Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köpa BM 462 ?

31 inlägg 28642 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

sthil  
#287982 Jag är i precis din situation äger ca 170ha och är självverksam för det mesta.Jag köpte en bm462 för ca 4år sen och ångrar mej inte. otroligt bränsle snål ingen vrålande 6a med konverter. motordelar är även dom billiga. går den sönder kan du laga den själv. Svag motor om du ska ut och hjula den efter vägen men i skogen helt ok tycker jag. man ska inte ha bråttom med gamla skotare utan köra lugnt då håller dom. Duger fint om du ska krångla ut några hundra kbm varje år. lasta inte fullt i besvärlig terräng då är det ingen fara att den tippar heller. lätt och smidig att köra med dubbelkomando. Men allt beror väl på hur stor plånbok man har antar jag.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

Åke Nilsson  
#288148 Alla maskiner ni nämt 462 lillnalle, 868, själv ägt både en 868 och stor-nalle 661 är förgångna
slut !!!
Stornalle var ramen av vid hytten vid inbyte.....
868 tål inte snödjup varvar som faan, dyr om converterlådan far.

Titta då heller på en lite nyare maskin FMG 250 nyare än 87 då kugghjulsboggien kom eller
varför inte en rottne rapid ?

Kört mini brunett i min ungdom 88-93 var en fin maskin dog lite problem att maskinerna från
början hade för dåligt med returfilter så åkmotorn for vid 8500 timmar.

Då monterade Timberjack in ett returfilter på tanken som säkerhet då försvann problemet.

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

BM-röd  
#288287
Åke Nilsson skrev:Alla maskiner ni nämt 462 lillnalle, 868, själv ägt både en 868 och stor-nalle 661 är förgångna
slut !!!
.

Vaddå slut? Lite eller kanske lite mer skruva för en hobbybrukare är väl mer än normalt eller? finns väl av slitna gamla godingar som än har många timmar kvar i skogen! Har man väl fått igång den på morron! Även på rull start för startmotorn inte funkat de senaste 10 åren! sen går dom hela dagen (helgen) utan en gnutta ström och krångel!

Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

Åke Nilsson  
#288291 Allt stål blir utmattat med tiden olja läcker som såll.
Fast det klart en liten motor drar lite soppa då har man kanske råd att också tanka olja... :wink:
Kör du bara åt dig själv 1 vecka per år kan det gå ett tag men dom gamlingarna
har ju så omodern, svårköpt delar.
Bytte packningar på lyftcylinder på en ÖSA 69 1992 då fanns bara pirat att tillgå.
Även där blev det problem och fick egenhändigt tillverka plastlister för att fylla ut
låsringsspåren får att få in packningarna i cylindern....

Och så måste man gilla att skruva men det blir liksom inga pengar över av det...

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

sthil  
#288297 En annan sak man lätt glömmer bort när man ska köpa maskin är att tänka på alternativa saker.om ni köper en skotare för runt 250 tusen så har ifs möjlighet och skriva av den men placerar ni dom pengarna så kanske ni kan få en avkastning på runt 15 tusen år efter år och leja bort skotningen slippa bekymmer och rulla tummarna för dom pengarna :wink: Ju nyare maskin ni ska ha desto mer måste ni vräka fram för att det ska bli värt kostnaden för den :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288308 Om man räkna så skulle nog de mesta maskiner som vi hobbyskogsbrukare har dyrare än motorsåg o röjsåg lätt kunna idiotförklaras av ekonomer.
Dock vill jag göra mer i skogen än så och ha egna grejer ger ett oberoende att kunna göra huggningar när man vill eller att ha nån resurs att ta till efter stormar känns bra för många med mej

Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

svampbob  
#288320 Är vi inte nästan alla så att när vi med mycket möda har slitit ihop lite mer pengar än vad vi behöver för dagen så slänger vi iväg dom på något ekonomiskt sett dåraktigt. Fullt fungerande kök och badrum lyxrenoveras, husbilar och båtar köps och en massa annat som knappt anväder. Och visst blir man gladare av en egen skogsmojäng än av pensionsförsäkring i fjärran.

Sitter nu i bilen och väntar på att det ska sluta regna så att jag kan ge mig in i djungeln igen. Som om att jag skulle hålla mig torr genom att undvika den värsta skuren ;-)

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

sthil  
#288326 Visst är de så. Riktigt roligt o dona på lite.Vad vore livet utan dessa projekt i skogen. Tänkte gallra snart och leja bort en del huggning sen skota själv det ser jag fram emot☺☺

Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

Erre  
#288335 Har man pengarna och intresset så ska man såklart köpa sig en maskin. Även om kalkylen inte går ihop, måste inte alltid göra det. Att köpa ex. en skotare om man är intresserad av det är inte konstigare än att köpa en sportbil med cab. Och har man grejer man trivs med å tycker är roliga att använda inbillar iallafall jag mig att man gör mer i skogen med.

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288336 Haha javisst om inte tiden går åt att reparera

Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

Erre  
#288337
gnisten83 skrev:Haha javisst om inte tiden går åt att reparera

Sant! :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288339 Lite oflyt har man ibland men de brukar hända mer med maskinhjälp
Nu köpte jag inte skotare/skördare utan höll kvar vid traktor/Arbro o vagn för att de inte skulle bli för komplicerat vid haverier

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#289033 Det fick bli en Rottne Blondin 750. Hoppas att den visar sig vara ett bra beslut. Svårt att bestämma åldern på den men tror den är från typ 74a någonting. Svart Cranab kran och bytt motor troligen.

Rulldrift med vanliga smala framhjul, någon som vet var man kan få tag i bredare framhjul??

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

rikard_e  
#289040 Får man be om bild?

Skogsmaskinsskrotar och
traktorskrotar. Det är bakaxlar från ford 5000/7000, så bakdäck från fordtraktorer passar!

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#289115 Absolut ska du få se bilder Rikard så fort jag fått hem maskinen.
Okej men då ska jag börja leta där, bör ju inte vara helt omöjligt att hitta.

Vad tror du, kommer axlarna att hålla för lite bredare hjul. Är ju ett lägre marktryck jag är ute efter men det får ju inte innebära axelhaveri stup i ett. Har sett på youtube en del som har rätt så breda sulor!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).