Skogsnyheter

Hackspett stoppar avverkning

27 inlägg 14287 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

skogshasse  
#288015

okej och vad tycker du om det

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288081
skogshasse skrev:

okej och vad tycker du om det


Att det är orimligt med ett avverkningsförbud i skogsägarens skog p.g.a. några hackspettar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

axwell  
#288087
Niking skrev:Att det är orimligt med ett avverkningsförbud i skogsägarens skog p.g.a. några hackspettar.
/Niklas


Om det var i södra Sverige så kunde det vara rimligt, där är den tretåiga mindre vanlig.
Senaste(mitten av 1990-tal) uppgiften om inventering sade 5500-7500, de flesta i Norrlands granskogar.

Uppgifterna går isär om vilket status den har som skyddsvärd.

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288089
axwell skrev:
Niking skrev:Att det är orimligt med ett avverkningsförbud i skogsägarens skog p.g.a. några hackspettar.
/Niklas


Om det var i södra Sverige så kunde det vara rimligt, där är den tretåiga mindre vanlig.
Senaste(mitten av 1990-tal) uppgiften om inventering sade 5500-7500, de flesta i Norrlands granskogar.

Uppgifterna går isär om vilket status den har som skyddsvärd.


Du tycker alltså att det skulle vara ok med ett avverkningsförbud i din egen skog, om en miljömupp hittade någon raritet i din skog?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

skogshasse  
#288092
Niking skrev:
skogshasse skrev:

okej och vad tycker du om det


Att det är orimligt med ett avverkningsförbud i skogsägarens skog p.g.a. några hackspettar.
/Niklas


ska det alltid vara fritt för skogsägaren att avverka eller finns det fall där du tycker det är riktigt att samhället ska kunna stoppa en avverkning

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288093
skogshasse skrev:
Niking skrev:
Att det är orimligt med ett avverkningsförbud i skogsägarens skog p.g.a. några hackspettar.
/Niklas


ska det alltid vara fritt för skogsägaren att avverka eller finns det fall där du tycker det är riktigt att samhället ska kunna stoppa en avverkning


Självfallet. Det är ju skogsägarens skog och inte samhällets skog. Alltså ska skogsägaren ha sista ordet när det gäller sin skog.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

skogshasse  
#288094
Niking skrev:
skogshasse skrev:
Niking skrev:
Att det är orimligt med ett avverkningsförbud i skogsägarens skog p.g.a. några hackspettar.
/Niklas


ska det alltid vara fritt för skogsägaren att avverka eller finns det fall där du tycker det är riktigt att samhället ska kunna stoppa en avverkning


Självfallet. Det är ju skogsägarens skog och inte samhällets skog. Alltså ska skogsägaren ha sista ordet när det gäller sin skog.
/Niklas


kan tyvärr inte hålla med dej för tänk om en havsörn häckar i ett område som en markägare vill avverka då ska samhället kunna stoppa det med detsamma det är synd att du inte har den inställningen

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Seb macahan  
#288095 Spara träden som hackspettarna hackar i :lol: :lol: :lol:
Hugg ner resten.
Skämt åsido. Visst ska man värna om skyddade arter, men då ska man kompenseras med inkomst bortfallet till 100%. Och så funkar det ju inte riktigt i dag eller :???:

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Camwood  
#288097 Det är en helt orimlig tanke att "samhället"(jag förutsätter att du menar staten företrätt av berörd myndighet ?) ska ha något veto om jag ska kunna avverka på min egen fastighet pga, en fågel!! Vad och vem ska dra gränsen för det ? Är en kungsörn eller en hackspett som häckar i min skog tillräcklig för att stoppa min avverkning? Eller en björn eller kanske Homo Sapiens som häckar och byggt bo ( tältläger som vanligtvis bebos av individer från öst under hösten på grund av orimlig tolkning av allemansrätten.
Ett tips till skogsägare som planerar en avverkning är ju att ta med bössan till skogs och röja / rensa bort SAKER som fältbiologerna och andra muppar kan få syn på.

ps, när du ändå är i skogen ta med en skogstraktor (helst en stor o tung) å städa skogen på liggande träd mm som kan bidra till att din skog konfiskeras pg, av höga naturvärden.

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Sunilorblede  
#288108 Inlägg som det sista ger inte mycket hopp om att acceptansen hos den stora del av befolkning som saknar anknytning till skog, men som mest fångar politikers uppmärksamhet, (stadsbor) för det skogsbruket pysslar med kommer öka...

Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

isteskog  
#288112 Tretåig hackspett är en hänsynskrävande fågel. Den trivs i Taigamiljöer och i mycket lövrika bestånd, typ lövbrännor. Skog med mycket vindfällen eller barkborreskadad skog är också bra livsmiljöer för tretåingen. Åtgärder för att skapa livsmiljöer är: barkborredödad skog, breda kantzoner mot vattendrag och fäbodmiljöer, sumpskogar, rasbranter och raviner. För att lyckas med detta krävs landskapsplanering, med skapande av biotoper för fri utveckling.

Med andra ord: En känslig art med stora krav på biotoper= mycket pengar för avsättningar.

Hoppas jag inte har någon tretåing på mina marker :sad:

Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

tallen100  
#288124 Hackspetten får väl flytta på sej, det har människorna i malmberget fått göra. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hackspett stoppar avverkning

axwell  
#288129
Camwood skrev:Ett tips till skogsägare som planerar en avverkning är ju att ta med bössan till skogs och röja / rensa bort SAKER som fältbiologerna och andra muppar kan få syn på.

ps, när du ändå är i skogen ta med en skogstraktor (helst en stor o tung) å städa skogen på liggande träd mm som kan bidra till att din skog konfiskeras pg, av höga naturvärden.


Tänkvärt, nämn inte för någon, speciellt inte på ett forum, när såna planer måste sättas i verket. :roll:

Niking skrev:Du tycker alltså att det skulle vara ok med ett avverkningsförbud i din egen skog, om en miljömupp hittade någon raritet i din skog?
/Niklas


Nej, inte om det var en fågel som finns i tusental och om jag såg en tretåing skulle jag inte skriva om det här.
Bevaka era skogar så noga att såna konflikter kan undvikas 🧠

Användarvisningsbild

Re: Hackspett stoppar avverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288185
skogshasse skrev:
Niking skrev:
skogshasse skrev:
ska det alltid vara fritt för skogsägaren att avverka eller finns det fall där du tycker det är riktigt att samhället ska kunna stoppa en avverkning


Självfallet. Det är ju skogsägarens skog och inte samhällets skog. Alltså ska skogsägaren ha sista ordet när det gäller sin skog.
/Niklas


kan tyvärr inte hålla med dej för tänk om en havsörn häckar i ett område som en markägare vill avverka då ska samhället kunna stoppa det med detsamma det är synd att du inte har den inställningen


Du är inte skogsägare, eller? Tror det skulle bli ett annat ljud i skällan om det var din förmögenhet som skulle hotas av konfiskation.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).