Skördare

Rottne H8 (video)

19 inlägg 16787 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#288819 Som jag skrivit i några andra trådar så har jag ganska mycket videomaterial liggande, bl a när jag kört Rottne H8. Nu har jag börjat producera några av dem och senaste tillskottet lägger jag upp här nedan.

Det kommer komma en hel del videos från mig under hösten så ni som vill prenumerera på skogsforums youtube kanal kan göra det här: http://www.youtube.com/subscription_cen ... skogsforum





   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8 (video)

rikard_e  
#288839 Tack för en bra video!
Är det du själv som kör?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#288980 Tack själv!
Och ja, detta är jag som kör.

Jag har fler sådana filmer och ska försöka plocka ihop fler. Enda problemet är att det tar mycket att få till någorlunda bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#290025 Hej,
Här kommer en till video:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Torbjörn Johnsen  
#394300 Nu är det klart att Rottne kommer med som samarbetspart på Gallringsdagarna 2016. De kommer att ta hand om ett gallringskoncept med beståndsgående skördare (Rottne H8) och stickvägsgående skotare (Rottne F10). Håll koll på Tråden om gallringsdagarna 2016 så kan du se mer information och följa uppsnacket.

Avatar Fallback

Re: Rottne H8 (video)

jannee  
#394307 Fredrik, var det ofta det inte var förröjt?
Måste vara oekonomiskt att röja med en H8 :oops:
Projektet på den senaste videon - gick det runt eller fick markägaren lägga till :?:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#394309 Hej,
Mja, lite svårt att säga, men ganska ofta var det inte förröjt.
Men i videon ovan hade det nog aldrig blivit förröjt hur mycket man än hade tjatat (och jag klagade inte heller ska sägas, detta är helt ok enligt mig), det var en ganska stor post med 80% andragallring. Att jag tar ner röj som i videon kan absolut diskuteras, maskinägaren har inget för det förutom ev nöjdare slutkunder om det förbättrar drivningen. Det kan vara befogat om man lägger röj där det är blött, kanske också i vissa fall för att underlätta för skotaren så skotarföraren slipper trixa bland röjslanor runt virkeshögarna.

Denna posten gick runt vill jag minnas, med netto till skogsägaren. Noteras bör att markägaren inte betalar för att jag som i videon tar ner röjslanor, det är först när det rullat genom aggregatet och blivit leveransgill stock i apteringsdatorn som hen betalar för huggningen.

Jag ska se om jag har någon video kvar från något objekt som verkligen behöver förröjas. Det fanns sådana också och de är inte roliga för någon, det blir sämre gallrat, stamskador på kvarvarande träd ökar och även om det inte gör något för beståndets utveckling så kan det se för j*vligt ut efteråt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

loppan  
#394330 Kan det för entrepenören vara lönsamt att manuellt förröja på egen bekostnad för att få bättre lönsamhet på maskin
eller blir det billigast att ta slanorna med maskin?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#394354 Hej,
Spontant så säger jag nej där, det är inte lönsamt för entreprenören att röja på egen bekostnad.
Sett ur ett ekonomiskt perspektiv för entreprenören ska givetvis inte skördaren användas som röjsåg.
I filmen ovan så tar jag lite röj för att det är blött, normalt vid denna typen av gallring hade det fått stå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Ole P. S.  
#398693 Hei!

Jeg har nettopp tatt over en H8 og har såvidt tatt en liten prøvetur i skogen med den i dag.

Finnes det en tråd her inne med tips og triks til hvordan man best kjører maskinen i terreng og andre nyttige råd for en nybegynner.

På forhånd takk!

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#398763 Hej Ole,
Vad spännande, du får gärna rapportera här på skogsforum hur det går för dig allteftersom du blir varm i kläderna med H8:an.

Ang instruktioner så finns det förutom denna tråd ganska många andra som tar upp H8:an, bl a Förarmiljö skördare (video) och också Är Rottne H8 kass i driften

Jag själv kör ju inte varken skördare eller H8 längre, men om jag kommer ihåg rätt så var grunden för mig:

- Hissa upp nivelleringen båda bak och fram till kanske 40% höjd (det kan ju vara svårt att uppskatta detta, men bakdelen ska upp kanske till hälten och framhjulen bör försvinna eller knappt synas i synfältet när du sitter i stolen).
- Så fort jag körde så hade jag varsitt pekfinger i styrningsvippa och nivelleringsvippa, jag kompenserade väldigt ofta om det var terräng.
- Om du känner dig osäker (H8:an är stabil men kan upplevas ostabil) så nivellera maskinen från sidan du ska avverka ifrån, då får den lite sidlut och fel håll så att säga och det gör mycket för psyket.

Lycka till! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Ole P. S.  
#398766 Takk for mye god info!

Du husker ikke tilfeldigvis hvordan man går fram for å legge inn forskjellige sortimenter t.ex tømmer, massa, stolp osv på datasystemet. Synes det var litt lite info om dette i førerhåndboken som fulgte med maskinen.
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Fredrik Reuter  
#398768 Tack själv!

Det beror på vilken Dasa version du har i maskinen (Dasa4, Dasa5 eller Forester), samt att du måste ha minst en fungerande APT-fil inlagd i datorn.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde nu, men om det är Dasa5 så tror jag du måste gå in i apteringsmenyn och om du har ett pågående objekt så måste du välja "Omfattade ändringar av apt-fil". Produktionen kommer då delavslutas. Väl där inne får du upp matrisen som finns i apteringsfilen och du kan göra ändringar i denna eller spara till en ny apt-fil.

Det är ganska komplext arbete att vara inne i matriserna och göra ändringar, man måste ha både sortiment och trädslag i beaktning (en matris för varje oftast).

Men det finns flera på skogsforum som idag kör med H8 som troligtvis kan hjälpa dig mycket bättre än mig, ställ gärna frågor så ska jag försöka hjälpa till med att förmedla till kunniga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

Ole P. S.  
#398770 Takk igjen, da skal jeg prøve på dette på mandag. Husker den matrisen inne på prislistene som det var krysset av ulike sortimenter på ulike kvaliteter ja.

En annen ting. Brukte du ofte autoniveleringer eller styrte du også mye manuelt når du kjørte ute i terrengen?
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8 (video)

bodaedet  
#398798 Kör alltid manuellt, tycker auto funkar illa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).