Motorsåg och handhållet

Ersättare till 444?

54 inlägg 21298 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#287669
Brumsten skrev:Bra där Jens, men 241:an är väl ingen höjdare?

Tre av mina kompisar har köpt 241 och alla tre gillar sågen. :grin: Toppsåg för aktiva hobbyhuggare som har körd klumpiga sakor från "stenålderen".
Jag har köpt begagnat tre gånger, Partner, Husqvarna och Jonsered, och det skall jag alldrig göra igjen. :mrgreen: Dom hade slitagefel som gjorde att jag inte fick det bästa av dom.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287685 Jag har köpt begagnat fyra gånger, Partner, Husqvarna och Jonsered. Det är bara Partnern från 1978 som inte används längre :grin:

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Jocke91  
#287691
Brumsten skrev:
Jocke91 skrev:Jag tycker inte att det verkar finnas någon direkt vettig ny 40 kubiks såg från husqvarna i dagsläget, men vad vet jag.
Tycker du ska satsa på en begagnad 242xp eller liknande om det måste vara husqvarna. Dom verkar ju vara driftsäkra till skillnad mot mycket som tillverkas idag.

Fråga ett, troligen ingenting.
Antagande ang. ny såg, Hva 545 TB.
Köp av begagnad såg, något som någon annan redan ledsnat på. nä.
Hoppas du inte blir arg!?.
Ha de.


Varför skulle jag bli arg.
Jag tycker bara det är bra att du säger till om jag har fel i något jag skriver. Om ingen säger något så lär man sig ju inget.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#287700
T Landström skrev: ...

Har du testat att jobba med en såg som har Trio-brake?
Man vänjer sig fort!


Nei, og har ingen planer om å gjøre det. Har bare "kjent på" det hos forhandleren.

Selv om den ikke er i veien for selve grepet (den er ikke det selvfølgelig), så er den fortsatt noe som stikker ut fra sagen på et sted hvor det vanligvis ikke er noe. I tillegg øker den jo vekten litte grann, og det er mer som kan gå galt.
Selv om intet av dette er noe stort problem, så er det allikevel uaksptabelt når det skyldes noe som er fullstendig unødvendig.
Senast redigerad av SawTroll lör 16 aug 2014, 18:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

T Landström  
#287701 På vilket sätt är det onödigt med trio-brake?


Skulle det trio-brake skyddet gå sönder så är det inget som påverkar sågen i övrigt!

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#287702 Hensikten er vel å "tvinge" bruker til å holde noenlunde riktig i saga - men så lenge du gjør det uansett, så er jo hensikten borte.

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

T Landström  
#287703 Hur vet du att du håller i sågen rätt? ;)

Jaja...du är fri till att ha din åsikt...men alltid kul att höra vad någon tycker...
Säkerhet och säkerhetsfrågor är ett känsligt ämne har jag lärt mig både här och verkliga livet...

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#287713
T Landström skrev:Hur vet du att du håller i sågen rätt? ;)

Jaja...du är fri till att ha din åsikt...men alltid kul att höra vad någon tycker...
Säkerhet och säkerhetsfrågor är ett känsligt ämne har jag lärt mig både här och verkliga livet...


Ja, og du er fri til å ha din!

Det jeg har litt problem med her er antydningene om at jeg ikke vet hva jeg gjør, kun basert på at jeg ikke liker Triobrake.

Det ser jo nesten ut som om HVA har lykkes bra med å "indoktrinere" flere av medlemmene her, med sine Triobrake kampanjer.... :???:

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287714 Jag förstår att det är ivägen när man inte hanterar sågen rätt. Ser inte hur det kan vara i vägen om man gör rätt.
Tycker det är en bra grej som skulle funnits på alla sågar. Inte mer onödigt än kastskydd i övrigt.

Kan du berätta i vilken situation du tycker det är ivägen?

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#287721 Nu måste jag bara köpa mig en såg med triobrake, så jag får bedöma själv :grin: När jag tänker tilbaka på mina 53 år med motorsåg, och hur jag drog och kånkade på den första, Jobu Junior, så har sågarna enligt mig blivit bättre och bättre. Självklart finns skit av sågar, men det finns det av andra prylar man köper sig ochså.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#287781 Jösses vad med råd man fick!

Jag har en 55 för lite tyngre arbete och vill ha en lätt såg för gallring, kvistning etc och mycket riktigt så vill jag ha en proffssåg. 444 har ju skött sitt jobb i 30 år utan knot, både för min far och nu för mig, och funkar ju utan mankemang än idag så utslaget per år så var den billig. Bättre att betala dyrt en gång än att köpa billigt vartannat år...

Det är bara att vänta tills man säljer en rotpost och känner sig rik innan man investerar :)
Kanske läge att se om man kan få paketpris på en röjsåg också, min 244 är nog jämngammal med 444:an

Jag ska åka och titta på de föreslagna sågarna och se vad som verkar bäst.
Har kvaliten på HVA sjunkit så mycket att man ska söka ett annat märke?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#287785 Om du har en 55 redan i god skick, och ska ha en såg för kvistning och gallring så skulle jag prova en Stihl MS 201. Har körd MS200 i några år, och det är nu den sågen jag använder allra mest. Har ochså 261 och 361, men i lettare arbete är den lilla sågen med låg vikt suverän. 201 bjöd på några problem första tiden, men det är fixat nu enligt dom jag känner som kör den. Jag bytar mellan dom stora till kapning och fällning, men när jag ska kvista eller gallra, griper jag 200'an.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#287888 Ska ta en kik på Stihlen också

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

Storforsen  
#287895 Dolmar har också ett par fina sågar. Har själv en PS-5105 som jag är nöjd med.

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#338259 Vad blev det till @ryden :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).