Gallring

Höstgallring

47 inlägg 25883 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höstgallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288428 Det har ju varit för varm för att jobba i skogen men de sista dagarna börjar det rycka i gasfingret.. man vill ut och fälla träd igen :) I fjol började jag i september, när tänker ni börja?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Höstgallring

isteskog  
#288434 I Oktober blir det nog. Har en del 1:a gallringar jag ska göra själv på hemskiftet.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

sundelius  
#288436 Oktober här med. För mycket snickarjobb än så länge

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288437 Blir nog slutet oktober för min del, älgjakten först. Fast lite finröjning blir det nog i nästa månad redan.

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Lindianerna  
#288439 Började med höst-röjningen i söndags!! Känns gött att kunna börja njuta i skogen igen!! ;-)

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

T Landström  
#288440 Jag kommer nog vara lite kall i höst och avvakta och se hur hösten/vintern verkar bli...
Va lite för k*t i höstas... ;)

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

machonisti  
#288443 Stort tryck!

Många km skogsdiken inom ett dikningsprojekt, bäst att gallra på samma gång.
Så fort det blir tjänligt.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

Seb macahan  
#288452 När temperaturen börjar närma sig minskad rotröta angrepp. Helst skulle jag vilja börja nu men det dröjer nog till sent November/December här nere.

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288469 Från och med 1:a november har man hela vintern på sig att få ut massaveden. Siktar på att börja då. Skall väl försöka komma ut och köra lite röjsåg innan (i andra bestånd).

Landström, fick du problem med att börja för tidigt?

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

ryssen  
#288474 Ska börja lite smått med röjning nu i September och lite viltbehandling med Trico. sedan gå på 1:a gallring tall i Oktober,brukar skriva levkontrakt till Mars-April,så har man hela vintern på sig .Hoppas på en snöfattig vinter!!!

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

Lindianerna  
#288506 Machonisti...
Fattar jag det rätt så bor du i Finland!?
är det lätt att få dika där?
Dikas det flitigt?
Hörde ett "rykte" att ni ofta dikar 2 år innan planerad slutavverkning, det för att få ner vattennivån och minska körskador.
Verkar smart i min mening!
stora diken = bra diken :grin:

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

halvproffs  
#288508 Jag gör som Uvskogen; Börjar alltid efter älgjakten. Just nu är det genomgång av sågar mm så allt är i bra skick till starten.

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

T Landström  
#288532
Mangan skrev:Från och med 1:a november har man hela vintern på sig att få ut massaveden. Siktar på att börja då. Skall väl försöka komma ut och köra lite röjsåg innan (i andra bestånd).

Landström, fick du problem med att börja för tidigt?


Problem vet jag inte...men jag skulle nog ha gjort en annan prioritering...
Blev ju aldrig någon riktig tjäle att köra på så vi körde fast 3-4 gånger med vårat lilla ekipage och skotaren som körde ute tallen jag hög hade rejäla problem på några ställen...

Användarvisningsbild

Re: Höstgallring

machonisti  
#288534
T Landström skrev:
Mangan skrev:Från och med 1:a november har man hela vintern på sig att få ut massaveden. Siktar på att börja då. Skall väl försöka komma ut och köra lite röjsåg innan (i andra bestånd).

Landström, fick du problem med att börja för tidigt?


Problem vet jag inte...men jag skulle nog ha gjort en annan prioritering...
Blev ju aldrig någon riktig tjäle att köra på så vi körde fast 3-4 gånger med vårat lilla ekipage och skotaren som körde ute tallen jag hög hade rejäla problem på några ställen...

Samma här! Tror på en normal vinter men förra vinterns långnäsa finns i minnet. Oavsett finns det rejäla mängder björk där jag tänkte börja. Björkriset har en bärighet utöver allt annat, tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Höstgallring

nisse8  
#288536 Gödslade 10ha i helgen. Siktar in mej på 2ha röjning i Oktober. Fotoperation i November :/ Hoppas vara toppen skick i Februari-Mars å kunna avverka björköverståndare. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).