Arbetskläder för skogen

Sommarkläder för röjning

61 inlägg 43938 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286586 Jo vars! har både jobbat och "det ena o det andra" i trakterna runt Åmål..... å visst var det "jobbigt" ibland! :wink: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#286589
Huggarn skrev:Jo vars! har både jobbat och "det ena o det andra" i trakterna runt Åmål..... å visst var det "jobbigt" ibland! :wink: :smile:



Jahaja...där ser man :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286596 Mmmm det brukar ju heta att om man gör ett bra "jobb" så får man komma åter! :smile: ...så om ca 3 veckor så ska jag ut på en mycket välplanerad "jobbturne" som börjar i Gnosjö,sedan blir det mellanlandning i Tösse, och avslutning i Arvika! Phuuu.... farsan sa alltid att man ska sprida sina tentackler! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#286597 Ja, visst är det så...bra jobb och nöjda kunder kommer man långt på :)

Tösse där ser man... Hos vem då om man får fråga?
Visst är det så...man ska stå på många ben :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286600 I Tösse? nja...om det hör till själva Tösse vet jag inte till 100% eftersom jag inte känner till krokarna så väl, men låt säga nån km radie från "down town" (gamla stationsområdet)då!... jag skulle väl aldrig komma på tanken att säga det! framför allt inte här!! :smile: nån "yrkeshemlighet" måste man väl få ha? :wink: du får väl åka runt och forska lite om du är bekant i omgivningen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#286608 haha....det hör säkert till Tösse socken.. ;)
Är inte så bevandrad i Tösse...håller mig hellre lite längre norrut i kommunen...

Nä, det är ju klart...hoppas du får det trevligt i Tösse ;)

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

röjjare  
#286810 Jag har jobbat i endast varselväst + EIA:s röjbyxor nu ett par veckor nu då det varit varmt. Fungerar fint men man blir lite riven på överarmarna.
Gillar EIA-byxorna känns ganska svala.

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#286875 Huggarn: När du ska ut på din turné så spring in på ITAB i Surahammar! Dom hade lite intressanta byxor som satt riktigt bra med både stretch och förstärkningar och bra utbud på storlekar!

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

Carlfritidshuggare  
#331181 Har tänkt införskaffa Oregons röjbyxor samt skogsjacka Youkon för just röjning (finns för bra pris bland annat på Bamsesågen). Brukar köra med blåbyxor men har kommit på att det kan vara skönt att kunna riva av sig ett ställ som man fångat fästingar med en hel dag.

Nu till min fråga - någon som har erfarenhet av storlekar på röjbyxorna och jackan? Jag har medium i Fiordland II-byxor och jacka och det bör ju fungera även för röjstället men jag blev tveksam och tänkte att ni kanske vet. Är det samma storlek eller ska man gå upp/ner för att få rätt?

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

bgl  
#331188 Har skrivet lite i en egen tråd om röjkläder. Jag köpte för ett par månader sen en tunn tröja hos SWEDOL, märke 'Blåkläder'. Den var inte bra, för tät, nästan som att trä en soppåse över sig. Dessutom var den hal mot kroppen så selen hamnade lätt fel. Jag fick senare veta att Helly-Hansen någon gång till hösten ska komma med en tunn varselgodkänd tröja. Den är främst tänkt för byggsidan där många har värmeproblem på sommaren. Utsidan ska även på den vara i polyester, krävs tydligen för att färgen ska sitta kvar, men insidan ska vara av propylene. vi får se hur den blir för oss.

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

forest.  
#640908 Någon som har tips på bra röjnings byxor?

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

Avslutat-02  
#640915 https://skogma.se/profiforest-extreme-a ... 2420004007

Dessa är rätt sköna..eller stihls röjbyxa...

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

Kenczek  
#640989
forest. skrev:Någon som har tips på bra röjnings byxor?


https://skogma.se/pfanner-gladiator-out ... 044004006/

Har kört några säsonger med Pfanner.
Skönt med ventilationshål på baksida knäveck

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

bgl  
#640999 Huvvaligen vad åren går fort!
En bit upp i denna tråd skrev jag om en nyinköpt HellyHansen tröja och trodde jag skulle återkomma med recention.
Här är den, 5 år senare.
Tröjan, HH Esbjerg, är bra till det mesta, inte bara skogsarbete. Fukttransporten fungerar lika bra som hos Patagonias dyra fritidsundertröjor, dessutom slitstark.
Sen till frågan, jag använder Husqvarnas röjbyxa med tunt inlägg på framsidan av benen.
När man blir äldre är huden på smalbenen skörare, då är det bra med lite skydd.

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

Luddfot  
#665543 Jag har köpt varseltröjor från Arboristbutiken, de har ett märke som heter Stein, både långärmade och kortärmade. Har alltid en tunnare bambutröja under, avskyr plastmaterialen direkt mot kroppen.
Byxor har jag både Oregon & Hva röjvarianter, Oregon klart mkt svalare, Hva funkar bra sensommar och tidig vår. Inget av det funkar vid regn 😆
Oregon-byxorna har dock bara en ficka, som inte går att stänga så den blir alltid full med barr & löv...telefonen mår inte bra i den fickan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).