Motorsåg och handhållet

jonsered 455 kedoljan runnit ut

18 inlägg 11576 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#287404 Hej

Såg att det var en pöl med olja under jonsered 455 idag.
Och när jag tog loss svärdskyddet så rann det stora mängder kedolja ut på golvet.En liten mängd olja var kvar i tanken.
Något har hänt med trotjänaren som hittills på över 25 år aldrig krånglat , bara en bränsleslang och kedjor,svärd och hjul har bytts ut.

Så vad göra nu, vill inte skrota den.

har tagit loss ljuddämparen och ser ett mässingsrör(? ) som går ner nånstans vid cylindern.
Ser aningen trångt ut där.

Hur byter man eventuella gummidelar , för antar det är efter pumpen felet finns när sågen legat vågrät på svärdssidan hela tiden?

hade upp sugröret ur tanken, det verkar bra.

tacksam för hjälp

hälsar

jonseredägaren



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

Brumsten  
#288515 Hej, förvara alltid sågen upprättstående, ligger den med svärdet neråt rinner oljan ut genom avluftningshålet
till oljetanken.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#289192 Hej,
Tack brumsten för råd.

Men har alltid haft sågen med svärdet i vågrätt läge.
Och felet har inte försvunnit fastän jag kollat och tvättat alla ytdelar .Hittade inga fel.
Fyllde på med olja och det läcker långsamt ut nånstans.

Börjar tro att nånting har spruckit i tanken och det är så liten spricka att man inte ser var den är.
Synd på bra maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

JensSkoog  
#289203 Tömm tanken för olja och sett tryck på den, och kolla om det finns någon mikrospricka. Gjorde just det med sågen till en hobbysågare, och fann en liten spricka som jag annars inte såg. Senn borrade jag ett 3mm hol mitt i spricken, och satt en skruva och en skiva där med lite tätningsmassa. Blev "hel ved" :wink:

Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

Jocke91  
#289265 Tvätta ren sågen så gott det går från olja och låt den stå en stund. När den stått en stund så kolla om du möjligen kan se var oljan kommer från. Kan vara värt ett försök.

Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#290329 Tackar för era råd, skall pröva dem senare när det lugnat sig lite.
Just nu andra problem med annan motor gammal även den.

   TS
Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#295911 Hejsan

Har idag hittat felet, tack till er som berättat att det lönar sig att trycksätta.

Jo, så här var det nu.Tog ner sågen från hyllan där den alltid ligger, med svärdet vågrätt.
Och kollade in i tanken, där vare en aning olja kvar.
Så skrotade jag en gammal cyklelinnerring( eller heter de däck i Sverige? )
och gjorde en adapter i stället för plastkorken .
Det blev en massa gummidelar och plåtbrickor m.m förrän man kunde pumpa upp lite tryck i tanken med en cykelpump.
och så på med lite utspädd Fairy diskmedel på godset med hjälp av en sprayflaska.

Och gissa nu var det läckte!

Jo emellan en skarv, en längsgående som går över hela motorn. Verkar vara nån typ av delning av motorblocket där kanske .

Iframändan alldeles under oljetanken där det var mest slitet, all röd målning borta, så kom det små bubblor ut.

Rengjorde med Dremeln och sliptrissa och brakekleener och tryckluft.
Limmat med tvåkomponent epoxi metal 5 tror jag det hette.

Det var en så liten läcka att helt omöjligt att se utan dessa metoder.

tackar o bockar !

meddelar senare hur det håller

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295916 Det är inte ovanligt att det läcker där. Oftast är det inte så mycket som bubblar ut då sågen står.
Lite mer under användning, men har svårt o tro det blir mängder av det.

Barkstöd förebygger detta problem.
Senast redigerad av Mange tis 28 okt 2014, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

totte  
#295959
Så skrotade jag en gammal cyklelinnerring( eller heter de däck i Sverige? )


Den som sitter utanpå heter däck, den som ligger inuti kallas slang eller innerslang.

Bra jobbat att lokalisera läckan.

Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#296083 Tackar för responsen.
Har från en annan reparation av motor bra erfarenhet av det där limmet, verkar mycket starkt.

Och inte var det mycket som bubblade ut heller vid testningen så antagligen är sågen hel nu.

(ber om ursäkt för massor av stavfel i förra inlägget, men var så i farten av detta att hann inte kontrolläsa )

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296084 Kommer det under tryck ut nåt som inte gör det utan tryck är det kanske inte där problemet är om den läcker utan tryck innan.

Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#296224 Försökte spraya fairyblandningen överallt och det var endast på detta ställe som det läckte.
d.v.s längs den där skarven.Tänker inte fylla på olja ännu förrän sågen behövs.
Den där skarven är också ett ställe som är aningen slitet, all målning borta där, men ingen annanstans .Dessutom verkar originalmålningen mycket tjock och bra så den har väl också tätat en aning.
Skall ännu kolla luftningshålet om det är öppet. För jag värmde oljetanken med en värmeblåsare när limmet var påklistrat ( kräver minst 15 plusgrader).Och hade glömt tanklocket på och det blev då lite övertryck av värmen.Det syntes av att det kom nån liten bubbla upp genom limmet.Så kanske lufthålet är stockat.Tog bort locket genast så trycket jämnades ut.Nu ser nog limfogen riktigt bra ut.

Ursprungligen har denna läcka varit mycket liten eftersom det tar lång tid att rinna ut,och längst ner mot bottnet är det tätt.Det är alltid en liten skvätt olja kvar där.
Tror nog det är ok nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

totte  
#296359 Vi avvaktar besked. Det är en tätnande spänning kring denna spännande tätning.

Avatar Fallback

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

ralleville  
#298895 Hej alla

Här goda nyheter.Kunde inte vänta med att testa så nu har den stått med olja i tanken i nästan två veckor.
Och det tycks hålla (peppar peppar ta i trä ....)
Inte en droppe har läckt ut så nu ser det bra ut.

tack alla, trevligt veckoslut också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 455 kedoljan runnit ut

JensSkoog  
#298916 Så bra :grin: Du får berätta om det fortfarande holler när du körd den en tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).