Traktorer och processorer

Pelarstol

24 inlägg 6566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pelarstol

Sture Andersson  
#287216 Har valmet 605 ,med vändbar stol.Men skulle villa ha tag i en pelarstol,det fanns att köpa som exstra tillbehör hos valmet men finns inte längre .Nån som sett att nån tatt upp tillverkningen.Det går säker tillverka en män om man kunde få tag in vore det bättre



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Pelarstol

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287226 Kolla runt på traktorskrotarna? Har man tur kan man kanske göra ett klipp!

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287230 Ölmstad smide bygger.

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Amatörhuggare 62  
#287321
m_030.jpg
m_031.jpg
Jag köpte en Ahme` pelare. Och flyttade den lite åt vänster på plattan. Varning för stark fjäder, vid demontering. När jag bytte till 6300 an så flyttade jag den från 605 an.

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Sture Andersson  
#287332 Sökte på Ahme pelare utan träff,har du nån mer information.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Amatörhuggare 62  
#287343 Hej det är nog mycket möjligt att dom inte finns längre. Men dessa pelare har suttit i en del gamla lastmaskiner. Om man får göra reklam på skogsforum ?? TK s traktordelar i Linköping, kan ha någon demonterad

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Sture Andersson  
#686673
Amatörhuggare 62 skrev:
m_030.jpg
m_031.jpg
Jag köpte en Ahme` pelare. Och flyttade den lite åt vänster på plattan. Varning för stark fjäder, vid demontering. När jag bytte till 6300 an så flyttade jag den från 605 an.

Hej har inte tagit tag i detta ,men nu börjar jag få ont i knät av att sitt med det i så konstig vinkel .Hitta ett par grova rör i går som passar i varandra ,funderar lite på hur det är konstruerat i orginal ,du skriver om starka fjädrar ,är det bara fjädrar eller en stötdämpare med.Orginalstolen har ju sin fjädring i botten så den får jag ju ta bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pelarstol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686830 Jag använde orginalfjädringen som innan var i högsta läget men med en högre pelare hade jag stolen i nedre läget, allt tillsammans med orginal svängplatta mellan stol o övre fästet.
Använd tjock fästplatta i botten annars kommer de svaja

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Sture Andersson  
#686857
gnisten83 skrev:Jag använde orginalfjädringen som innan var i högsta läget men med en högre pelare hade jag stolen i nedre läget, allt tillsammans med orginal svängplatta mellan stol o övre fästet.
Använd tjock fästplatta i botten annars kommer de svaja

Får kolla detta i morgon har inte tatt in att det går att ändra det ,hur mycket gör det på höjden ,trodde bara det var styrkan på fjädren man kunde ändra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pelarstol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686861 Kan va olika underreden men min hade 3 höjdlägen som jag kunde lyfta ett hack åt gången o lyfte man på maxhöjden sjönk den ihop till lägsta läget

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Sture Andersson  
#686907
gnisten83 skrev:Kan va olika underreden men min hade 3 höjdlägen som jag kunde lyfta ett hack åt gången o lyfte man på maxhöjden sjönk den ihop till lägsta läget

Får du plats med fötterna under stolen ,

   TS
Avatar Fallback

Re: Pelarstol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686930 Jo de fick jag, såldes för 6-7år sen

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

Sture Andersson  
#687101
gnisten83 skrev:Jo de fick jag, såldes för 6-7år sen

Ja hitta vad du skrev om ,gjorde väl rumt 100 mm ,jag provar att köra på den iden får vi se,har testat med lika olika höjder på den tängta pelaren ,provar med runt 300 mm får vi se.bättre för hög än för låg ,lättar kapa än förlänga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pelarstol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687139 Tror jag bar jämförde högsta o lägsta höjden på stolen o gjorde pelaren så mkt högre än vad orginal pallen under stolen var

Avatar Fallback

Re: Pelarstol

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687285
Sture Andersson skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:
m_030.jpg
m_031.jpg
Jag köpte en Ahme` pelare. Och flyttade den lite åt vänster på plattan. Varning för stark fjäder, vid demontering. När jag bytte till 6300 an så flyttade jag den från 605 an.

Hej har inte tagit tag i detta ,men nu börjar jag få ont i knät av att sitt med det i så konstig vinkel .Hitta ett par grova rör i går som passar i varandra ,funderar lite på hur det är konstruerat i orginal ,du skriver om starka fjädrar ,är det bara fjädrar eller en stötdämpare med.Orginalstolen har ju sin fjädring i botten så den får jag ju ta bort.

Behöver väl inget rör som passar i varandra för att ersätta pallen på golvet. Vridningen sitter ju i stolfästet som du flyttar över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).