Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Suzuki sj pickup diesel

24 inlägg 15054 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Suzuki sj pickup diesel

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28219 Vet ej om den hamnat under rätt tråd men försöker ändå :lol:


Funderar på att byta bil, har tittat lite på suzukis pickup td den verkar liten å robust till rätt pengar. bilen ja tittat på kostar 40´+moms för en -01 med kåpa å sov.

är det ngn här som har erfarenhet av dessa? va sitter för motor i å hur mkt drar den (soppa) ? ngn som vet?



   TS
Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28221 Jag hade ut en på prov när dom nylanserades. Tröttare bil får du leta efter, bil o bil föresten, inget man vill åka långt i. Säkert en robust extrabil på gården dock.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28558 Suzuki gör tåliga bilar som är dugliga i terräng. Mer vet jag egentligen inte om pickupen.

Användarvisningsbild
masterchief  
#28566 Provade en pickup när de lanserades...
Komfortmässigt kan de liknas Landrover defender.
Bäst korta sträckor under 70km/h
Robust och bra bil som är ett alternativ om man inte behöver köra längre än 3mil i jobbet.
Sedan var jag tveksam till en hel del karossskarvar på flack etc.
Bilen jag provkörde syntes tecken på att rosten börjat, och den var ny.
Det blev en begagnad L200 istället. för min del.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28593
masterchief skrev:Provade en pickup när de lanserades...
Komfortmässigt kan de liknas Landrover defender.
Bäst korta sträckor under 70km/h
Robust och bra bil som är ett alternativ om man inte behöver köra längre än 3mil i jobbet.
Sedan var jag tveksam till en hel del karossskarvar på flack etc.
Bilen jag provkörde syntes tecken på att rosten börjat, och den var ny.
Det blev en begagnad L200 istället. för min del.


JAg ahr själv funderat på l200 men tycker den är lite väl dyr i inköp + att det är mer elektronik på dom jämnfört me sukin, sen tycker ja dom gamla l200 som är billiga är ganska rostangripna (dom ja tittat på) å relativt slitna, sen tycker ja l200 drar rätt mkt soppa, eller så äre fars som drar speciellt mkt, vet inte riktigt men tror nog den drar runt 1.2 milen, kan d stämma? funderar fortfarande på suzukin men vet inte hur man ska göra, dieseln blir ju inte billigare som d ser ut så de kanske är lika bra att hitta ngn lämplig bensin bil me 4wd?. nån som har tips om en 4wd bil (bensin) som drar mindre än litern? helst mindre än så, å som tar sej fram bra å som inte kostar mer än max 40´- 50´?

   TS
Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28600 då är det PB som gäller om man ska komma under 1L, :wink:

Det är frigångshöjden som dålig på PB. :?

Man kan fixa det på olika sätt, luftdämmpare,
Fjädrar eller som jag fixat med större däck :wink:

Är man duktig med fordon kan man mod. med
upphängningen.

Jag kör med passat Variand med max Däck.
det funkar bra, fast det inte går på 4:a.

billigt är det i allafall.

:D :D

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28606 Hur är subaru att ta sej fram å hur äre me förbrukningen på en sådan? typ impreza legacy å allt va dom heter?

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28738 Subaru har nog den bästa fyrhjulsdriften bland personbilarna. Forrester har något högre frigång (19,5 cm) än de andra, men vill nog ha närmare litern/mil.

Fel! Kollade och fann att Outback har 20 cm fritt under axlarna.

Användarvisningsbild
masterchief  
#28742 Gamla modellen av L200an drar 1,2 ungefär, haft 2st som gjort det, 100hästaren och 133 hästaren tror jag det var i den sista...

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28802 De som kör vid sidan av vägen gillar ju Suzuki som f*n. Verkar vara en mycket kompetent offroad bil, och då blir naturligtvis vägegenskaperna lite sämre.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

molnia  
#237830 Väcker denna tråden lite då jag först upptäckte fyrhjulingar som polaris ranger och kavasaki Mule. Se ser ju ut om en förhöjd golfbil. perfekt för persontransport, motorsåg och röjsåg.
Nackdelen är att de är mycket pengar i dem. ja har inte sett någon för under 120tusen.

Så fick jag tanken om susuki´s samurai och liknande. Billig, enkel, något större än fyrhjulingen men kan istället köras på landsvägen. Har 1 mil till närmsta affär, och 3 till jobb. Förstår att det är bristande komfort i dem men kortare sträckor..

Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka med bilar av denna typ. Vad är era erfarenheter av offroad bilar? vill att "min" bil ska gå köra på traktorvägar men även på landsvägen, vägreggad, skattad, besiktigad.
Det är mycket ord och begrepp i annonser på denna typ av bilar som jag är obekant med. De som har byggt om menar jag.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237833 Hade en Grand Vitara av den förra modellen, med riktig lågväxel. Satte på Cooper-däck på den och den var riktigt bra i terrängen. På landsväg ganska trött och helt livsfarlig på vintern, spann runt flera gånger i den då jag råkat glömma lägga i fyrhjulsdriften.
Men stark på lågen, och fick dra tungt. Så de mindre modellerna är säkert väldigt dugliga terrängfordon och för kortare sträckor, om man är väl medveten om bristerna.
Det jag saknade var låsbar diff fram, men det fanns att köpa som tillbehör. Låsa mellandiffen gjorde väl en del, men inte som en riktig mekaniskt låsbar diff som finns på fyrhjulingen.

Men mina tankar har ibland gått i samma banor, men då som alternativ till traktor.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

molnia  
#237839 jo jag har förstått att så gott som alla med i och urläggningsbar 4hjulsdrift lägger ur framhjulen och bara driver bak. Det får jag försöka leva med, då jag bara har ägt framhjulsdrivna bilar.

En offroadbil blir ju större än en fyrhjuling, men skulle jag bara kunna köra på de större traktorvägarna så kommer man jättelångt i vår lilla skog.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

JensSkoog  
#237858 Har körd en Suzuki Ignis nogra år. Liten och ful, men obegripligt bra på snö och is, och i skogen där jag körd mycke. Samurai och Jimny som är mer högbente, ska vara enda bettre. Nu har jag en Grand Vitara och det er rena lokomotivet, men jag tvekar på att den kan ta sig fram som Ignisen.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

anersimyra  
#237871 Ack denna dieselSamuraj. Hatade och älskade den bilen. Jag hade den första "supertrötta" varianten som kom 00. Aldrig har jag haft en bil med fler fel, fel kunde uppstå spontant under natten!!! Men, jag utrustade skrället med en Meierplog och körde professionell snöröjning under 4 säsonger, tjänade faktiskt grova pengar på den. Jag pendlade mellan Stockholm-Nyköping en tid, funkade med full gas och hörselkåpor. Bromsar bak fick p.g.a rost bytas vid varje service, ja jävlar vilket skit detta Spanienbygge var, den kom i en " upphottad" variant runt 02, lite " vassare" motor. Importen upphörde ungefär samtidigt med introduktionen av Jimny.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).