Skördare

Hur högt kan skördare kapa?

7 inlägg 6526 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur högt kan skördare kapa?

Hugin  
#286909 Har flera stora lövträd som växer (typ allé) nära byggnader utmed en mindre väg. Upptäckte att träden växt "längre än vad jag insett", så några behöver tas bort.

Har sett ett arboristgäng, som hade ett fällaggregat på en lastbilsmonterad lång kran, där de plockade ned träd (uppifrån, i lämpliga korta längder).

Därav min fundering om möjlighet att anlita en skördare.

Frågorna som då uppkommer är;
- hur högt kan en skördare kapa?
- kan fällriktningen styras med precision på denna höjd?
- hur stor (tyngd) kan man kontrollerat lyfta ned till marknivå efter högkapning?

... Finns säkert flera faktorer att ta hänsyn till, tacksam även för belysning av dessa ... .



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur högt kan skördare kapa?

Hugin  
#286936 190 visningar och ingen kommentar/svar!

Innebär frågeställningen: intressant fråga, alternativt dumt inlägg(?).

Rimligen finns här kompetensen att ge tydliga och uttömmande svar. - Att kapning på höjd förekommer kan man ju se på alla högstubbar, men här gör jag ett trådlyft genom att komplicera "högstubbefrågan".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur högt kan skördare kapa?

Blue  
#286942 Det bästa alternativet är nog att anlita någon med en gripsåg på en kranbil eller en arborist.

Jag har fått intrycket att skördare inte kan hålla träd upprätt och flytta dom utan att dom lägger dom ner med viss kontroll och sen grenar av och kapar.

Avatar Fallback

Re: Hur högt kan skördare kapa?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286950 Att plocka ned ett träd uppifrån så att säga går inte om det är ett stort träd, Man kanske når ca 7-8 m om man tiltar bak hytten (komatsu) för att få mer lyfthöjd men där uppe vill man inte hålla på hantera stora träd, aggregatet orkar inte hålla stora träd upprätt heller.

Det beror ju som sagt på hur stort trädet är och hur högt upp man måste kapa.

Avatar Fallback

Re: Hur högt kan skördare kapa?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287034 Hur högt du kan kapa varierar ganska mycket mellan olika skördare.
Moderna skördarkranar når ganska högt, kolla Scorpion till exempel:

Den gamla bomkranen på Valmet når jag knappast mer än fem meter högt med, om ens det.

Man kan lyfta mindre träd utan att fälla dom, men aggregatet måste vara tungt nog att agera motvikt till trädet.
Med ett litet aggregat i 600kg-klassen kanske man kan lyfta träd med rotsnitt på 15cm utan att dom välter. Större träd än så välter oavsett man vill det eller inte.
Tyngre aggregat kan lyfta tyngre träd stående om kranen orkar det, men man lyfter inte fullvuxna träd upprätta.

Det är lurigt att kapa högt upp med skördaren då den lätt blir vinglig när man skickar aggregatet högt upp i luften. Man bör ha ganska många timmar bakom spakarna för att göra sådana manövrer utan allt för stor risk.

Jag kapar från och till träd en bit upp när jag av olika skäl inte kan komma åt så bra nere vid marken eller när det är dåligt plats att fälla trädet.
Man brukar kunna slänga ner övre delen av relativt stora träd med någorlunda precision om man övat lite. Men det handlar alltså om att slänga ner övre delen, man lyfter inte ner den.

Avatar Fallback

Re: Hur högt kan skördare kapa?

Hugin  
#287037 Tack, Anders Olsson, för ett initierat och uttömmande svar!

Det blir till att konsultera någon erfaren skördarförare med tillräckligt stor maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur högt kan skördare kapa?

anersimyra  
#287049 Har du en allé blir det torsk om länstyrelsen får nys om ingreppet.. :surp: :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).