Skogsröjning

Stihl fs 410

26 inlägg 32370 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl fs 410

BM 35  
#288075 Har röjt hela sommaren med 410an och kan bara säga gott om den inga problem med den,,,En pigg och rapp motor som drar lite soppa kan nästan säga att det är 480 efterträdare :wink:
Någon fler som kört med den?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 410

JensSkoog  
#288104 Vad typ sågblad använder du? Har du provat den med tråd eller treuddig kratkniv?

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

Carlfritidshuggare  
#288107 Tror att det är en 410 som jag har (hur kan man ha så dålig koll och ändå våga kläcka ur sig något). Den är väl fyra eller fem år i år så det finns väl en del uppdateringar på nya versioner.

Har ingen erfarenhet av annan modell men gillar den skarpt. Realtivt lätt, drar inte mycket soppa men har mycket ork, i alla fall för mina behov. Dessutom lätthanterlig för en amatör som jag. Kör med både röjklinga och slyklinga (treuddig från Oregon) och tycker det fungerar bra.

Dock undrade jag i somras om något inte stod rätt till med mig när jag inte fick på tråden - bör ju vara det enklaste att montera. Var som om trådrullen var för stor för skruven. Får väl ge mig på det igen.

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

BM 35  
#288136 Har bara röjt med klinga 200,, den går ju bra mycket bättre än 460 som jag röjt med två säsonger

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

BM 35  
#288137 Trodde den var ny för denna säsong,, är ju vanlig förgasare inget elektronisk skit

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

axwell  
#288156
BM 35 skrev:Inlägg av BM 35 » Idag, 19:05
Har bara röjt med klinga 200,, den går ju bra mycket bättre än 460 som jag röjt med två säsonger


En av de mindre gräs/röjare som jag funderat på att investera i sedan tändmodulen på 36 cc Husq. 235 har gett upp, troligen inte värt att satsa 860 kr på en 20 år gammal sak.

En Stihl FS310 är det andra alternativet, en 4-mix på 36,3 cc, 1200 kr lägre pris men 300 mm slyklinga som ingår i FS410 får man offra prutmånen på.


Fs410 kanske blir onödigt bra för att bara röja gräs och årssly, Husq. kedjeröjare tar ju ändå hand om de jobb där krävs lite mer resurser.

Någon som sett om Stihl har nå´n kampanj på små-röjare ?

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

BM 35  
#288177 Det är väll aldrig fel med lite fart och kraft när man ska röja gräs,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288224 Jag har en FS410 och röjer mest gräs och ogräs i beteskanter och diken. Den är absolut inte onödigt bra. Jag hade en FS130 (samma motor som FS310) tidigare som jag bytte in när jag köpte FS410. Orsaken var egentligen för att få vibrationsdämpning, men jag tänkte att lite mer kraft kan nog inte skada. Jag har inte ångrat mig en sekund. Det är en avsevärd skillnad i kraft och 410 reagerar bra mycket fortare och jämnare på gaspådrag. Dessutom upplever jag 410 som mer lättstartad. Det är nästan löjligt enkelt att dra igång den.

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

Carlfritidshuggare  
#288240
BM 35 skrev:Trodde den var ny för denna säsong,, är ju vanlig förgasare inget elektronisk skit


Då kanske det är 460 jag har.

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

BM 35  
#288255 Ja om inte annat så brukar det va skrivet på sågen vad det är för modell,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

axwell  
#288256
Carlfritidshuggare skrev:Dock undrade jag i somras om något inte stod rätt till med mig när jag inte fick på tråden - bör ju vara det enklaste att montera. Var som om trådrullen var för stor för skruven. Får väl ge mig på det igen.


Nu är jag långt ifrån insatt i Stihls röjare så jag kan ev. blanda ihop FS460 med en annan modell.

Gräshuvudet går inte att skifta till rakt av från röjklinga ute i fält, inte samma fäste.

Det skulle inte förvåna om du måste köpa ytterligare en FS460 enbart för trådhuvudet :?: 😡

Tittade på Stihls hemsida: Inget munter läsning :|
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... A5gar.aspx

Din har troligen "K" eller "KW" som tillägg i modellbeteckningen :!:

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 410

JensSkoog  
#288275 FS 410 skall ta trådhuvud, slyklinga och sågklinga utan problem. Min dotter kör den och gillar den skarpt. Hon har problem med start på 460 och 480. FS460 C E M är avsedd för trådhuvud, med lång stamme, totallängd 178cm, och 460 C K för sågklinga med kort stamme, totallängd 168 cm. Jag kör såg på min 460 C E M, men då får jag byta om lite annars passar inte skyddet.
IMG_5479[1].JPG

Ingen stor jobb - fem minuter. :grin: Med sågblad på räcker jag lite längre en med 480, men det blir oftare att jag kapar i sten :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

BM 35  
#288299
axwell skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Dock undrade jag i somras om något inte stod rätt till med mig när jag inte fick på tråden - bör ju vara det enklaste att montera. Var som om trådrullen var för stor för skruven. Får väl ge mig på det igen.


Nu är jag långt ifrån insatt i Stihls röjare så jag kan ev. blanda ihop FS460 med en annan modell.

Gräshuvudet går inte att skifta till rakt av från röjklinga ute i fält, inte samma fäste.

Det skulle inte förvåna om du måste köpa ytterligare en FS460 enbart för trådhuvudet :?: 😡

Tittade på Stihls hemsida: Inget munter läsning :|
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Tri ... A5gar.aspx

Din har troligen "K" eller "KW" som tillägg i modellbeteckningen :!:


Du får väll byta vinkelväxel så du har en som passar allt,,,men jag visste inte att det är skillnad på gängor och bullt,,,Vinkeln är ju skillnad mellen kort och långt riggrör,,,Men du kanske har ett trimmer huvud som är till en Huskvarna och då passar det inte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 410

JensSkoog  
#288300 Vill tro att det är som BM 35 säger - fel trimmarhuvud. God ide med två vinkelväxlar. Har planerad å köpa en extra til 460, så jag kann ha sågblad och trimmarhuvud på var sinn och byta snabbt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 410

Carlfritidshuggare  
#288688 Jag får kolla modellbeteckningen. Verkar förvirra även ÅF. Trådrullen hör alla gånger till Stihl - är original (Auto cut eller något sådant men som ni märker är jag inte helt kompis med olika beteckningar).

Sågskyddet får jag på. Som jag förstår det är det samma skydd som till slyklingan men med ett tillägg av svart plast för att liksom bli lite högre då dosan är ganska kraftig.

Jag har aldrig haft svårt att starta min 460. Används ganska sällan men går igång enligt plan. Hoppas det håller i sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).