Motorsåg och handhållet

21 BPX eller 95 vpx

29 inlägg 14021 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288432 Ja det er spørsmålet (frågan) skal kjøpa ei ny 550 xp og lurer litt på kva for skjæreutrustning eg skal setta på ho. Dei siste åra har eg kjørt mest med 21 bpx og stort sett vært fornøyd men det må jo vera ein grunn til at saga kjem med 95 vpx tenker eg. Litt større tenner på bpx kjedet det er alltid ein fordel når ein skal fila, lettare å sjå kva ein gjer og kan bruke 4,8 mm fil lengre, nesten til kjedet er utslitt. Er lavere tenner på 95 vpx slik at ein må fortare over på 4,5mm fil. På den andre sida lager vel 95 vpx kjeda ett smalere spor, krever mindre kraft. Hadde vel i utgangspunktet tenkt å fortsette med bpx kjedet men kan vera litt innteresant å høyre kva andre meiner.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

traktorz  
#288446 Det finns många olika aspekter på val av kedja. En kan vara ergonomin, varvid jag kan tänka mig att 95VPX ger lägre vibrationer än standardkedjor för .325".

Vassa kedjor som biter bra, gör sågningen till ett sant nöje. Välj därför den kedja du kan skärpa bäst.

Helst har man ett par olika sågar med alternativa kedjor förmonterade och väljer därför kedjan efter behov.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

SawTroll  
#288461 Jeg ville helt klart ha brukt LPX (alternativt RSC/RS) - men det er vel ikke aktuelt hvis det er en god grunn til at du bare spør om halvmeisel kjeder? Kutter bedre og er lettere å file riktig, men passer ikke så bra for "skitten" ved.

Alle skal i utgangspunktet ha 4.8 mm fil, men 4.5 er bedre når kjedet nærmer seg slutten av "livet". Har ikke lagt merke til noen forskjell i når det passer å skifte, men har heller ikke sett etter det.....

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288531
SawTroll skrev:Jeg ville helt klart ha brukt LPX (alternativt RSC/RS) - men det er vel ikke aktuelt hvis det er en god grunn til at du bare spør om halvmeisel kjeder? Kutter bedre og er lettere å file riktig, men passer ikke så bra for "skitten" ved.

Alle skal i utgangspunktet ha 4.8 mm fil, men 4.5 er bedre når kjedet nærmer seg slutten av "livet". Har ikke lagt merke til noen forskjell i når det passer å skifte, men har heller ikke sett etter det.....


Nei meiselkjede er ikkje aktuelt, det må bli ei av dei to nevnte, får sjå kva eg fell ned på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288560 550 klarar 21BPX fint. Det funkar bättre än 95VPX (upp till 15") på de jag provat och sett hittills.
Att den ska vibrera mer har jag inte märkt annat än på såg som inte orkar hålla varvet.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

SawTroll  
#288594 95VPX/H30 er ikke i stand til å yte 50cc 346xp rettferdighet, så det gjør nok ikke det med 550xp heller. Det kjedet passer bedre på svakere/mindre sager.

Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288617 Upp till 40-45cc verkar funka sen funkar Super 20 bättre.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288629 får fortsetta med 21bpx da kjem til å kjøre 13 tomms sverd, men begynner å angre litt på at eg ikkje bestilte ei 560 xp istadenfor, men det er det der med vekta på saga. Over tid sliter ei tyngre sag meir på kroppen. Kvar sag har sitt bruksområde så i ei ideell verden skulle eg hat begge to.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

traktorz  
#288668 Till kvistningssågen använder jag helst 95VPX/H30, eftersom en lätt och smidig kedja snurrar lättare med bättre acceleration.
Har inte tillräcklig erfarenhet att bedöma huruvida 13" eller 16" svärd är optimalt, eftersom med ett längre svärd - 18" - kan den skicklige bättre nyttja den större räckvidden genom momentsving-rörelser vid kvistning.

Håller med om att både 346XP och 550XP samt Jonsereds ekvivalenter med råge klarar kraftigare utrustning än pixelkedjorna 95VPX/H30.

Stihl har även några intressanta kedjor för .325" och med drivlänksbredden 1.3 mm, såsom 23RM & 23RS.

Större urval skärutrustning erhålls med drivlänksbredden 1.5 mm:
Husqvarna/Jonsered H25/S25.
Stihl 25RM(3) & 25RS.
Oregon 21BPX & 21LPX (=helmejseltandade Super20).

Minst 15" svärd hör hemma på en 50cc såg om man väl bytt till 1.5 mm drivlänksbredd.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

SawTroll  
#288682
traktorz skrev: ....

Stihl har även några intressanta kedjor för .325" och med drivlänksbredden 1.3 mm, såsom 23RM & 23RS.

Större urval skärutrustning erhålls med drivlänksbredden 1.5 mm:
Husqvarna/Jonsered H25/S25.
Stihl 25RM(3) & 25RS.
Oregon 21BPX & 21LPX (=helmejseltandade Super20).




Det finnes 1.3 mm varianter av alle de nevnte kjeder, de er bare ikke så vanlige i "vår" del av verden. Det har imidlertid ingen hensikt å bruke det, siden det bare er "tangen" som stikker ned i sverdet som er tynnere, og den har i seg selv ingenting med bredden på sagsporet å gjøre. Bredden avgjøres av den øvre delen (1.6mm på Stihl og 1.5mm på Oregon), samt bredden på eggen. 1.3mm av denne typen kan på noen sager brukes på "Pixel" sverd (f.eks. 346 etc), men ikke på andre (550 etc, 242etc).

Det er over 10 år siden jeg brukte kortere sverd enn 15" på mine 50cc sager (vanligvis er det 16") - først og fremst på grunn av at jeg ikke liker balansen, men litt ekstra rekkevidde skader heller ikke.

Användarvisningsbild

krav på svärd och kedja med pixel?

traktorz  
#288720 Jag kan förstå att en pixelkedja (95VPX eller H30) bäst matchas med ett pixel-svärd från Oregon eller Husqvarna. Men det finns ju andra svärdstillverkare, såsom Iggesund och Carlton, som också tillverkar svärd för 1.3 mm drivlänksbredd, dock har jag ingen uppgift för vilka kedjor som avses.

- Hur fungerar då följande kombination, såsom ett generellt svärd för 1.3 mm drivlänksbredd tillsammans med en 1.3 mm pixelkedja. Är då skärlänken för smal, så att ett "badkarspår" uppkommer vid svärdslitaget.

- Omvänt torde därför ett pixelsvärd knappast ge fullt stöd i sidled för skärlänken på en icke-pixel kedja (20 BPX eller 23RM & 23RS), stämmer den hypotesen?

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288727
traktorz skrev:Till kvistningssågen använder jag helst 95VPX/H30, eftersom en lätt och smidig kedja snurrar lättare med bättre acceleration.
Har inte tillräcklig erfarenhet att bedöma huruvida 13" eller 16" svärd är optimalt, eftersom med ett längre svärd - 18" - kan den skicklige bättre nyttja den större räckvidden genom momentsving-rörelser vid kvistning.

Håller med om att både 346XP och 550XP samt Jonsereds ekvivalenter med råge klarar kraftigare utrustning än pixelkedjorna 95VPX/H30.

Stihl har även några intressanta kedjor för .325" och med drivlänksbredden 1.3 mm, såsom 23RM & 23RS.

Större urval skärutrustning erhålls med drivlänksbredden 1.5 mm:
Husqvarna/Jonsered H25/S25.
Stihl 25RM(3) & 25RS.
Oregon 21BPX & 21LPX (=helmejseltandade Super20).

Minst 15" svärd hör hemma på en 50cc såg om man väl bytt till 1.5 mm drivlänksbredd.



Har prøvd ein del forskjellige kjeder dei siste åra men har i det siste brukt mest 21 bpx. Stihl sine kjeder synes eg er vanskeligare å få skarpe, så det får bli Oregon. Ein ting eg har merka som eg synes bør med i vurderinga av alternativa bpx/vpx er at på førstnevnte er tenna større. Altså kan ein bruke 4,8 mm fil til kjedet nesten er utfilt. På vpx er tenna lavare altså må ein fortare over på 4,5 mm fil for å ikkje havne for høgt i tanna eller file for mykje i drivlenka. Eg synes at ei større fil er ein fordel. Bruker for det meste Vallorbe filer der er 4,8mm bedre enn 4,5 mm, det høyres kanskje rart ut men eg synes iverfall at det er slik.

Når det gjeld sverdlengde så foretrekk eg så kort sverd som muligt for å spare vekt, selv om 15 tomms kan vera ett alternativ så trur eg nok det blir 13. Har ei Jonsered 2260 med 18 tomms som kan brukast der det trengs.
can Proffshuggare Skogsinlägg: 363Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:55Har gillat: 0 ggrHar gillats: 8 ggr

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288737 Att den ena kedjan accellererar bättre än nån annan tror jag inte ett smack på, sågen dessa ska sitta på ska klara det lika fort upp i varv oavsett och om det inte gör det pga några gram, då är den nog inget o hurra för i stocken heller...
Senast redigerad av Mange tor 28 aug 2014, 19:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 21 BPX eller 95 vpx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288738 Når det gjeld vekt så skiller det egentlig ikkje så veldigt mykje mellom 550 og 560 men noke er det jo.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 21 BPX eller 95 vpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288745 Svarade lite otydligt på Traktors påstående om att den ena kedjan accellererar fortare...
Det tror jag inte alls på.

Mellan sågmodeller och svärdslängder, kan jag tro, men inte mellan 21 och 95 kedjorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).