Bilar

Alltrac Scout Outback vad skall man välj

39 inlägg 34553 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287791 Har lite av och till spanat på KVD, verkar vara seriöst och bra koll av bilarna, känns som om man skulle kunna buda på en bil osedd....
Men svårt att hitta något man vill ha, antingen är det en bil som är välanvänd med mycket onödiga bucklor repor och skadad inredning, eller så sticker priset....

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

kallen  
#287792 Har Outback 2011. Den är japanskt knarrig och inte lika tyst som tyskarna. Kort sitdyna i stolarna samt en manuell växellåda som inte är kompis med motor och koppling. Automat är att föredra.

Den går billigt men har tätare serviceintervall än tyskarna.

Största fördelen som jag ser mot konkurenterna är betydligt större utrymme, riktig fyrhjulsdrift samt 4-5 cm högre markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Hema  
#287823 Har hört att Dacia ligger dåligt till hos bilprovningen, även på relativt nya bilar, men det är ett rykte som sagt.

Själv vill jag också ha något annat. Subaru forester ligger högt på listan men de sjunker ju inte i pris...

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Kse  
#287875
Zixten skrev:Har lite av och till spanat på KVD, verkar vara seriöst och bra koll av bilarna, känns som om man skulle kunna buda på en bil osedd....
Men svårt att hitta något man vill ha, antingen är det en bil som är välanvänd med mycket onödiga bucklor repor och skadad inredning, eller så sticker priset....


Jag har handlat en del på KVD, två bilar, två Norrlandsvagnar, en minigrävare och en bensinsvets.
Allt osett och jag har varit nöjd varje gång, tycker tvärtom att grejerna ser bättre ut i verkligheten än vad som stått i beskrivningen.
Känns som om dom drar i lite extra så att man blir possitivt överaskad istället för tvärt om.
Mer repor, bucklor, slitage än normalt är ju som standardtext på alla bilar.
När jag köpte Caddyn så stod det att den hade skador ivändigt men bilen var som om den just lämnat fabriken, inte ett märke eller nån smuts invändigt med 5000 mil på mätaren.

Är själv sugen på en Alltrack då jag kör Passat (från KVD) nu och är supernöjd förutom att den är onödigt låg.
Kikat lite på Subaru oxå då morsan just köpt en Subaru XV, riktigt trevlig bil men lite för liten kanske.
Stort plus dock för att den klassiska Hög/låg växelspaken är tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Åke Nilsson  
#287877 Har en Skoda 1,8 TSI -2011 4X4 Haldex gen 4.gått nu ca 6000 mil.
Bilen har ett offroadläge som inte ens vw passat Alltrack 2014 har !!

Mycket nöjd med bilen fast som på alla suv skulle man vilja ha lågväxel....
Är väl ingen som backar i 70 knyck ?

Såg på teknikens värld ett test mellan gen 4 och 5 haldex att 4:an var mer påkostad
och snabbare reaktion mot gen 5.
Var ett test som gjordes med 1 hjul i luften på ramp i uppförsbacke.
Nått drar dom alltid in på.

Subaru fina bilar dock har lite äldre -typ -06 haft kopplingsproblem på dieselbilarna.
Subaru har väl fortfarande nån viskokoppling på 4wd som äldre ?
Ägt tidigare Subaru på 90 talet och inte så imponerad av 4WD dom hade då.
Tog mycket bränsle för att vara en 115 hk bensin 2,0.
Aldrig under 0,8 om man körde snålt.

Vidare vill jag inte äga en dieselbil när den gått 15-20 000 mil då det blir partikelfilter
som ska bytas.

Har en kompis som kör Landrover FREELANDER HSE Diesel nu 17000mil fick byta partikelfiltret för 27 000 kr !!!
Tur att bilfirman han köpte den av tog det.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

kallen  
#287906 Subaru har inte viskokoppling utan riktig fyrhjulsdrift av Torsentyp som audis quattro.
Det är inte heller subarus fyrhjulsdrift som tar soppa utan deras bensinboxer motorer.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Åke Nilsson  
#287907 Nån sorts slirkoppling finns på subaru annars skulle du inte kunna svänga på asfalten !!
Liknande äldre king cab med 4wd inkopplat låste sig vid tvärsväng.
första modellen av xc 70 hade inte haldex, torsen ? där for vinkelväxeln för 4wd= DYRT

Subarun vi hade for bak differentialen vid 20 000 mil började leva om vid högre farter men då bytte jag bort den innan rosten åt upp den.

Har hört att bästa modellen av Subaru fanns mellan 99-04 då var rostskyddet bäst men ändå inte i klass med volvo, skoda Audi m,m

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Hema  
#287911 Det är väl ingen slirkoppling utan en delvis bromsad diff.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

kallen  
#287922 Du får googla och läsa själv. Bara för att en bil driver 50 bak och 50 fram så så betyder det inte att man inte kan vrida på ratten. Däremot om den driver lika mycket på alla hjulen samtidigt blir det kämpigt.

Haldex driver typ 90 fram och 10 bak vilket jag tycker efter att kört audi i många år och nu subaru är rätt värdelöst vid halkigt väglag. Då de bilar jag provat med haldex upplevs framhjuldrivna allt för länge när vägen svänger.

Första xc70 hade mycket riktigt inte haldex men inte heller torsen utan viskokoppling som var riktigt värdelös med lång reaktionstid och värmeproblem vid halkigt väglag.

Törs nog säga att styrelektroniken till haldex krånglar oftare än vad bakdiffarna på audi/ subaru gör.

Ska tillägas att jag inte håller subaru som nån överman. Men fyrhjulsdriften däremot.
Är faktiskt rätt besviken på komforten i subarun, det är mil efter audin jag hade innan som var 5 år äldre och rullat nästan 30000 mil.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Åke Nilsson  
#287925 Haldex går att uppgradera men jag fick inte det medan nybilsgarantin fanns kvar.
Man byter ett komponent för ca 4-5 000kr då driver den 50/50 om du vill.

Som på polarns Land rover freelander 2010 Haldex med 3 olika ställbara lägen , att inte
wv eller skoda sätter in det direkt !

Är så mycket hysteri att jaga centilitrar på bränsleförbrukningen.
Man blir mörkrädd när man hör biltillverkare som kopplar bort olika komponenter och tejpar igen dörrar då man gör bränsleförbrukningtesten.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288340 Har kollat en del lite här och där,

Hur tycker ni att man skall resonera?
En ny Skoda för runt 275 000 lite beroende på utrustning
Eller en begagnad Volvo XC 70 för 250 - 300 000?

Vilken utrustning "måste" man ha?
Drag och dieselvärmare ser jag som ett krav, men sen då?
Backkamera?
Parkeringshjälp?
Eluppvärmd framruta?
Nyckellöst system?
GPS?
mm. mm.

Köper man begagnat får man ju ta det som finns, men går man på det nya kan man ju välja lite själv, vad kan ni inte vara utan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Åke Nilsson  
#288346 Kolla bara att du har parkeringshjälp så du får sensorer både fram & bak.
Kan spara några repor i lacken samt du ser vars hinder finns i närheten av bilen.

Övrigt köp inte äldre än 2009 då vägskatten är hög.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Hema  
#288349 Backkamera är ju ett plus.
Motor & kupevärmare, har du ett uttag är det billigare att använda det än diesel.
Är det tidur eller fjärrstart av dieselvärmaren eller kanske både och, samt vad pasar dig bäst om endast ett val finns att tillgå?
Glöm inte vinterhjul.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288350 Här hemma har jag ju el, men på jobbet passar det inte med el...
Vinterhjul ja, räknar med att man kan köpa på bythjul.com eller vad det kan heta för ett bra och vettigt pris... Fast, man får ju givetvis se vad bilfirman har att erbjuda först...

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

rockfax  
#289321 Farsan köpte en Scout ny 08/09? Och den har gått bra de 29t milen den gått.

Han kör mycket med släpkärra så byte av bussningar bak har varit standard (tydligen svag länk i vw koncernen) De har även byts bussningar fram och koppling vid 16-17t. Samt vanlig service såklart

Men nu i våras köpte köpte han en ny XC70 istället då prisskillnaden blivit betydligt mindre gentemot Skoda. Då han tittade på Volvo redan 08/09.

Och skillnaderna är hyffsat stora trots bara några år, Volvon går MYCKET tystare och stadigare på vägen men känns klumpigare när det ska parkeras. Till och med min Golf TDI 140 från 04 är tystare än skodan i kupén.

Skodan var 140hk Diesel och drog i snitt 0,6 +- 0,05 och Volvon ligger på ungefär samma fast med D4an 183?hk

En anledning till att han bytte förutom prisbilden var att Vw gör förbannat bra bilar, men har för dåliga verkstäder gentemot t ex Volvo. Iaf här i kring.

Som exempel så köpte min farfar en likadan Skoda några månader senare, och den gick turbon på vid 5500mil och det tog dem 1.5 månad att lista ut vad felet var. Samt massa annat krångel med försäkringar osv så har vi tappat tron på dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).