på 13 lass!! 3 travar , bil och släp.. med en genomsnitts volym på 34,61 m3fub , och om samma volym skulle körts till industrin och mätts in så har vi när vi mäts in alltså
11,53 m3fub per "trave" i verkligheten !! ..och om den sk. "vrakprocenten" då är 2% per "trave" (lågt räknat) är vi genast nere på 11, 29 m3fub .. vilket innebär att det redan där
"stulits" 0,72 m3fub ?? ( betänk även att jag inte har beräknat den sk. "vedvolymen" i detta ) ... 0,72 a 13 lass! blir nästan en full "trave" ? 9, 36 m3fub prima vara???
så utan att skräda orden så kan jag säga att , man på ett sådant parti björkmassaved , så skänks virke för 3182 SEK (undra hur många skogsägare som är medveten om detta ? )
alltså , om vi räknar om det "stulna /vrakade" virket i ved .. 9, 36 m3fub omräknat i klyven ved gånger 2,7 stjälpt mått = 25,27 m3s så blir det med björkmassapriset
340 SEK m3fub alltså 8591SEK ... vilket inte är det marknadsmässiga priset för klyven ved, utan att om vi räknar ca: 500SEK .. så landar vi på 12 635 sek
sedan bör det tänkas på att jag i denna rätt avancerade men ändå enkla kalkyl INTE! räknat med transportavdragen! som tillkommer för den ev, skogsägaren
observera att dessa siffror är HELT beräknade på mätsedlar från VMF och våran egen bil / skördare..siffror utslaget på BÅDE EGET virke .. och extern körning i både slutaverkning, gallring ..och givetvis olika andra skördare men mätsedlarna får man ju i näven kan tillägga lite blygsamt att mina utskrifter från skördarn brukar stämma bra , dock med vissa avvikelser på granmassan , dock små avvikelser där mot våra slutavvräkningar
det sk. "vrakprocenten" är ett genomsnitt av ca. 3 säsonger , och en väldans många fina lass björkmassa? , nästan timmerklass ibland från vissa avlägg?
så det jag vill säga är att den duktige huggaren får inte betalt för sitt virke P.G.A det sk. kollektivet ? vad det nu egentligen innefattar vad det gäller björkmassa? ..det SLENTRIANMÄSSIGA VRAKET lever vidare