Sågtimmer

Röta i tall

18 inlägg 15358 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röta i tall

Flax12  
#287342 Jag slutavverkade 2 bestånd förra säsongen med vardera ca: 25 stycken tallar med centrumröta. Båda besrånden va 95 år och 70% va tall resten gran. Sågade upp nästan alla på sågbänken. Va nyfiken hur utbredd rötan va. Skiftade från 2dm till 20dm upp i stocken. Undrar lite hur vanligt det är med röta i tallen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i tall

rikard_e  
#287349 Enda gångerna jag har stött på röta i tall är vid grenbrott i topparna, i bottenstock aldrig.
(boråstrakten)

Användarvisningsbild

Re: Röta i tall

Erre  
#287350 Hade röta i botten på två tallar som gick kull i stormen Simone. ( kalmartrakten)

Användarvisningsbild

Re: Röta i tall

JensSkoog  
#287355 Va rätt vanligt där jag vax upp. Isär där tallen stod fuktigt. Södra kusten av Norge, mestadels berg ock sten ock rent för många surhol.

Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Flax12  
#287357 Det här är på ganska flack mark, inte några fuktiga marker. Östra kronobergs län.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Skogsforskare  
#287358 Rotröta på tall förekommer framförallt på lite bättre marker i sydligaste Sverige men är ganska ovanligt. Den kan angripa ganska ung skog och då brukar man se att träden dör i grupper. Om man gräver undan lite jord vid stambasen brukar man kunna se små vita tickor.

Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Flax12  
#287380
Skogsforskare skrev:Rotröta på tall förekommer framförallt på lite bättre marker i sydligaste Sverige men är ganska ovanligt. Den kan angripa ganska ung skog och då brukar man se att träden dör i grupper. Om man gräver undan lite jord vid stambasen brukar man kunna se små vita tickor.

Jag har gallrat en del första generations skog i kalmar län och då ofta på gammal åker. Där var inte helt ovanligt med döda/döende tall i 25-30 års ålder. Då fick vi förklaringen honungsskivling. Men den gav ingen direkt rotröta vad kan minnas. Vilken slags svamp mer specifikt tror du det är på dom gamla träden 80+ ? Rötan är till 95% centrum ställd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Tosca  
#287383 Har du bilder på rötan?

Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Flax12  
#287394 Jodå här hittade jag en bild från den ena avv. Dock inte någon som liknade dom övriga. Den här är ljusare och har en markerad kant (nej jag har inte fyllt i konturerna!) Rötan va annars mer brun i färgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Flax12  
#287458 Letat fram lite fler bilder på rötad tall från vinterns avv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Flax12  
#289260 Börjat med höstens slutavvetkning och rötan i tallen dyker upp igen! 6 st tallar idag alla utom den på bilden hade enbart centrumröta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797593
1680015387_img_20230328_165326_060.jpg


Röta eller missfärgning?

Användarvisningsbild

Re: Röta i tall

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797596 Vad skulle rötan eller missfärgningen vara? Ser bara kärnved och splintved

Avatar Fallback

Re: Röta i tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797597 👍 Blir nervös när det är mörkare partier som inte följer årsringarna. Kådved kanske?

Användarvisningsbild

Re: Röta i tall

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797599 Kärnveden bildas inte årsring för årsring utan mer som strålar som går inefrån och ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).