Motorsåg och handhållet

Husqvarna 244r krånglar

3 inlägg 5586 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 244r krånglar

AppleMoose  
#286769 Jag har en gammal Husqvarna 244r som jag använder någon gång per år för att röja upp lite på tomten. (Numera i princip enbart med trimmerhuvud eftersom den lite grövre växtligheten börjar ge med sig.)
Så länge jag har haft den så har den varit väldigt besvärlig att starta när den är "halvvarm". D.v.s. när den är kall så går den att starta efter viss tvekan, är den helt varmkörd så startar den direkt. Får den däremot kallna 5-10 minuter så är det väldigt besvärligt att starta den innan den kallnat helt.

Nu verkar den dessutom ha fått en ny tråkig egenskap att den lägger av efter att jag kört en liten stund och sedan vägrar starta. Jag har känslan av att den blir i varmaste laget. Teorier om vad det kan bero på:
- Den är gammal och risig och gillar helt enkelt inte det varma vädret. (Jag brukar normalt inte välja stekheta dagar för att röja upp, men den här sommaren finns det ju bara sådana.)
- Den har fått ett nytt tändstift av annat fabrikat, det kanske kan påverka. (Stiftet ser bra ut såvitt jag kan bedöma.)
- Jag har pillat lite på förgasaren för att försöka få den mer lättstartad och för att den hade en tendens att lägga av på tomgång. (Små förändringar och jag märker inte att den går annorlunda.)

Apropå förgasarinställningar, för lågvarvsmunstycket anges "sök högsta tomgångsvarvtal genom att långsamt skruva in lågvarvsmunstycket". Jag märker inte att varvtalet ändras något när jag skruvar in den, det enda som händer är att den lägger av när jag skruvat tillräckligt långt.

Något proffs som kan ge mig några goda råd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244r krånglar

peter399  
#287155 Har haft några gamla 244:or. Bränslesystemet är en svag punkt och framförallt
bränsleslangen där den går ut ur tanken. Vibrationer vill gärna nöta sönder den där.
Min handlare har borrat upp hålet i tanken något och satt i en gummibussining som ska göra slangen mer långlivad.

Köpte även en förgasarrenoveringssats till min med nya packningar, kostar inte mycket och kan vara värt ett försök. Finns utmärka filmer på Youtube hur man renoverar förgasaren.

Undvik köra grästrimning i hög sommarvärme, det går hårt åt sågen som blir otroligt varm, inte ovanligt att bensinen börjar koka. Låt den gå ner på tomgång lite med jämna mellanrum om du ändå trimmar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244r krånglar

Brumsten  
#287188 Hej, felet beror troligen på ålderdomssvaghet.
Cylindern är förmodligen utsliten, din beskrivning tyder på detta.
När motorn blir tillräckligt varm så tappar den kompet och vill inte gå på tomgång.
En 244:a är nog runt 20-25 år gammal, så den har nog gjort rätt för sig.
Dags att köpa ny maskin.
Ha de i värmen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).