Traktorer och processorer

Slirskydd/kedjor till traktor för skog

9 inlägg 9986 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slirskydd/kedjor till traktor för skog

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2755 Nu när höstlöv och väta kommit samtidigt som jag ska ut i gallringsskogen märker jag att det är inte jag som bestämmer vart vi ska. Vi, det är en Valtra 6200, en Hypro 755 och jag. Trots ordentligt med vikter fram så kasar vi lite hur som helst mellan stenarna. Jag har minnen sen barndomen hur dj-igt det var att lägga på kedjor så sedan 4hjulsdriften kom har jag inte haft några. Nu funderar jag dock allvarligt. En stunds söklande på nätet visar att det skiljer rätt mycket i pris o utförande. Eftersom jag hatar att lägga på kedjor är jag inne på broddlösa som ska få ligga på för det mesta. Det som verkar mest intressant är Gunnebo SR Flex, http://www.gunneboindustrier.se/segbo/n ... 0C0056DD8D
Någon sa att man skall ha grövre kätting 11-12 mm om man inte har broddar. Gunnebos mönster ger en sexkant andra, oftast billigare, ger en fyrkant. Vad är bäst? Eftersom jag har en driven vagn är styrförmågen, även med styrbroms viktigast. Tacksam för alla tips, inklusive hur man får på dem. Gunnebo har ett sträckverktyg. Någon som testat?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2756 Förra vintern var det ju rätt mycket snö, jag har inga kedjor till min 4wd 3060 och var väldigt missnöjd när min lilla 550 drog huggarvagnen bättre.
Enda skillnaden var pigg!
Ang mönstret är sk tvärlänk rätt dåliga, kättingen lägger sig mellan däckmönstret.
Vad gäller fyrkant eller sexkant spelar det mindre roll.
Vet inte om Gunnebos fyrkantiga kätting ska ge bättre driv än vanlig vriden länk.

Att lägga på dom behöver inte vara så jobbigt, dra ut kättingen och fäst ett snöre i slutet.
Sedan hänger du snöret på traktordäcket och kör, då drar du på kedjan.
Jag har mina kedjor rätt lösa, hade en 165 med kedjor där jag spände rejält, resultatet blev att kedjan ville kränga av däcket :shock:

Det finns väl inte så många grovlekar att välja på, vanligast är väl 11mm för större däck.
Det finns ju också lättviktskedjor men det är nog inget för skogen..
På en piggkedja slits ju piggen först men en 11mm slätt håller väldigt länge den med skulle jag tro.

Om du bara använder traktorn till skogen så kan du ju ha kedjor hela tiden.
På väg spelar det inte så stor roll om du har pigg eller slätta det skakar lika mycket tycker jag.
Pigg ger ju bättre grepp..

Avatar Fallback

Pigg eller inte pigg, det är frågan.

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2875 Tack för ett otroligt snabbt svar. Mitt svar kom tydligen bort nånstans så jag kör om det. Hur är det med slitage på kejor och väg. håller piggkedjor längre - de är ju inte vändbara. hur håller vägbeläggningen för piggar? (oljegrus)

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2879 Jag har "asfaltskross" på vägen, det är väl rätt likt oljegrus.
Det kan hända att det fastnar lite på piggen men det är inga mängder.
Piggkedjorna håller nog lika länge tror jag, även om du vänder slätta kedjor så blir ju kättingen smalare då den slits..

Piggen slits såklart först på piggkedjor men länkarna slits dom med..

Jag tror att nya kedjor håller väldigt länge, det borde ju inte slita så mycket om man bara kör i terräng, asfalt är ju värre.
Däcken kan ju få lite revor av kättingen men det får man ju räkna med..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2882 går däcken sönder efter ett tag av revorna då?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2889 Det blir ju inga stora revor, mer repor.

Kanterna på däckmönstret är väl det som brukar ta mest stryk av kedjor.
Men detta händer ju bara då du använder kedjor väldigt flitigt!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2893 okej! vad gör det för skillnad på däcken efteråt?? får man sämre grepp lr vad händer?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2894 Eftersom däcken slits så blir ju driften sämre men som sagt efter flitig användning.
Om man använder kedjor flitigt så spelar det ju mindre roll hur driften är utan..

Slitna däck klara kedjor bättre, blir ju större yta som är "plan"..

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2935 Om du inte kör väldigt lite på väg så bör du nog ta av kedjorna under sommarhalvåret. Vi plockar alltid av dem på skotarna men inte på skördaren, det går rejält tungt på väg och slår och skramlar. Du har väl säkert plastskärmar på en sån ny traktor och de tål väl inte vad de borde. Så räkna med att plocka av kedjorna om du inte köper väldigt tunna och lätta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).