Gallring

Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

68 inlägg 40049 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288877
Mangan skrev:Är det volym och tillväxt du vill ha, så är det lite konstigt att gallra flera ggr.

Gallringsverktyget heter INGVAR.

De flesta vill väl ha även kvalitet?

INGVAR är en enkel modell för att prognosticera enskilda bestånd, som är framtaget av Skogforsk.
SLUs prognosverktyg heter Heureka och finns för prognoser på både bestånds- och fastighetsnivå.

http://heurekaslu.org/wiki/Heureka_Wiki/sv

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Chainsaw Charlie  
#288879 Vi gallrar tre gånger ungefär så här:

1:a gallring vid 11-13 meters höjd från 2500-3000 stammar/ha till 1700-1800 st/ha
2:a gallring vid 15-17 meter ner till 1200-1300 st/ha
3:e gallring vid 18-22 meter ner till 800-1000 st/ha

Angående stormar så ser jag det som att man får tre små risker för vindfällen i stället för en jättestor eller två stora risker. Mer röta blir det framförallt längs basvägarna där mycket virke ska ut. Inne i beståndet blir det vad jag kan bedöma inte nämnvärt mer röta än vid en gallring så länge man är noga med att risa rothalsarna.

Rätt eller fel är som sagt upp till var och en men det blir fin skog och vi är nöjda.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288883
Skogsforskare skrev:
Mangan skrev:Är det volym och tillväxt du vill ha, så är det lite konstigt att gallra flera ggr.

Gallringsverktyget heter INGVAR.

De flesta vill väl ha även kvalitet?


Då skall de nog gallra manuellet med få stickvägar, så de har större frihet att välja ut träd och minska risken för skador.

INGVAR är en enkel modell för att prognosticera enskilda bestånd, som är framtaget av Skogforsk.

"INGVAR har utvecklats av Skogforsk tillsammans med SLU och Bitvision".

http://www.skogforsk.se/sv/butiken/Program/INGVAR/


När du står där och skall se vad olika sätt att gallra ger för resultat i just detta bestånd, är det beståndsnivå som är rätt nivå.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288893
Mangan skrev:När du står där och skall se vad olika sätt att gallra ger för resultat i just detta bestånd, är det beståndsnivå som är rätt nivå.

Men inte om det blir olika omloppstid, eftersom det påverkar virkesflödet och därmed inkomsterna.
Dessutom kan ingen prognosmodell tala om exakt vad olika sätt att gallra ger för resultat "i just detta bestånd". Modellerna ger en skattning av hur en viss kombination av stamantal och grundyta påverkar den genomsnittliga utvecklingen för svensk skog. De kan dessutom inte prognosticera kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288894 Mycket snack om teori här. Alla bestånd måste skötas individuellt, gallringsmallar med schabloner är endast teori för framförallt plantageskogar. Jag är ju bara självlärd amatör men jag tycker att det gallras för hårt i dagens bolagsskogsbruk. Det primära verkar vara att producera massaved. Vid hög kalkylränta är detta nog rätt men de historiskt låga räntor vi har idag borde påverka skogsbruket mot längre omloppstider och bättre kvalitet.

Som jag ser det finns det några grundläggande ekonomiska argument till att gallra sin skog;
1 Undvika självgallring
2 Tidig intäkt
3 Tillväxten i de enskilda träden ökar i den gallrade skogen vilket ger grövre stammar och lägre framtida avverkningskostnad.

Man skall komma ihåg att gallring är en beståndsvårdande åtgärd, den skall utföras skonsamt mot marken och de kvarlämnade träden. Det absolut viktigaste är att spara de friska och kvalitativt bästa träden. Om man anlitar en entreprenör bör man förvissa sig om att de är erfarna och gärna ta referenser från tidigare jobb. Låg gallringskostnad bör inte komma i första hand.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

isteskog  
#288897 Kloka ord OAS-forest! Jag jobbar själv efter dessa principer. Punkt 2 kanske jag byter ut mot tidig gallring för att inte tappa för mycket av grönkronan(tillväxten), intäkten i en tidig gallring hos mig är försummbar. Barrmassavedspris 230kr/m3f

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288899
Skogsforskare skrev:
Mangan skrev:När du står där och skall se vad olika sätt att gallra ger för resultat i just detta bestånd, är det beståndsnivå som är rätt nivå.

Men inte om det blir olika omloppstid, eftersom det påverkar virkesflödet och därmed inkomsterna.



Övriga fastighetehn påverkar inte resultatet av gallringen i ett bestånd, men givetvis påverkar allt man gör på fastigheten det total ekonomiska resultatet. Men nu var det resultatet av gallringen som diskuterades, och inte det ekonomiska utfallet på lång sikt (som beror på fantastiskt många fler saker än skogens biologi).

Dessutom kan ingen prognosmodell tala om exakt vad olika sätt att gallra ger för resultat "i just detta bestånd". Modellerna ger en skattning av hur en viss kombination av stamantal och grundyta påverkar den genomsnittliga utvecklingen för svensk skog. De kan dessutom inte prognosticera kvalitet.


Var det inte du som talade om hur kvalitet och virksemängd skulle förändras pga olika sätt att gallra i tidigare inlägg? Låt mig se:

Fler gallringar ger större möjligheter att välja ut bättre stammar till slutavverkning och ger bättre dimensionsutveckling.


Om det är möjligt att göra den prognosen, så kan vi nog även säga att färre gallringar ger mindre skador och kostar mnindre.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare

Skogsforskare  
#288903
OAS-forests skrev:Som jag ser det finns det några grundläggande ekonomiska argument till att gallra sin skog;
1 Undvika självgallring
2 Tidig intäkt
3 Tillväxten i de enskilda träden ökar i den gallrade skogen vilket ger grövre stammar och lägre framtida avverkningskostnad.

En mycket bra sammanfattning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).