Gallring

Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

68 inlägg 40061 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

bodaedet  
#288730 Måste nog säga emot dig där skogsforskare, man kan köra gallring med beståndsgående (Rottne, Tigercat, eller dyl) ända fram till sista gallring. Skotning kan ske med 10 tons skotare.
Mindre stickvägsgående tar även de hela registret.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288732 Jannee: Var i landet?

bodaedet: Självklart, om du nöjer dig med ganska klen skog i slutavverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

machonisti  
#288733 Det är stor skillnad på självgallrat och maskingallrat fastän självgallrarn kör ut med skotare. Ingen skogsägare kör väl ut under sådana förhållanden att djupa spår bildas. Då skärs rötterna av och träden lägger sig i första stormen. Under sådana omständigheter bör man skota smått. Det är bara det att ingen kommer genom mina dikade kärrmarker med annat än en stor 4 wd traktor. Då är det lika bra att köra ut med skotare.

Dikade marker hos oss har gjort stubbar extremhöga vissa är det till och med hålrum under. Det kan vara en liten konst att välja körstråk till och med för en skotare.

Kanske vi har helt olika förutsättningar?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

bodaedet  
#288739
Skogsforskare skrev:Jannee: Var i landet?

bodaedet: Självklart, om du nöjer dig med ganska klen skog i slutavverkningen.


Varför skulle skogen bli klenare om du gallrar med mindre maskiner?

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288741 Finns väl.ingen större anledning att gallra mer än en gång med gran? Kraftig röjning och en.gallring. Träden blir tillräckligt stora ändå.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

jannee  
#288742 Min fastighet är belägen i gränslandet Kalmar/Blekinge/Kronoberg, varierande bonitet allt från G28 till några skiften på G34.
Där jag nu ämnar plantera med endast 900plant/ha är en G30 dock har jag väldigt nära till berg - dålig vattentillgång.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288743
bodaedet skrev:Varför skulle skogen bli klenare om du gallrar med mindre maskiner?

Nej, skogen blir inte klenare om man kör in en liten maskin, men små maskiner brukar bara kunna hantera små träd och därför måste man gallra/slutavverka innan träden blir för stora.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288746
jannee skrev:Min fastighet är belägen i gränslandet Kalmar/Blekinge/Kronoberg, varierande bonitet allt från G28 till några skiften på G34.
Där jag nu ämnar plantera med endast 900plant/ha är en G30 dock har jag väldigt nära till berg - dålig vattentillgång.

Så du väljer att slutavverka tidigt för att undvika att det blåser ner?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

bodaedet  
#288752 Det är sällan jag gallrar bort träd grövre än 42cm i rotskäret, som H8an tar, gör det att den slutavverkningsbara skogen blir klen?
Slutavverkningen överlämnar jag till de stora "pöjkera".

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288756 Så du gör smala stickvägar och sen slutavverkas det med jättemaskiner? Vad var vitsen med smala stickvägar?

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288761
Skogsforskare skrev:Så du väljer att slutavverka tidigt för att undvika att det blåser ner?


Det låter klokt.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Seb macahan  
#288767
Skogsforskare skrev:Så du gör smala stickvägar och sen slutavverkas det med jättemaskiner? Vad var vitsen med smala stickvägar?


Har de gamla stickvägarnas bredd någon större betydelse vi slutavverkning? Och i så fall vad då? Allt ska ju ner så vägarna kan ju bli hur breda som helst? Vad är det jag inte fattar.....

Som jag resonerar så är de smala stickvägarnas vits ända fram till sista gallring, med små maskiner. Sen behöver man inte tänka på rotskador mm? Det ska ju (helst) inte köras där förrän allt ska ner.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288771
Seb macahan skrev:Som jag resonerar så är de smala stickvägarnas vits ända fram till sista gallring, med små maskiner.

Det jag frågat efter, flera gånger nu, är vad det är ni ser som vitsen med smala stickvägar. Vad är poängen? Vad är det ni menar att ni vinner på att ha smala stickvägar istället för lite bredare?
Och vad är vitsen med att ha längre mellan stickvägarna, så man måste vinscha in virket till stickvägen istället för att bara lyfta det med kran direkt?

Ni som förespråkar längre mellan vägarna och smalare vägar verkar ta det för självklart att det är bättre. Min fråga är "varför då?".

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

sveakatten  
#288791 Med smalare vägar tycker jag det ser ut att klara blåsten bättre, men kan ju ha fel.
Vad jag kan förstå så borde det vara lättare att få in röta i bestånd som körs med stora (tunga) maskiner som tar fram rötterna på kvarvarande träd.

Utnyttjar den kvarvarande skogen körstråken till fullo om du får körspår över ca 10cm?

Även om man kör första gallring med små maskiner går det väl att göra breda vägar om så vill?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Erre  
#288796 Om du är intresserad och vill göra jobbet så.

1. Gallra själv med motorsåg. En lätt gallring, vinscha mycket, dubbla avståndet på stickvägarna.
Du får en för ögat attraktiv skog, som klarar snöbrott och vind bra.

Vänta lämplig tid

2. In med maskin som gallrar. Denna gallring bör kunna ge ett bra netto till skogsägaren. Då du har röjt och gallrat bort det sämsta redan, plus att träden har fått lite längre tid på sig att växa sig större.

Vänta lämplig tid

3. Sista gallring alt slutavv direkt.

En tanke bara. Till 100% fel enligt en del. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).