Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand utanför Sala

277 inlägg 120620 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsbrand

jannee  
#287104 Nu ska föraren till markberedaren säkert hängas - det var ju hans maskin som orsakade katastrofen.
Visserligen ringde han och anmälde en brand att sedan räddningstjänsten tog ganska lätt på det hela är tydligen av underordnad betydelse.
Det offentliga kan tydligen ALDRIG handla fel.
Å andra sidan spelar detta ingen större roll eftersom inga kommunala eller andra offentliga byggnader varit direkt i fasonen.
Privat eller bolagsskog har inget direkt värde för de som har ansvaret, de har sig själva att skylla ifall de inte har försäkrat.
Tyvärr tror jag att det är på detta vis överhögheten resonerar.
Lite off är att jag själv var med och körde vatten till släckningsarbetet utanför Berga för en herrans massa år sedan. Hade säkert hunnit med att köra 5 till 6 vändor med tankbilen, i stället för bara EN/dag - resten av tiden var väntan och åter väntan - ingen visste något eller ville ta det övergripande ansvaret.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

sundelius  
#287112 Fick klartecken att åka till Sala sön kväll/ mån morgon för att hjälpa till. Känns skönt att kunna dra sitt strå till stacken :smile:

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287115 Den kommentar som fällts vid presskonferenserna om mb-föraren är att man inte bedömde att han gjort något fel. Tvärtom anmälde han föredömligt snabbt.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Bergsmannen  
#287117 Ministrar, media och annat löst folk. Skönt att någon fattar vad det är frågan om.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kung- ... s-i-ramnas

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

skogshasse  
#287121
valmet862 skrev:en gubbe har då ca 150 ha att släcka....detta är väl rsultatet av att frivilliga brandkårerna läggs ned och endast avtalsbrandkårer finns kvar. Visst är det en enorm brand men då måste man ju sätta till en enorm insats,kan inte förstå vad man tänker med när det endast är 100-200 man o kämpar mot elden. 🤷‍♂️


nästan allt kostar pengar även frivilliga brandkåren och denna utveckling beror på hur mycket skatt samhället tar in av oss medborgare men många vill ju ha lägre skatt så vilka ska då betala för kostnaderna om vi nu inte vill betala skatt

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287123 "Vår beredskap är god"! http://www.lantbruk.com/lantbruk/manga- ... ill-spillo

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsbrand ... nland_2014


Hörde nu på radions nyheter att det ska prövas om den som körde markberedaren kan vara juridisk skyldig till branden genom försumlighet, eller om det var en ren olycka.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287124 Det är helt normala rutiner. Så görs vid alla "olyckor". Polisen utreder och sen beslutar åklagare om det ska inledas förundersökning, osv.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287128
ÅsaNisse skrev:Hörde på nyheterna på fm. att brandmännen fått order att avvakta och inte gå in aktivt på grund av vattenbombning. Grejen är att planen står på backen för det är dåligt väder och rök så dom inte ser???? När dom kommer upp ska dom rekognosera ett tag innan de kan börja. Med andra ord så sammanfattar jag denna nyhetsändning med att ingen gör något. :surp: eller alla gör inget. 😡
Katastrof i samordning och ledning OM detta verkligen är sant. 😈

Flygplanen stod på backen större delen av gårdagen då sikten var för dålig men helikoptrarna flög då de inte behöver lika bra sikt.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

r93  
#287129
skogshasse skrev:
valmet862 skrev:en gubbe har då ca 150 ha att släcka....detta är väl rsultatet av att frivilliga brandkårerna läggs ned och endast avtalsbrandkårer finns kvar. Visst är det en enorm brand men då måste man ju sätta till en enorm insats,kan inte förstå vad man tänker med när det endast är 100-200 man o kämpar mot elden. 🤷‍♂️


nästan allt kostar pengar även frivilliga brandkåren och denna utveckling beror på hur mycket skatt samhället tar in av oss medborgare men många vill ju ha lägre skatt så vilka ska då betala för kostnaderna om vi nu inte vill betala skatt


Jag tror att vi är ganska duktiga på att betala skatt.

Enligt scb så var skatteintäkterna 1´619´199 miljoner kronor i skatt förra året.....

Diagrammet från scb är från 1993 och varje år har skatteinkomsterna ökat och ökat.....

Visst allt blir dyrare och dyrare men vi betalar bland dom högsta skatterna i världen och ändå finns det aldrig pengar.

Vart tar det vägen?

Jag vill inte göra politik av det här, men det är svårt...........

Argumenten att fler okunninga frivilliga människor själper mer än hjälper håller jag med om, men jag tror att ett regemente värnpliktiga med tillhörande maskinpark hade varit till stor hjälp.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

loppan  
#287137 Civilförsvaret hade tydligen två av dessa Bombadier planen som fransoserna är här med på prov någon gång på 90 talet.
Det blev dock aldrig någon affär,vilket troligen hade vart självfinansierat i dag om skadorna kunnat begränsas.
Mycket märkligt att vi inte anser oss ha råd att brandskydda vår lands viktigaste naturresurs.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287138
r93 skrev:Argumenten att fler okunninga frivilliga människor själper mer än hjälper håller jag med om, men jag tror att ett regemente värnpliktiga med tillhörande maskinpark hade varit till stor hjälp.

Vad tror ni?

Den allmönna värnplikten är avskaffad så det finns inte längre några "regementen värnpliktiga med tillhörande maskinpark". Det enda som finns är en liten men extremt välbeväpnad och effektiv yrkesarme som kan göra snabba tillfälliga stridsinsatser.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

machonisti  
#287140 Det är väl inte så stor skillnad mellan hushållsekonomi och statsekonomi när det gäller investeringar.

" det är roligare att köpa en fin båt eller bygga en pompös turistanläggning istället för... "

Oavsett är det ett sjuhelsikes inferno i och värst för de drabbade.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287141
r93 skrev:Jag vill inte göra politik av det här, men det är svårt...........



Nej det är svårt att inte göra det. Mycket den här sommaren som jag sett av vägar, äldreomsorg och skogsbränder som gör mig än mer trött över att höra politiker och proffstyckare häva ur sig standardsvaret på alla frågeställningar om kostnader för än det en, än det andra.
"Det har vi råd med, Sverige är ett rikt land".

Det ser då sannerligen inte så ut.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

r93  
#287142 Nä, jag är fullt medveten om att det inte finns några regementen med värnpliktiga, men det hade nog varit till hjälp!

Jag själv låg i brandberedskap under min värnplikt för en femton år sedan, då det rasade en skogsbrand i närheten...

En kollega på jobbet röjde brandgator med militära fordon under sin värnplikt......

Alla skogsbränder är små i början, brist på resurser gör att dom blir enorma..

Och är det sant som jag har hört från två olika håll att den första brandkåren kom från "fel" kommun och fick således vända om för att "vi har inte råd att släcka grannkommuns bränder" då är det en skandal av bibliska mått!!

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

svampbob  
#287144 Blev av med en vägbom igår kväll när brandkåren slet lös den för att släcka skogsbranden på grannskiftet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).