Bilar

Alltrac Scout Outback vad skall man välj

39 inlägg 34557 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287741 Hej på er,

Jag funderar på att byta bil, men har lite svårt att bestämma mig för vad jag skall ha.

Fyrhjulsdrift och lite högre är något jag vill ha, är dock inte så förtjust i SUV.
Kombi och en som får dra skapligt mycket 1500kg å över kanske ( har inget släp eller husvagn själv, men det är alltid bra att ha möjligheten...)
Tror jag vill ha en Diesel...

Letar antingen efter nytt eller en bättre begagnad max 6000mil.

Jag har börjat begränsa mig lite och är nu inne på Volkswagen Alltrack, Skoda Scout eller Subaru Outback

Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av dessa??
Vad funkar bra och vad funkar dåligt?

Jag är medlem i LRF och kan köpa med LRF avtal, är det bra avtal eller går det att få samma rabatt eller bättre ändå?



   TS
Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287746 Har en outback -05, nöjd med den. Den bara fungerar. Inget att köra i skogen med, dock. Funkar utmärkt på grus- och vintervägar. Har en bensinare, men det finns ju diesel nu.

Ganska mycket vägljud på min, och lite plastig inredning. Korta säten.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

anersimyra  
#287748
Zixten skrev:Hej på er,

Jag funderar på att byta bil, men har lite svårt att bestämma mig för vad jag skall ha.

Fyrhjulsdrift och lite högre är något jag vill ha, är dock inte så förtjust i SUV.
Kombi och en som får dra skapligt mycket 1500kg å över kanske ( har inget släp eller husvagn själv, men det är alltid bra att ha möjligheten...)
Tror jag vill ha en Diesel...

Letar antingen efter nytt eller en bättre begagnad max 6000mil.

Jag har börjat begränsa mig lite och är nu inne på Volkswagen Alltrack, Skoda Scout eller Subaru Outback

Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av dessa??
Vad funkar bra och vad funkar dåligt?

Jag är medlem i LRF och kan köpa med LRF avtal, är det bra avtal eller går det att få samma rabatt eller bättre ändå?

Då är vi två som inte riktigt kan bestämma sig. :smile: Själv lurar jag på en ny Vaz Niva som " skogsbil," finns tyvärr inte med diesel i Sverige. Fiat Strada är förbannat snåla och driftsäkra..nya " storpickisar " är löjligt dyra och tillverkade för " kostymbärare "..svårt det här med nyval av bil.. :shock: :smile:

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287750 En rumän då, Anders?

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287753
anersimyra skrev:..svårt det här med nyval av bil.. :shock: :smile:


Jo jag har märkt det :???:
Sen skall man ju ha skapligt nära till en bra serviceverkstad, och det plockar ju bort en del bilar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287754
Mangan skrev:En rumän då, Anders?


Dacia?
Själv har jag dålig koll på den men har den lite lite dålig säkerhet i krocktester?
Såg lite på en Dacia Duster tror jag, lät bra att den kostade bara 99 000 men man vill ju ha fyrhjulsdrift och lite annan extrautrustning, och då var den snabbt uppe i det dubbla...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287763 Körde en Outback -08 i 9000 mil, det är nog den driftsäkraste bilen jag haft, kontinuerlig fyrhjulsdrift och snål, boxerdieseln drog 0,5 liter milen, stolen passade dock inte mig om man ska köra långa sträckor. Körde förra passaten -99 i 15000 mil och fick reparera den (dålig lack, servostyrning, vinderutetorkarmotor fram och bak, drivknutar, framvagnsbussningar) men Alltracken är ju en modernare bil, dock ingen riktig fyrhjulsdrift har ju Haldex, personligen tycker jag att den är lite tråkig men förmodligen en bra bil. Scout har jag ingen erfarenhet av men den har ju en snygg design, även Haldex på denna, är utrustad med gårdagens vw-teknik.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287764 Det är ju här mitt "problem" ligger lite, många säger att Subaru är väldigt pålitliga och det enda man behöver göra är att serva den. Problemet för mig är att jag har långt till närmsta auktoriserade subaruverkstad.

Och Volkswagen har man ju hört att dom ibland dras med lite problem, och eftersom om Skoda är samma bil fast äldre då (?) så kan man ju misstänka att det finns samma problem där... Fast här har jag ju nära till auktoriserad verkstad...

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

kristofer89  
#287766 Jag kör en Scout -11 års modell med diesel och jag är mycket nöjd med den. Den har nu gått ca 10 500 mil och har inte krånglat nånting hittills.

Jag tror att oavsett vilken av de tre modellerna man väljer så får man en bra bil.

Såhär ser det ut viktmässigt på scouten:
Skattevikt, kg: 1550
Tjänstevikt, kg: 1555
Totalvikt, kg: 2155
Ursprunglig totalvikt, kg: 2155
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1345
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2095
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3755
Max lastvikt, kg: 600

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

axwell  
#287771
OAS-forests skrev:Scout har jag ingen erfarenhet av men den har ju en snygg design, även Haldex på denna, är utrustad med gårdagens vw-teknik.


Vad grundar det på?
Octavia 4wd har sedan -14 Haldex gen5, Scoutmodellen brukar ligga några månader senare i modellpresentationen.
VW har vad jag vet inget som är nyare eller bättre, den Scout som nu kan tecknas order på har tveklöst minst gen5.

LRF-avtalet ger inte så mycket när det är kampanjpriser med i bilden, annars ett bra avtal.

Sämre pris i våras med samma utrustning på både Octavia kombi tdi 105 och 150hp, Drivers Edition 4wd.
Valde inte Bi-xenon som tyvärr är standard på Scouten, dåliga testresultat på helljus för många bilmodeller.
Nya modellen har vettigare motorhuv för extraljusplacering, grillen följer inte med huven som tidigare.
Octavian med TDI105 får dra 1600 kg och 1502 kg med b-körkort, 150 hp några hundra fler kg med E-kort.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287773 Haldex är en slirkoppling med lameller som kan överföra mellan fram- och bakaxel. Den används framförallt på framhjulsdrivna bilar, tanken är om framhjulen slirar så ska kraft överföras till bakhjulen. De första versionerna fick en del kritik, gen5 är säker bättre än de tidigare versionerna. Dock ska man komma håg att detta är en framhjulsdriven bil som kan driva på bakhjulen, vid normal körning är kraftfördelningen 95/5. Haldex finns i bl.a. VW, Skoda och Volvo.

Torsendifferential som Subaru använder är en differentialväxel med färre rörliga delar och har en konstant kraftöverföring till kardanaxeln mellan fram- och bakaxel, t.ex. 50/50. Detta medför att bilen alltid driver lika mycket både på fram och bakhjul.

Vanliga personbilar kan ju inte spärra differentialen på hjulaxlarna vilket gör att ett hjul kan slira på varje axel om man kör på halt underlag. En framhjulsdriven bil är med detta resonemang egentligen enhjulsdriven och en bil med Torsendiff tvåhjulsdriven, bil med Haldexkoppling någonstans däremellan.

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287782
Zixten skrev:Det är ju här mitt "problem" ligger lite, många säger att Subaru är väldigt pålitliga och det enda man behöver göra är att serva den. Problemet för mig är att jag har långt till närmsta auktoriserade subaruverkstad.


Finns i Borås och Bor, vilket är närmast?

Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Åkesson  
#287786 Har inte subaru haft en del problem med just boxerdieseln , har för mig jag läst och hört detta men minnet sviker mig, kommer helt enkelt inte på vad de var.
Scodan har jag bara hört gott om. På de äldre modellerna så va det ju verkligen gamla audi och folkvagnsgrejern, dock bara de bra sakerna så då blev ju bilarna enklare men bättre.
passaten vet jag inte, rätt dyr....men de är ju definitivt outbacken med. Då kan man ju lägga till lite till och då finns det lite mer att välja på.... xc60/70 audi a4 allroad etc........

Kan bara hålla med om att valet är svårt. Tänk också på garantier och annat. vw samt audi tex kan man ju köpa till garanti på, alltid bra med en beg bil som fortfarande har garanti.

Jag tycker alla bilar är hemskt dyra då man har fått en del ovanor/utrustningskrav. Detta gav att det fick bli en ny audi allroad, då fick man som man ville. Dock blev priset så högt att jag kommer att få ha den lääääänge...........

Stirra dig inte blind på begpriser på rätt nya bilar, upp till ca 4000mil, dessa hittades på annons dyrare än vad jag kunde handla en ny för med prutning. Här är det nog hemskt stor skillnad mellan fabrikaten och försäljaren.

Användarvisningsbild

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287787
Mangan skrev:
Zixten skrev:Det är ju här mitt "problem" ligger lite, många säger att Subaru är väldigt pålitliga och det enda man behöver göra är att serva den. Problemet för mig är att jag har långt till närmsta auktoriserade subaruverkstad.


Finns i Borås och Bor, vilket är närmast?


Jo, jag vet, men som jag har det idag har jag verkstan på väg till jobbet, bara att lämna där och låna bil / eller så kör dom mig till jobbet, sen hämtar jag när jag kommer hem...

Skall jag te Borås eller Bor blir allt mycket krångligare och jag måste nästan ta ledigt från jobbet, vilket känns onödigt...

Köper jag en begagnad bil där garantin har gått ut på kan jag fortsätta med den verkstan jag har idag...

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltrac Scout Outback vad skall man välj

jannee  
#287788 Kvd och på Blocket kan man "fynda" bilar, gäller bara att ha is i magen och vänta ut rätt tillfälle.
För övrigt håller jag med Åkesson om att Audi är en optimal bil. Dock är det ett vansinnespris + att milkostnaden blir hög - väldigt hög.
Ska man ut i terrängen är nog en Skoda att föredra eller Subaru. För övrigt är Subaruägare de mest märkestrogna bilägarna, orsaken måste väl vara att de är mer än nöjda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).