Öppna kategorin

Generationsskifte

65 inlägg 31247 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286671 Innehållet i maskinhallarna, vems är det? Vem ägde det när din far var i livet?

Jag tror inte en uppdelning på det här viset kommer att funka ens om man var vänner från början.

Vad tycker du skulle vara den bästa upplösningen av situationen, vem skall äga vad? Det kanske är så at din farbro VILL bli utköpt, men att det är svårt att säga det? Eller så vill han bara ha något att göra på gamla dagar.

* Dela upp maskinerna och inventarier.
* Köp ut marken från din farbror, delbetala med maskiner om du inte vill ha dem själv.
* Hyr ut maskinhall och mark till din farbror för en rimlig peng

Elmia
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286672 Komma överens är helt förstört för min del, vad han än skulle säga.

Jag vill få det som jag har rätt till, dvs. 50 %, inkl. pappas boningshus med tillhörande tomt och uthus, samt kunna ha häst hemma i stallet som finns.

Varför skulle inte en klyvning vara möjlig? Det hade ju blivit mest rättvist tycker jag? Jag hade kunnat tänka mig att ex. kvitta några maskiner mot hans halva i huset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286673 Maskinerna ägdes mestadels tillsammans, samt några var min farbrors privata och några pappas privata. Han använder sig för tillfället av en traktor tillhörandes min pappa utan att fråga mig om lov. Jag håller lugnet för att minimera bråk men får inget tillbaka, bara bråk, hot och anklagelser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286675 Beklagar situationen, när du som bäst hade behövt att det inte var något bråk 😡

Om man klyver en fastighet så ska den vara bärkraftig, dvs om det är en skogsfastighet så ska den producera ett visst antal kubik hur mycket kommer jag inte ihåg.

Det kanske är som så att han vill köpa ut dig?

En lösning är kanske om du kan få stycka av hus och tomt runt det. Försök att prata med lantmäteriet så kan dom nog ge dig ett bra svar på om du möjligtvis kan stycka av en tomt där huset ligger.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286676
Siggesix skrev:Komma överens är helt förstört för min del, vad han än skulle säga.

Jag vill få det som jag har rätt till, dvs. 50 %, inkl. pappas boningshus med tillhörande tomt och uthus, samt kunna ha häst hemma i stallet som finns.
Jo, men det man har rätt till kanske kan bytas mot pengar, så vad kan du tänka dig sälja, och vad kan du tänka dig köpa?

Varför skulle inte en klyvning vara möjlig? Det hade ju blivit mest rättvist tycker jag? Jag hade kunnat tänka mig att ex. kvitta några maskiner mot hans halva i huset.


En del maskiner är redan hans, en del maskiner äger ni hälften var av.

Det kanske är möjligt att dela upp marken, det får ni fråga lantmätaren om. Men den är väl lite liten för det, tror jag.

Ni kanske kan stycka av boningshuset med stall (eller möjlighet till stall) och hagar till en hästgård? Den blir på ca 3-4 ha då. Och så får han resten? Melanskillnaden får ni göra upp i pengar, och dela upp maskiner och inventarier.

Eller vill ni ha kvar skogen kanske?

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286677 Jag hade som förslag först att ta 6 ha åkermark för bärande bete för 3 hästar, samt hus med tillhörande tomt. Det vägrade han. Han kunde "sträcka sig till MAX 2 ha, inte en meter till". 2 ha är för lite. Jag har rätt till hälften.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286678 Även han har rätt till hälften, hälften av ditt hus. Så att säga att du har rätt till hälften av betet är inte rätt väg att gå om du vill ha hela huset.

Lantmäteriet styckar inte av en gård med 6 ha bete. Det blir antingen en hästgård på 3-4 ha eller så bara huset. Så ett hus, en tomt på några tiondels ha och 2 ha bete är väl ungefär vad du kan räkna med från lantmäteriets sida. Sen är det bara att komma överens om vem som skall betala vad till vem.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286680 Kan någon skriva i ren klartext vad jag resp. han kan göra i detta läget?
Förlåt, men är inte insatt alls i sånt här.

KAN han sälja ALLT och jag blir av med mitt arv?
Vad hade ni gjort i mitt läge om sälja är absolut sista utväg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Vedproducent  
#286684
Siggesix skrev:Kan någon skriva i ren klartext vad jag resp. han kan göra i detta läget?
Förlåt, men är inte insatt alls i sånt här.

KAN han sälja ALLT och jag blir av med mitt arv?
Vad hade ni gjort i mitt läge om sälja är absolut sista utväg?

Du kan absolut inte bli av med ditt arv!

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286687 Steg ett är att du dokumenterar allt, ta bilder på allt och skriv upp vad som finns.
Risken är att han börjar sälja av grejer och sen har du svårt att hävda nåt om du inte
har nån form av dokumentation.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Siggesix  
#286692 Värdering av fastighet och inventarier är gjord, väntar på svar.

Varför skulle inte 35 ha kunna delas på 2 om man inte "lever på att bruka marken"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Brickan  
#286697
Siggesix skrev:Varför skulle inte 35 ha kunna delas på 2 om man inte "lever på att bruka marken"?
Samhället genom fastighetsbildningslagen kräver att de skogsfastigheter som nybildas - t ex genom delning - ska vara bärkraftiga och rationella. Lantmäteriet tolkar det som att de ska kunna producera 200 m3/år (?). För det krävs lite olika storlek beroende på var i landet man bor. Vad som gäller för hästgårdar eller lantbruk i övrigt vet jag inget om.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286699
Siggesix skrev:Kan någon skriva i ren klartext vad jag resp. han kan göra i detta läget?
Förlåt, men är inte insatt alls i sånt här.

Jag har försökt, men det är inte helt lätt när man inte har hela bilden klar för sig.


Kan han sälja ALLT och jag blir av med mitt arv?


Både du och han kan tvinga fram en försäljning på offentlig auktion. Om du då inte ropar in fastigheten där, blir du av med den. Du får dock pengar för din hälft.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

haggloader  
#286701
Siggesix skrev:Värdering av fastighet och inventarier är gjord, väntar på svar.

Varför skulle inte 35 ha kunna delas på 2 om man inte "lever på att bruka marken"?
Var ligger fastigheten, är det något värde i bostadshuset?

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286704 Du skriver en gång att han anklagar dig för att du fuskat fram ett testamente?
Hur menar han att det skulle ändra något? Du är väl enda arvinge?? Så även utan testamente hade du väl ärvt hela din fars del?
Eller menar han att han skulle ärvt din far utan testamentet? och att du då inte skulle få något alls...

Vad gör din farbror? Grejar han bara lite på gården som hobby / fritidsverksamhet eller har han gården som sin inkomstkälla?
Vem brukar åkrar och beten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).