Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

9 inlägg 5748 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

ersker  
#286880 Hej skogslurvar.


Har just byggt en vedklipp. 5.5kw - ca 1450rpm motor , 14cc pump, regenerativ ventil i spakblocket. Cylinderns kolvstång är jag osäker på men ca 60mm, kolven 80?

Kniven går ner på ~2 sekunder och klipper med lätthet av en nyfälld björkstam på ca 10-15cm i diameter. Lägger jag dit en stock till tappar den orken och motorskyddet slår ifrån.
Fick också montera bort klyvkilarna på kniven för att få den att orka klippa av stocken.

Drar jag spaken i ändläge går kolven ut väldigt fort. Hastigheten ska minska i takt med att jag släpper lite på spaken....då ska returoljan hamna i tanken och den ska orka mer. Upplever inte att det blir så? Hastigheten minskar men kraften ökar inte?


Jag är rätt novis på hydraulik men fått hjälp av en firma som pysslar med hydraulik för att få ihop prylar till klippen.

Nån som har en susning om var det felar? En bekant stoppar in fulla "gluggen" i sin Bonnett-klipp och den klipper rubbet.....


Hilfe!



   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

ÅsaNisse  
#286903 Går inte yttra sig när man inte vet hur konstruktionen ser ut och inte heller vet vad du har för tryck i systemet. Vad som är klart i din beskrivning är att du har missuppfattat att kraften ska öka för att du minskar på spakutslaget. Det enda som händer är att du stryper kanalen med sliden och sänker flödet/hastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

Erre  
#286905 Har ingen erfarenhet av regenerativ ventil, men läste en annan tråd i ämnet för ett tag sen.

viewtopic.php?f=13&t=3287&p=35450&hilit=Tv%C3%A5+hastigheter+p%C3%A5+klyven#p35131

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

ersker  
#286934 Tack för svar.

Fick förklarat för mig av killen på hydraulikfirman att det finns två spaklägen när jag kör ut cylindern, drar jag den i botten åker returoljan till plussidan på cylindern, vilket ökar hastigheten men minskar orken. Drar jag spaken i det andra läget hamnar returoljan tillbaks till tanken - hastigheten minskar men orken ökar....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

Erre  
#286944 Ok. Verkar vara rätt beskrivet. Varför du inte får det att funka är svårt att säga.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

Yanmar 1502d  
#286947 Har inte firman du pratade med några tankar kring att orken saknas?
Vad ska den ge för tryck i kilo om den skulle fungera fullt ut? Min ger 18 ton och det upplever jag som minimum på en klipp. Hade önskat mer ibland. Fick byta packningar i min förra året då trycket minskade och upplevde så som du beskrivit, men din är ny så det borde inte vara det. Men även nya saker kan ha fel. Kan det vara så enkelt att du har en skadad packning i kolven?
Är även jag novis kring detta men eftersom det påminde om mitt fel så....
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

elis  
#286952 Min Bonnet (ellervaddetnuär) har en cylinder med ytterdia 130 mm och kolvstången är 80 mm. en viss skillnad om man jämför med den du beskrev. Har inga som helst problem att klippa/klyva trots att jag svetsat på 8 mm plj utanpå kilarna.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

ersker  
#287283 Anledningen till att firman ej är kontaktad beror på semestertider. Cylindern är ny. Bara att invänta expertisen på firman antar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem - hemmabyggd vedklipp.

ersker  
#287892 Det visade sig att det var fel på spakblocket. Nån miss från tillverkaren.

Har provkört med ett utan regenerativ funktion nu och den fungerar utan några som helst problem.

Om man får göra lite smygreklam vill jag rikta ett stort tack till Alftaprodukter för exceptionell service.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).