Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elverk

29 inlägg 14567 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elverk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286396 Funderar på att skaffa ett elverk. Ungefär 8kwh på 3-fas. Tror nog jag vill ha elstart också... Nåja, det finns ju en hop....... Honda har man ju hört ska vara bra prylar och jag hittar en modell som ser ok ut, men utan elstart.

Frågan är vad man ska hålla sig till för märken, jag gillar när det funkar och håller länge... :-)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elverk

traktorz  
#286398 Varför inte en solcellsanläggning med ackumulatorbatteri? Hur stor förbrukare tänker du ansluta?

Användarvisningsbild

Re: Elverk

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286405 Vad skall du ha det till?

Honda är nog bland det bästa du kan köpa.

Avatar Fallback

Re: Elverk

Rolfnilsson400  
#286410 Fundera först på vad du ska driva med elverket,
Lägg ihop lasterna och se hur många kW det blir.
Tänk på att en motor kan behöva en del extra för att kunna starta.
Om du ska köra motorer behöver du också titta både på max kW och max kVA som elverket kan lämna.
kW= kVA*effektfaktorn på motorn ( ofta räknar man 0,75). Cos phi.
Det är strömmen i lindningarna som orsakar värme och begränsar elverket, så med låg effektfaktor kan man överhetta elverket utan att ta ut mycket nyttig effekt.
Det enda som har effektfaktor 1 är värmeelement och gammaldags glödlampor med glödtråd.

Hur elverk är benämnda skiljer mellan olika leverantörer, en del anger kW och andra KVA och de mera seriösa anger båda.

kWh är mått på energimängd 1 kW i en timme = 1kWh

Avatar Fallback

Re: Elverk

axwell  
#286414 Som sagt "vad skall det användas till"?

Diesel eller bensin, krav på bra ljudisolering, riktig sinusform istf. kantvåg, stor/liten tank för längden på driftstiden ?

Defender skrev:Honda är nog bland det bästa du kan köpa.


På bensinmotorer JA, men för dieselmotorer självklart med YANMAR :!:

Här kan du se ett urval av elverk:http://www.duabhuset.se/#startpage.php

Poppar inte upp, du får skriva adressen :oops:

Avatar Fallback

Re: Elverk

Midgård  
#286431 Har jobbat med mobila elverk inom Försvarsmakten under många år och elverk är mer än elverk. Generellt, av de serietillverkade (vilka sällan uppfyller Försvarsmaktens krav) är Honda ett bra fabrikat vad gäller bensindrivna, speciellt deras switchade bensinelverk med tanke på vikt och effetktuttag. Dock ska du inte använda någon radiokommunikationsutrustning intill vanliga swotchade aggregat. Har du otur får du ingen räckvidd alls. Yanmar på dieselsidan är som nämnts ett bra fabrikat.
Ska du bara ha elverket för att driva vedklyven, vattenpump eller elradiatorer eller annan "död utrustniging" duger vanliga elverk bra. Se dock upp med "Jula-elverk", dessa kanske inte ens har personskyddsutrustning på utgående 230-uttag.

Avatar Fallback

Re: Elverk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286432 Jag behöver ung. 8kwh och vill ha elstart. Bensin eller diesel har ingen betydelse. Användningsområde allt möjligt ex. lite lyse när strömmen är borta, svets, diverse i skogen etc... Jag ska inte driva nån hel bondgård eller så. De jag tittat på har tar väl lite drygt 20 liter i tanken. Jag ska inte köra några ljudförstärkare eller annan fin elektronik.

Vad jag är intresserad av är vilka märken som funkar bra. Det finns ju så förbaskat många märken i handel och priserna varierar ju rejält. tittat på duabhuset förut, där är ett typexempel på märken som jag inte har en aning om hur bra de fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elverk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286433 OK, Yanmar i på dieselverk och honda som bensinare.

Hondas ecmt 7000 är ju ett ex. på vad som passar mig, men det verkar inte ha elstart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elverk

Midgård  
#286434 Som jag uppfattat det har du inga speciella krav på elverket, så du kan säkert hitta något lågpris som passar. Skulle du ha några krav eller vilja bolla tekniska kravställningar på mobila elverk, kan jag rekommendera AIAB Energy i Fagervik, Sundsvall. De vet vad detta handlar om och har byggt många skräddarsydda anläggningar som tidigare ansågs omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Elverk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286435 Mja, jag har ett lågpriselverk och nåt mer sånt köper jag inte. Nåja det löser sig nog.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elverk

traktorz  
#286441 Tänk på att dagens invertersvetsar kräver höga säkringstal, typ 16A.
Bättre då att rekommendera dina 8kVA tillgänglig effekt konfigurerad för enfas än fördelad ut på tre faser.
Ett trefasverk som levererar 16A per fas kostar ju en rejäl slant.

Avatar Fallback

Re: Elverk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286467 Jag tar och lägger in ett exempel på elverk, så får jag höra vad panelen tycker om det. Det jag är ute efter är att det ska gå i många år.

EP13500TE finns hos tex. NIMA http://www.nimaab.se/se/art/ep13500te.php

Det är ju inte listat hos Honda som ett av deras elverk, därför antar jag att EP betyder EuroPower och att dessa är tillverkare men köpt motorn av Honda. Den naturliga följdfrågan från en novis är då.... Hur håller deras komponenter?

Sedan hittar jag även detta på duabhuset

Elverk S8000 THEPI http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=130

Samma frågeställning där som ovan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elverk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286588 Kan tillägga att moderna elspisar med halogenplattor el induktionplattor avskyr mitt elverk(duab) då plattan regleras on/off/on/off hela tiden och dom sätter elverket i svaj helt enkelt.
Kopplar in mitt 3fas med reservkraftomkopplare som de ska vara om hela huset ska fungera vid avbrott utan högar av förlängningskablar :)

Avatar Fallback

Re: Elverk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286714 Mja, det var så jag tänkte ha för hemmet också...Dvs ha det stående så men ta med det när jag behöver. Har fastnat lite för det där hos duab, S8000 Det har funnits ett tag och pramac tycks ha OK prylar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elverk

r93  
#770794 Ttådlyft.

Något säger mig att vintern blir kall och lång, tidsmässigt ligger en ”tioårsvinter” framför oss.

En olycka kommer ju sällan ensam med.

Jag har vägt fram å tillbaka med rejäl ups eller elverk, elverk är smidigare trots allt, mobilt är det ju med.

Så elverk får det bli, men hur mycket behöver man lägga?

Jag ska köra vedpanna och i värsta fall kyl/frys.

Vattenpumpen får stå still, dricksvatten kan man ha i dunk och toaletten går att spola med spann.

Men mat och värme behöver fungera.

Räcker det med ett billigt från Clas Ohlsson?

Eller måste man upp på välkända fabrikat?

Någon som har erfarenhet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).