Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246464 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#283414 Jag tar av lyftlänkarna helt och binder fast lyftarmarna rakt upp med ko-halsband.

Farsan körde en gång i skogen med lyftarmarna hängandes vanligt, och han krökte (som tur är) bara skyddsplåten till hydraulpumparna på vagnen.

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#287492 Tja!

Har ni som jag behövt "lyfta" kranen i sommar?
Vår kran säckade ihop runt midsommar. Hade klämt gripen runt balken längst bak på vagnen.
Efter en månad sängade den ihop och gled ner på sidan av mittbalken...

Nu står den ihopvikt med gripen vid grinden.
Ḧur parkerar ni era kranar?

/Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#287493 Ja sträcker ut min å öppnar gripen å ställer den på golvet bakom kärran. Smidigt att smörja då också när man parkerar kärran.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Robertberg  
#287497 Drängen parkerade våran bakom grinden, nu ligger alla slangarna till gripen klämda. Inte optimalt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#287504 Hopviken kran och gripen intill grinden bästa p-läge på farman tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Midgård  
#287506 När jag kör med tom vagn eller parkerar utan lass, sätter jag gripen mellan de bakre bankarna. Där satt den vid ett tillfälle när jag skulle backa in ekipaget på logen. Detta resulterade i att jag fick byta ut en bjälke 10x3 tum i överkant på logportarna. Är numera observant på att ha gripen bakom grinden när jag backar in, då är kranbommen som lägst. Stabila kranpelare på Mohedavagnarna.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287515
elis skrev:Hopviken kran och gripen intill grinden bästa p-läge på farman tycker jag.


Tycker också att detta funkar bäst.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

hlb  
#287530 Hopviken kran med sluten grip uppe på frontgrinden (med utskjutet) är helsäkert även vid tomtransport.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Skogsmuppen  
#287558 När jag parkerar för sommaren så lägger jag en planka uppe på de bakre stakarna. Sen sträcker jag ut kranen och låter vipparmen ligga på plankan. Då får gripen hänga fritt.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

sundelius  
#287568 Bra tips Skogsmupppen

Har försökt att komma på ett sätt att inte få slangarna klämda, nu snor jag ditt tips.

Tack

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#287756
Skogsmuppen skrev:När jag parkerar för sommaren så lägger jag en planka uppe på de bakre stakarna. Sen sträcker jag ut kranen och låter vipparmen ligga på plankan. Då får gripen hänga fritt.


Fiffigt! Bilder vore önskvärt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#367748 Jag har svårt att bestämma mig för om detta är fiffigt eller efterblivet. Någon som testat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367755 Väldigt fiffigt om han snabbt köra slut på skotaren, pax för att inte köpa den efteråt

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Erre  
#367759
donky-kong skrev:Jag har svårt att bestämma mig för om detta är fiffigt eller efterblivet. Någon som testat?

Ren idioti om man inte tycker det är kul att byta lagringar och annat.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#367765 Håller ens balkar och däck?
Måste vara dimensionerad med en extrem säkerhetsfaktor

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).