Motorsåg och handhållet

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

126 inlägg 82878 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 355

SawTroll  
#286496
Mange skrev: .....
Nonkan har rätt i det de diskuterar här. Röjsåg...

355 Röjaren är X-Torq precis som 555.

355 Motorsåg har jag aldrig sett här. Inte i produkt blad eller försäljningslistor så jag antar det var en export såg. Denna var mycket riktigt i 357 familjen.



Oooppps - trodde av en eller annen grunn at dette var om motorsager!

Det eneste markedet jeg har sett bevis på at 355 motorsag ble markedsført (en kort stund) var i Canada, rundt 2001/2002. Deleliste datert 2001-09 er fortsatt på den Canadiske websiden til HVA, men finner ikke lenger brukermanualen.

Oppdatering; Fant brukermanualen via Google.
Senast redigerad av SawTroll tis 29 jul 2014, 14:02, redigerad totalt 2 gånger.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Brumsten  
#286568 Hej, har idag läst hela tråden, det ni talar om är sedan länge kända problem.
För det första den nya motortekniken med dubbla insug, sk. X-tråk, dvs. motorn går ej bra är ett stort problem.
Felen är relaterade till förgasare som inte fungerar ihop med den nya tekniken, och läckage i vevhuskanalerna.
Ett nytt krav från myndighetrena gällande avgasemmisioner som ingen tillverkare lyckats lösa på ett tillfredsställade sätt.
Hoppas att det kommer en lösning i framtiden.
När det gäller vibrationer i riggröret vid acceleration beror det på att alla sågar idag har drivaxeln lagrad i en plasthylsa som ger
engensvängningarna i drivaxeln fritt spelrum vid gaspådrag.
På tidigare modeller var drivaxeln lagrad i riggröret med ett antal bronsbussningar som höll reda på egensvängningarna.
Idag ska allt vara billigt att tillverka och säljas dyrt, det var annat förr när vi hade många fler skogsarbetare.
Då blev det ett jävla liv om en ny maskin inte var bra.
Ta bara en sån sak som Stihl:s nya vinkelväxlar som aldrig behöver påfyllning av fett, dom går att renovera med nya inre drev och lager
men hur fan får man in fettet när dom nya delarna är på plats?
Slutar nu pga. värmen , poolen nästa!
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

johan eriksson  
#286573 Heter inte motortypen Ex-torq?
DVS att det en gång fanns kraft!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286579
Brumsten skrev:Hej, har idag läst hela tråden, det ni talar om är sedan länge kända problem.
För det första den nya motortekniken med dubbla insug, sk. X-tråk, dvs. motorn går ej bra är ett stort problem.
Felen är relaterade till förgasare som inte fungerar ihop med den nya tekniken, och läckage i vevhuskanalerna.
Ett nytt krav från myndighetrena gällande avgasemmisioner som ingen tillverkare lyckats lösa på ett tillfredsställade sätt.
Hoppas att det kommer en lösning i framtiden.
När det gäller vibrationer i riggröret vid acceleration beror det på att alla sågar idag har drivaxeln lagrad i en plasthylsa som ger
engensvängningarna i drivaxeln fritt spelrum vid gaspådrag.
På tidigare modeller var drivaxeln lagrad i riggröret med ett antal bronsbussningar som höll reda på egensvängningarna.
Idag ska allt vara billigt att tillverka och säljas dyrt, det var annat förr när vi hade många fler skogsarbetare.
Då blev det ett jävla liv om en ny maskin inte var bra.
Ta bara en sån sak som Stihl:s nya vinkelväxlar som aldrig behöver påfyllning av fett, dom går att renovera med nya inre drev och lager
men hur fan får man in fettet när dom nya delarna är på plats?
Slutar nu pga. värmen , poolen nästa!
Ha de.



Fettet har man ju så klart dit innan och undertiden man byter drev och lager,varvat med varann! och inte efteråt! :smile: skitenkelt!

Jag har för övrigt en hva 355 av senaste modell! (2011) tror jag!? den hade enligt säljaren alla dom "uppdateringar" som kom med 555an, och den har faktiskt gått helt prickfritt sedan dess trots massor med timmar bakom styret! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286591 Jag tror att lite av problemet är emisioner som Brumsten säger.

Undras tro om de som går rätt har de emmisioner de är typade för och trolig orsak till strulet..
Jag tror inte det.

Finns såg med bättre emmisioner än X-torq om det är det man strävar efter så går det att lösa i konventionell motor med.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286593 Har ingen aning om min 355 har x-torq eller inte? men bra går den!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286595 Det är bra. De ska gå bra annars är det ingen vits alls.
Tror alla 355 är X-Torq. Åtminstånde de jag sett hittills.


Jag hoppas jag har fel i att det inte är motortypen som gör det och de kan skärpa till sig o få ordning på grejerna igen. Visst går det att få dem att gå men jag tror inte de går som det är utlovat och tänkt då.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Brumsten  
#286599 Hej, det är ju kul att någon läser mina inlägg.
Jag har bara en fråga, hur får man fett att stanna kvar i växelhuset när man värmer det för att få i lager och
kuggaxlar i växelhuset?.
Huggarn kan ju ringa till Stihl:s serviceavdelning och tala om för dom hur man gör, när jag frågade hade dom inget svar.
För övrigt anser jag att konventionella röjsågar är något som man normalt inte borde köpa nu när kedjeröjarn finns.
Den är överlägsen i skogen enligt min åsikt, den är mycket mer flexibel i de flesta bestånd när det gäller skogsröjning.
När det gäller markvård som grästrimmning får vi nog fortsätta med dom maskiner som finns idag.
Rätta mej om jag har fel.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286604 Så stihls "serviceavdelning" visste inte hur man gör? hmmmm.... hur gör dom vid tillverkningen av dessa vinkelväxlarna då? fråga dom om det nästa gång! :smile: tror du att dom lägger fett,drev,packningar mm i en klump och sedan gjuter dom själva växelhuset runt det hela? eller kan det vara så att dom gjuter växelhuset först och sedan stoppar i fett mm? vad tror du?

kedjeröjsågen är alltså "överlägsen" i dom flesta bestånd? ok.... det är alltså därför som den har fått ett sånt enormt genomslag inom den professionella skogsröjningen? ja då får jag nog ta och prova en sån igen! för jag måste gått miste om nått förra gången!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#286621 Kedjeröjsågen i all ära.. :smile: men i " normal " röjning har den allt sin överman i den gamla hederliga röjsågen :ugeek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

JensSkoog  
#286628
anersimyra skrev:Kedjeröjsågen i all ära.. :smile: men i " normal " röjning har den allt sin överman i den gamla hederliga röjsågen :ugeek: :smile:

Och i min normala plånbok :lol: Får nog stanna kvar med min FS480. Den är redan betald :P :P

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

selsmoran  
#286681 Har 345 och 545 fxt.
Har inte kört extremt långa pass men väljer 545 för skog och 345 för gräs och sly. Min reflektion blir att sköter man sin utrustning så funkar den hela tiden. På vintern har jag monterat vinterskyddet. Gjorde man inte det så var det som att tigga om trassel. Har provat och lärt mig.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

peter399  
#287156
anersimyra skrev:Kedjeröjsågen i all ära.. :smile: men i " normal " röjning har den allt sin överman i den gamla hederliga röjsågen :ugeek: :smile:


Om det är TIDIG röjning och utförd i RÄTT TID, så ja, då är nog en vanlig klingsåg att föredra. Däremot när det börjar se lite jävligare ut och inte som ett skolexempel i skogsvård, då är kedjeröjaren överlägsen enligt min mening. Och ju tätare och längre och mer eftersatt röjning det är, desto större blir fördelarna med kedjeröjaren.

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#299937 Hej!
Jag har tyvärr glömt vad som sagts om ev förstaservice/justering på HVA 545FX, min är nu 11 månader. Ska den in på förgasarjustering? ingår är det kostnadsfritt under första året eller vad gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Storken  
#299957
selsmoran skrev:Har 345 och 545 fxt.
Har inte kört extremt långa pass men väljer 545 för skog och 345 för gräs och sly. Min reflektion blir att sköter man sin utrustning så funkar den hela tiden. På vintern har jag monterat vinterskyddet. Gjorde man inte det så var det som att tigga om trassel. Har provat och lärt mig.


Jag har aldrig använt nåt vinterskydd och mina sågar har gått perfekt även i snö och minusgrader.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).