frågade jag. Ja... ja... ja..hela..he..he..helgen..fö..fö..föffan.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288967 Bruker du den filmalen du kjøpte i ett tidligere innleg anersimyra eller filer du fortsatt for hand? lurte berre

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288969 Ha ha, jag kom ända ut i skogen med kedjan felvänd, tur man kan rodna i skogen ensam :oops: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

hayabusa 08  
#288971 Ibland kan det va bra med ensamarbete i skogen :lol: :P

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#288976
can skrev:Bruker du den filmalen du kjøpte i ett tidligere innleg anersimyra eller filer du fortsatt for hand? lurte berre

Jag filar såklart det mesta för hand. :smile: slipapparaten jag köpte fungerar riktigt bra, men handfilat blir allra bäst. Men slipapparaten är väldigt bekväm att använda på t.e.x 28 och 36" kedjor.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288986 ok filer selv for hand bruker vallorbe filer i 4,8 mm hvilket merke bruker du?

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Kse  
#288994 Ja nog har man vänt både kedja och klinga fel, vanligs då i skördaren där man byter några kedjor om dagen.
Värsta historien var dock en ny kille som jag hade in för att förhyggesrensa, vi började med att gå igenom hur sågen funkar och jag visade hur man bytet klinga osv.
Jag lät honom köra själv en stund men det tog inte så länge innan han ringde om att klingan är slö och att han inte får den vass, jag bad honom gå till kojan och montera en ny och kolla hur den gamla var monterad så att det blir rätt väg.

Han listade dock själv ut vad som var fel.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

svampbob  
#288996 Jag hade en kollega som ägnade en halv dag åt att borra i trästolpar med borren roterande åt fel håll. Hade inte chefen kommit förbi och sett röken så hade han väl stått där än i dag och borrat.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#289007
can skrev:ok filer selv for hand bruker vallorbe filer i 4,8 mm hvilket merke bruker du?

Jag använder både pferd och vallorbe. Av de två märkena föredrar jag vallorben vilken går mjukare och har bättre hållbarhet. Jag har försökt få tag på pferds finhuggna filar ( smooth ) men mina ÅF säljer endast de grovhuggna varianterna. Det är lite märkligt då en finhuggen fil ger en klart vassare kedja.. :shock: pferd skriver ju på sin hemsida : den kräsne köper med fördel vår smoothfil för att erhålla en riktigt vass sågkedja..!!!

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

svampbob  
#289010
anersimyra skrev:
can skrev:ok filer selv for hand bruker vallorbe filer i 4,8 mm hvilket merke bruker du?

Jag använder både pferd och vallorbe. Av de två märkena föredrar jag vallorben vilken går mjukare och har bättre hållbarhet. Jag har försökt få tag på pferds finhuggna filar ( smooth ) men mina ÅF säljer endast de grovhuggna varianterna. Det är lite märkligt då en finhuggen fil ger en klart vassare kedja.. :shock: pferd skriver ju på sin hemsida : den kräsne köper med fördel vår smoothfil för att erhålla en riktigt vass sågkedja..!!!


När du jobbar på timme behöver väl kedjan inte vara så vass :lol:

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289031
anersimyra skrev:
can skrev:ok filer selv for hand bruker vallorbe filer i 4,8 mm hvilket merke bruker du?

Jag använder både pferd och vallorbe. Av de två märkena föredrar jag vallorben vilken går mjukare och har bättre hållbarhet. Jag har försökt få tag på pferds finhuggna filar ( smooth ) men mina ÅF säljer endast de grovhuggna varianterna. Det är lite märkligt då en finhuggen fil ger en klart vassare kedja.. :shock: pferd skriver ju på sin hemsida : den kräsne köper med fördel vår smoothfil för att erhålla en riktigt vass sågkedja..!!!


Skreiv det vel før men bruker også vallorbe men opplever at det er litt forskjell på filene noken går mjukt og fint mens andre går litt meir hakkete dette er 4,8 mm. Eg har faktisk pferd smooth cut filene men dei eg har prøvd til no har vært veldigt hakkete og fila med litt som ei grov rasp, vil heller sei at vallorbe er bedre. Lurer på kva Mange bruker for tida.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

johan eriksson  
#289044
anersimyra skrev:
can skrev:ok filer selv for hand bruker vallorbe filer i 4,8 mm hvilket merke bruker du?

Jag använder både pferd och vallorbe. Av de två märkena föredrar jag vallorben vilken går mjukare och har bättre hållbarhet. Jag har försökt få tag på pferds finhuggna filar ( smooth ) men mina ÅF säljer endast de grovhuggna varianterna. Det är lite märkligt då en finhuggen fil ger en klart vassare kedja.. :shock: pferd skriver ju på sin hemsida : den kräsne köper med fördel vår smoothfil för att erhålla en riktigt vass sågkedja..!!!


Kolla hos närmaste Stihlhandlare, dom har dom under eget märke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).