Trädfällning (arborist)

Börja med underskär vid riktskär

103 inlägg 50452 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#278834 Tack, Skogstomte! :grin: Det där va gott å läsa. Jag drog på såg i många år utan skyddsutrustning als, men det fanns ju inte på sextiotalet! Nu startar jag inte sågen utan, och säkra hörnet är har jag lärd här. Det tackar jag Skogsforum för - bästa lärdomen på många år!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Skogstomte  
#278907 Roligt att du gillade mitt inlägg JensSkoog :smile: Jag är född -78 så detta var ju på nittiotalet. Tyvärr var inte farsan så mycket för det där med riskmedvetenhet - men som han brukade säga: har man tur så behöver man inte vett. För det mesta hade han tur men två gånger minns jag att han var iväg och sydde ihop efter att ha blivit "biten" av kedjan...

Han högg varje vinter på detta sätt i 25 år och slutade sina dagar förra hösten på ett högst naturligt sätt. Hedrat vare hans minne.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#278942 Har kännd många som han, och var vel lite av samma innan jag gick mitt första sågkurs ungefär det året du ble född! :grin: Vi som gick kurset mente vel att kurshollaren tjatade för mycket om skyddsutrustning. Blev en tankveckare när en av dom andra fick kast i sågen och dog ett halvår efter. Han var den som protesterade högast när vi inte fick starta sågen utan att använda hjälm med visir, och hade han haft det när han fick kast, skulle han kommit hem til frun och barnen ochså den dagen. :sad:
Men, jag skulle gilla hemskt om dom som tilverkar visir gör en modifikation så det går upp automatisk varje gong man behöver å spotta snus :lol:

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Skogstomte  
#278946 Vi får hoppas att evolutionen gör dig bönhörd :lol:

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Huskyman  
#279039
JensSkoog skrev:Men, jag skulle gilla hemskt om dom som tilverkar visir gör en modifikation så det går upp automatisk varje gong man behöver å spotta snus :lol:

Ja, hur många gånger har man inte glömt att visiret finns framför näsan när man spottar. Värst är det på vintern när loskan desutom fryser fast i gallret! 😡
Lär mig aldrig....

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Waldteufel  
#279041 Jag ler igenkännande.

《<●¿●>》
) V (

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

svampbob  
#279124 Den här bilden tog jag för en timme sedan i ett bostadsområde i Umeå. Det var rätt många grova tallar som var avverkade mellan husen så medan jag väntade tog jag en titt.

Går det att se på bilden att underskäret har gått in dubbelt så långt som överskäret? I övrigt ser det ut att vara gjort av någon som har gått säker skog kursen.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#279168 Vände bildet så såg jag bättre. Har han sågat i brytmånen? Märklig sågning :???:
Tall.jpg

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

svampbob  
#279172 Ja och det är inte lite heller ca 10 cm. Hur har han lyckats styra trädet?

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Waldteufel  
#279176 Om denne fällare gick den kursen, hade han/hon inte blivit godkänd. Detta är en misslyckad fällning även om trädet gick åt rätt håll vid det här tillfället. Att såga genom brytmånen eller att låta bli att skapa den är mycket riskabelt och innebär ingen kontroll på fällriktningen.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JensSkoog  
#279177 Jag undrade det samma. Måste haft rep eller annat, för det där har inte gjort jobbet!

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Waldteufel  
#279189 Den enda förklarande omständigheten jag kan tänka mig är att tallen lutade så kraftigt att fällaren gjorde sitt undre riktsnitt direkt till ett fällsnitt genom att fortsätta snittet helt igenom bakåt men det verkar ändå inte ha gått till så av bilden att döma. Hur såg det ut på de övriga fällda träden?

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Åke Nilsson  
#288357 Måste varit ett väldigt lutande träd så fällningsriktningen blev i trädlutningen.
Eller fastnade trädet och han blev tvungen att kapa brytmånen för att få ner trädet genom
att rulla lös från det trädet som den satt fast i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).