Gallring

Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

68 inlägg 40043 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288636 Vad menar du att du skulle vinna på 40 m mellan vägarna? Det blir mer jobb, dyrare avverkning, men vad är vinsten?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

machonisti  
#288640 Föredrar att göra vägarna så tidigt som möjligt.

Försök köra runt stora stubbar!

Då rasar maskinhelvetet i sidled så att barken fläks av den framtida storpengen.

PS. Halkar den inte så lutar lasset.... samma sak. I värsta fall är stubbarna så jävliga att man får lov att gå runt = större förlust än vad man tänkt sig.

Kanske annat i jämn och stenfri terräng men såna marker är inte direkt överrepresenterade hos oss :sad:

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288641
machonisti skrev:Föredrar att göra vägarna så tidigt som möjligt.

Klok strategi.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288671 Ju längre man kan ha mellan vägarna, desto lättare att hitta bra stråk för traktorn.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288676 Problemet är att man vid senare gallringar kanske vill använda skördare-skotare, och då måste man göra nya vägar mellan de gamla, vilket är betydligt svårare och ökar risken för skador.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

isteskog  
#288677 Håller delvis med skogsforskare. Men är det inte lättare att gå in med större maskiner och göra stickvägar om man i ett tidigare skede använt småskaliga maskiner med liten vägbredd. Det sämsta är väl om man gjort 3m vägar och kommer in med storskaliga maskiner, då får du ju både hugga upp befintliga vägar bredare och lägga nya emellan. Har man då fel stickvägsavstånd från början så blir det vägar i onödan.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288683 Problem uppstår bara om man a) vill göra senare gallringar, och b) vill byta arbetsmetodik.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Erre  
#288687 Orkar du så är ett alternativ att dubbla stickvägsavståndet.
Du får ett fint bestånd kvar och nästa gång det ska gallras tar skördaren upp en ny väg emellan dina gamla vägar plus att han kör i dina gamla stickvägar.

Nackdel är att den gallring du gör nu kommer bli arbetsam och ta tid!!

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

jannee  
#288693 Jobbar man åt sig själv räknar man inte tiden utan resultatet, vill man ha en altartavla får det kosta tid och energi. När man gallrar åt sig själv gör man oftast ett stort fel - nämligen tar för lite, detta bruka märkas efter 7 - 8 år.
En gammal "vis" farbror sa till mig när jag själv började försöka gallra min skog. Dag 1 gallrar du så att du tycker det blir bra, dag 2 går du tillbaka och ta lika mycket till, då som först blir det riktigt bra. "Tror" att det låg mycket i vad farbrorn sa.
Numera "lånar" jag en Hypro processor, av den orsaken förordnar jag långt mellan stickvägarna.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288714 Gallring ökar risken för skador och risken ökar mer ju hårdare man gallrar, och ju högre skogen är. Att ta upp en ny stickväg uppfattas av träden som en mycket hård gallring. Därför är det bättre för träden att man gör de stickvägar man kommer behöva redan vid första gallringen, och man förlorar inget på att ha tätare mellan stickvägarna. Det är det totala stamantalet och den totala grundytan i beståndet, inklusive stickvägarna, som avgör hur mycket skogen växer.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

machonisti  
#288719 Kör ut med en liten skotare. En gammal Valmet 828. Jag kan inte förstå hur ni får någon väsentlig värdestegring eller att beståndet skulle se fult ut med 20 m mellan vägarna.

Får man snöbrott eller rotvältor efteråt är det enklare att nå dem.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

sveakatten  
#288721 Jag ska försöka komma ihåg att ta några kort av gallring som bolaget gjort här i närheten.
Det är gjort med täta vägar, i lite blöt svagt sluttande terräng, dels rätt djupa spår efter maskinerna dels mycket kullblåst skog som ligger kvar, den gallringen skulle då inte jag vilja ha.
När jag åkte förbi sist, satt jag och tänkte, undrar hur länge det dröjer innan dom kommer på att det blir mindre skador med mindre maskiner.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

jannee  
#288722 Ligger annars mycket i vad skogsforskare säger. Bäst måste vara att anlägga stickvägarna när man planterar, då lär träden i kantzonerna verkligen få möjlighet att bli stormfasta.
Dessutom sparar man in pengar på plantor och tid.
Tyvärr har jag aldrig tänkt i de banorna tidigare.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

Skogsforskare  
#288723 Det är inte maskinernas storlek som avgör om det blir skador. Det är gallringsstyrkan i kombination med oturligt väder.
Man kan ha mindre maskiner när träden är små, men när träden blir större krävs större maskiner och då krävs bredare vägar. Att då bredda stickvägen innebär att man ökar risken för skador längs stickvägen eftersom man gallrar bort de träd som tidigare stod längs stickvägen och som anpassat sig till det utsatta läget.

Allra smartast är förstås att göra som jannee skriver: anlägga stickvägarna redan i plant- eller ungskogen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfrågor från nybörjare inom skog

jannee  
#288728 Jag har ett 40 årigt granbestånd som jag absolut INTE är nöjd med.
Följt alla goda råd.
Markberedde, därefter planterade jag ca 2500 plantor/ha, röjt efter behov och gallrade manuellt när ungskogen började stå för tätt (ungefär i 20 årsåldern). Gjorde för något år sedan en sistagallring (med maskin) och resultatet blev förödande. Väldigt ojämt gallrat, breda vägar med påföljd att flera kanträd senare gått kull, dessutom körskador - jag har inte ens chans att bara ta mig fram med min gamle boxer.
Nu ska jag prova med att bara göra en hård gallring (sista gallring) i 30 årig skog och på min senaste fälla tänker jag bara plantera 900 plantor/ha. Lövsly kommer automatiskt så ved finns för kommande generationer att gallra ur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).