Vedmaskiner, flishuggar

Livslängd på vedmaskin

13 inlägg 7525 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Livslängd på vedmaskin

mottep  
#286685 Hej. Är lite fundersam på vad man kan räkna med för livslängd på en Begangnad vedmaskin. Förut satt att den stått under tak och skapligt skött. Är dom slutkörda efter 1000 m3?. Tänker på märken tajfun med mycket hydrauliska funktioner och inte remmar. Vad slits mest på maskinen förutom svärd o kedjan. Tacksam för tips och råd.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Livslängd på vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286688 Det går väl inte att säga nån exakt siffra eftersom allt går att laga, byta och justera.
Min vedmaskin har inte gått fullt 1000 m³ men nästan och det syns ingenstans.
Nästa fundering är hur man ska kunna veta hur mkt en maskin använts?

Avatar Fallback

Re: Livslängd på vedmaskin

mottep  
#286690 Nej det vet man ju inte säkert. Utan jag antar allmänna skicket talar sitt tydliga språk. Tänkte mer vad folks erfarenheter säger att vedmaskiner håller för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livslängd på vedmaskin

Vedproducent  
#286694
mottep skrev:Nej det vet man ju inte säkert. Utan jag antar allmänna skicket talar sitt tydliga språk. Tänkte mer vad folks erfarenheter säger att vedmaskiner håller för.

Det varierar ju på vad det är för maskin. Har haft en Japan 375 tidigare och den kan man nog säga var helt slut efter 3500 m3. Men Kisan jag har nu har gått väl 10000 m3 och den är ju bara inkörd. Så köp kvalitet så slipper du fundera på det.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd på vedmaskin

Vedproducent  
#286695 Inmatningsmattan är som däcken på en bil. Ju mer du kör så är det klart att det behöver bytas någongång. Inga jättepengar är det heller. Jag har bytt 2 mattor på 10000 m3.

Avatar Fallback

Re: Livslängd på vedmaskin

mottep  
#286696 Okej. Antar att tajfun inte riktigt kommer upp till kisa klass eller vad säger ni. Kisa vedmaskin är en bra bit över den prisklass jag rör mig i. Finns det några maskiner som kan mäta sig med kisa maskiner eller snarlika mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Livslängd på vedmaskin

mottep  
#286698 Ja mattor och slitdelar går ju åt en del. Hur är det med pumpar/hydraulmotorer. El krångel och liknande. Vill gärna undvika större haverier.

   TS
Avatar Fallback

Re: Livslängd på vedmaskin

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286711 Hej

Det finns många sorters användare :shock: ,
de som som bara matar på utan att man tänker för sig..
Kisa eller någon annan märke kan man ta livet av på kort tid,
oavsett hur de ät konstruerad eller kostar...

Det är AO vad det är för användare,det finns en del som har maskin känsla eller inte..
man jobbar efter maskinens förutsättningar,
då kan de hålla hur länge som helst utan stora kostnader...

Kör med JAPA sen 2008, olje byte och filter byte 1ggr, en del justering av
mekanismen för automatiken samt rengöring och smörjning,
kan göra att man kör utan överraskningar när det behövs...

Har inte haft driftstopp sen ca: 900-1000m, oavsett vad de andra påstår..




T-Jack


T-Jack

Användarvisningsbild

Re: Livslängd på vedmaskin

stegmaster  
#286717 Har en 10 år gammal maskin (Dalen 2054), som er en helhydraulisk maskin(utan el).
Har just bytt innmatermattan och utmatermattan samt hydraulmotoren til innmatningen.
(Den som sitter på maskinen, altså inte den som driver piggvalserna)
(totalt ca 5000kr +mva). 2 stk svärd och några kedjor har jag ochså gjordt av med.
Kört ca 500m3 varje år.
Service efter varje sesong: Byte av hydraulikfilter och 0,5l olja i pumpgiret.
(har fortfarandet inte bytt hydraulikoljan, men det kanske jag skulle göra snart. :smile: )
Ukentlig service er at smörja 3 stk nipplar och fila kedjan.
Så nu er den lika bra som ny, och klarer av 10 år til, minst. :wink:

Min erfarhet med en Hakki Pilke 1x37 några år, er at kvaliten på denna ligger langt efter en något dyrare maskin.(Dock kanske dom er bättre nu, min var en ny 2001 mod.)
Man såg tydlig skillnad i t. eks dimensjonering av hydrauliksystemet och et skitsystem til klyvstempelvendningen.
Och allment klent byggda, med mycket trassel nästan varje vecka som följd.

Avatar Fallback

Re: Livslängd på vedmaskin

mottep  
#286718 Det låter ju lovande. Om jag hittar en vedmaskin som är välskött men välanvänd. Låter det ju som det ska gå att köra många år med normal service och underhåll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livslängd på vedmaskin

Vedproducent  
#286720
mottep skrev:Det låter ju lovande. Om jag hittar en vedmaskin som är välskött men välanvänd. Låter det ju som det ska gå att köra många år med normal service och underhåll.

Absolut. Köp hellre en riktig begagnad maskin än en ny "bonnamaskin"
Du får en billigare maskin och bra mycket effektivare. Samtidigt så har du längre livslängd kvar på den.

Avatar Fallback

Re: Livslängd på vedmaskin

Elfving  
#286886
stegmaster skrev:
Min erfarhet med en Hakki Pilke 1x37 några år, er at kvaliten på denna ligger langt efter en något dyrare maskin.(Dock kanske dom er bättre nu, min var en ny 2001 mod.)
Man såg tydlig skillnad i t. eks dimensjonering av hydrauliksystemet och et skitsystem til klyvstempelvendningen.
Och allment klent byggda, med mycket trassel nästan varje vecka som följd.


Jag förstår precis vad du menar angående klyvstempelvendningen. Det samlas gärna spån därunder vilket inte gör mekaniken mer driftsäker... Och efter ett antal säsonger (hundratusentals klyvcykler) är prylarna så nötta att det är dags för renovering. Men, allt går att fixa bara man är tjurig. Skulle gärna vilja konvertera till en robustare lösning.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd på vedmaskin

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286892
Elfving skrev:
stegmaster skrev:
Min erfarhet med en Hakki Pilke 1x37 några år, er at kvaliten på denna ligger langt efter en något dyrare maskin.(Dock kanske dom er bättre nu, min var en ny 2001 mod.)
Man såg tydlig skillnad i t. eks dimensjonering av hydrauliksystemet och et skitsystem til klyvstempelvendningen.
Och allment klent byggda, med mycket trassel nästan varje vecka som följd.


Jag förstår precis vad du menar angående klyvstempelvendningen. Det samlas gärna spån därunder vilket inte gör mekaniken mer driftsäker... Och efter ett antal säsonger (hundratusentals klyvcykler) är prylarna så nötta att det är dags för renovering. Men, allt går att fixa bara man är tjurig. Skulle gärna vilja konvertera till en robustare lösning.


Nu när jag körde häromsistens. Så började klyven leva sitt eget liv o gå fram tillbaka. Nu tänkte jag att det är dags igen. Men det lungnde ner sig. Så det var väl spån som hade kommit i kläm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).