Sågtimmer

Douglasgran

12 inlägg 16742 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Douglasgran

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28595 Var och besökte ett Douglasbestand i Tyskland och det var inga sma träd det, 120 ar och över en meter BHD! :shock: Höjden var mellan 50 och 60m.
Gör en man volymberäkning pa Skogsforsks hemsida och använder mallen för gran under 60:onde bredgraden hamnar man en bit över 15 m3sk! 8)
Det jag har sett av Douglas här nere sa är den rätt överlägsen gran i produktion, tittar man pa ett bestand där det bade finns douglas och gran sa är granen 40cm BDH och douglasen 50-60cm BHD.



   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28732 Förvisso maffiga träd, men föryngringen kan vara besvärlig. Tål ingen vårfrost som plantor, så de måste planteras under skärm. Alltså inga pionjärträd.
- Har jag fått veta av en plantskola (kan ha varit Dalby) då jag för ett antal år sedan tänkte köpa några Doglasplantor.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28747 Det finns hyfsat härdig douglas.Jag skall sätta ett par tusen snart i norra västerbotten under tät björkskärm. Fast det är ingen lågoddsare precis och tillväxten torde inte bli lika spektakulär.

/Nisse

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28776 Jag jobbar med plantering här och har väl satt nu i vinter (dom planterar pa vintern här!!) en 30000 plantor. Inget under skärm. Jag fick iofs lära mig samma sak när det gällde douglas när jag gick i skolan, sa kanske är frosten värre i sverige? Detta är iofs pa ganska branta sluttningar jag har planterat sa frosten tar väl inte plantorna när den "rinner" förbi.
Här verkar det vara radjuren som är värsta fienden, douglas är tydligen gott.

Men far göra en del annorlunda här, tex har jag planterat bok vilket anses vara omöjligt i sverige vad jag har hört.
Ek har jag planterat ocksa, över 10000 plantor/ha! Billigt hehe :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Douglasgran

Gösta Hedlund  
#60967 Hej Jesper

Jag planterade douglas under björkskärm för ca 10 år sedan, några överlevde frosten, kanske 20 %.
Testade att plantera på hygge för ett par år sedan, dessa frös bort till 100 %.
Det var väldigt små barrotsplantor i båda fallen.
Möjligen att det går bättre med extra stora plantor, och om det finns provenienser som inte är så frostkänsliga.
MVH
Gösta

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64416
Gösta Hedlund skrev:Hej Jesper

Jag planterade douglas under björkskärm för ca 10 år sedan, några överlevde frosten, kanske 20 %.
Testade att plantera på hygge för ett par år sedan, dessa frös bort till 100 %.
Det var väldigt små barrotsplantor i båda fallen.
Möjligen att det går bättre med extra stora plantor, och om det finns provenienser som inte är så frostkänsliga.
MVH
Gösta


Tjenare Gösta, skoj att du också har hittat hit!

Tänkte jag ska försöka få svärmor att ta med några plantor från Tyskland nästa gång hon åker upp hit för att prova. Proveniensen kanske inte stämmer helt, men det borde vara någorlunda rätt om man tar de som är tänkta för bergen.
De jag planterade där nere var lite större barrotsplantor. De minsta var 30cm, men de flesta var runt 50cm. Rätt stora med andra ord. Normalt satte de under skärm, men efter alla stormar där så fanns det inte mycket skärm kvar mestadels.
Jag frågade om frostrisken, för det hade jag hört om med, men det var oftast inget problem för dem.

Hur stora är dina 10 åriga plantor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Douglasgran

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64612
Men far göra en del annorlunda här, tex har jag planterat bok vilket anses vara omöjligt i sverige vad jag har hört.


Planterade ~1ha bok för ~20 år sedan (Bohuslän), fungerade rätt bra. Vissa delar gick ut men inga större problem.

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

Gösta Hedlund  
#67076 Hejsan Jesper
Ja det blir inte varje dag jag kollar här, men nu är jag på nätet igen....

Ja de 10-åriga har väl inte vuxit så enormt hitintills, råbocken hade en extra dragning till dessa för att feja horn på, ganska märkligt för där fanns gran, löv, en mm. men han valde just douglasplantorna. De ligger nog mellan 1 o 3 meter, är under en björkskärm som var ganska tät tills för ett par år sedan. Men nu kommer de säkert sätta fart när de fått det ljusare.
Angående de nya jag planterade för ett par år sedan så har flera av dem dykt upp i grönskan i år, var väl för mycket gräs o örter för att de skulle synas först, de var ju bara någon decimeter vid plantering. Dessa saknar frostskärm.

Om du tänker sätta några själv så rekommenderar jag dig att först sätta dem hemma i trädgårn, ganska tätt, 0,2 meter c-c, i ett par år så plantorna blir lite större innan du plockar ut dem i skogen...

MVH
Gösta

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

Houthakker  
#89291 Har man väl fått upp ett bestånd med douglas kan det väldigt bra föryngra sig själv. Plantorna tål mycket skugga.

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92218 Om man sätter douglas där det lutar mycket, klarar den sig utan skärm då?

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran

Houthakker  
#92266 Den bör klara sig även på sluttningen.

Avatar Fallback

Re: Douglasgran

2natural  
#93788 Jag var på en exkursion i bruzaholm där de har gjorts ett proveniensförsök med douglasgran. Det som framgick i resultatet hittills var att den proveniens av douglas som säljs i sverige (darington) hade i detta försöket klarat sig mycket dåligt!!!
Däremot fanns det douglasgranar från andra provenienser som såg väldigt bra ut. Ett tips är att undersöka vad det är för proveniens som passar där du bor och kolla om den finns på marknaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).