Traktorer och processorer

Arbro skördare bekymmer

23 inlägg 13033 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbro skördare bekymmer

stefan andersson  
#286635 Har en Arbro 350 som inte går om den ska, Vissa stunder går den perfekt, den går på automatik till tre meter eller timmerlängd, men oftast så stannar slaget längst ut och går inte tillbaka, den stegmatar alltså inte, är som om den fastnar i det yttre läget, för att den ska gå tillbaka får jag öppna kvistkniven lite eller öppna klon, är som om inte klon öppnar när den ska dra till sej trädet utan den gripper fast om ni förstår hur jag menar, när jag kör den tom utan träd i går det som det ska, fram och tillbaka, tycker den är lite svag i kvistningen oxå, stora tunga träd kan den ibland tappa greppet, är det elventilerna som kärvar eller nått annat skit fel



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

josip  
#286679 Kolla att inte glappet blivit för stort i utskjutet läge. Om kvistbommen hänger för mycket behöver du justera glappet. Kan behöva kolla glidplattorna inne i utskjutet också. När bommen hänger så får inte givaren någon signal. Justera inte för snävt bara.

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

stefan andersson  
#286703 Okej det kan nog vara så den glappar, Har ställt av Arbron nu och börjat skota fram virket,
Kom en åsk tromb o härjade lite i 50 årig granskog. Ska kolla detta o kanske byta glidplattorna så det är i ordning till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

josip  
#286724 Skrev från surfplattan förra gången så det blev litet kort kanske.

Min arbro, som är ganska mycket använd, började göra så ibland att vid automatisk kvistning så ryckte den bara till när den skulle dra in utskjutet, sen fastnade det. Detta berodde på en kombination av att övre glidplattan inne i utskjutet (den delen som rör sig utåt) var för tunn samtidig som den undre, justerbara plattan, var för långt ifrån. När utskjutet for ut så kunde det i vissa fall hänga så pass att det inte fick rätt signaler när det skulle dras in. Dock visade det sig att profilröret som uskjutet är gjort av har tryckts ihop litet, så man skall vara försiktig att justera den skruvbara glidplattan för mycket. På min började det då tränga fast i indraget läge. Den är som sagt rätt mycket körd av förra ägarna..

Du borde kunna se signalerna från givarna på led-matrisen i styrenheten om du har den där svarta lådan som heter arbromat (hoppas jag fick namnet rätt). Detta är alltså den som har längd och diameter-mätning, men ingen kubikmätning.
Troligen finns det väl motsvarande felsökningsinformation i andra mäteneheter också?

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286763 En sak till där, har du provat att lossa slaggivaren så att plasthylsan den sitter i glider som den ska i metallhylsan, har varit ute för att de rostade i hylsan så plasthylsan fastnade ett stycke ut så givaren inte märkte av hålet i innerbommen

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

stefan andersson  
#287203 Vilket material är glidplattorna gjorda av? Om man byter alla så skulle det kosta 12 tusen, guld skulle jag gissa.
Tycker det låter hutlöst, ska skruva isär under helgen,

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287206 Dom är av brons har jag för mej men borde gå att skimsa upp med nån plåt bakom de slitna bara du har skruv av nåt liknande material typ mässing

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

plutten  
#287212 Glidplattorna är av brons, köpte nya i februari. Betalade 287 € inkl. moms.

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

Tosca  
#287221 Borde de inte gå att ersätta med glidplast istället, den finns ju olika tjocklekar och är enkel att kapa till och borra i?

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

josip  
#287236 Jag shimsade den som var problemet. Vill minnas att det redan satt någon tunn plåt bakom på min. Jag bytte till en tjockare plåt bara. Säkert kan man använda glidplast om man vill. Har du kollat att det inte räcker med att justera den där runda plattan längst ut på underdelen? Litet glapp skall det väl vara också..

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287243 Med glidplast ska de väl inte smörjas eller?
Utan smörja kommer nog balken rosta fint på insidan o de repar väl sönder plasten?
De jag skrev innan att slaggivaren fastnar i hållet ger resultatet att skördaren får spasmiska ryck och står o slår fram o tbx med bara några cm i slaget

Användarvisningsbild

Re: Arbro skördare bekymmer

Erre  
#287247 Köp glidplast, kommer inte ihåg vad den riktiga heter. Sån som timmerbilarna har under bankarna. En släpstuv kan väga 14 ton och skjuts fram och tillbaka på antingen 4 eller 6 ytor med glidplast mellan metallen. Visst, fett och olja binder grus och damm som funkar som slippapper, men jag tror dom varar länge ändå.

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

stefan andersson  
#287255 Har delat arbro nu och de inre plattorna är slitna, men blir inte klok över att den funkar när jag kör den tom, skruvade ut den runda plattan så att det hängde rejält o den går ju fint ändå, slag givaren verkar glida i hålet, Men som gnisten så har det hänt att den får lite spasmer ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287256 Plasterfarenheter
Kanske en overkill men vi använder en superkvalitet som heter Nylatron i vissa lösningar till bl a pappersmaskinsinstallationer. Den sväller inte och tål mycket tuff miljö, lätt att bearbeta då den är ganska hård samt att den är smörjande mot ex vis axlar. Men nån fettsmörjning är det ju inte.

Annars är plast typ HD 1000- kvalitet bra och vanlig hos grossister mm. Det använder vi teleskoputskjut

Avatar Fallback

Re: Arbro skördare bekymmer

stefan andersson  
#287262 Inte mycket kvar av plattan jämfört med den till vänster , hur tjocka är de när dom är nya? Tror det räcker o byta en till att börja med, ska gå till vår lokala med verkstad o höra om de kan göra nya plattor. Om man nu skulle byta till plast, är det inte nån sorts silikon fett/spray man använder då.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).