Gallring

Tromb?

15 inlägg 8468 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tromb?

sveakatten  
#281246 Åska, regn och vind i går, när jag kom ut i morse till marken såg det ut så här.
Jag har kalhuggit en liten fläck, och runt den har det blåst ner en massa, fläcken är inte mer än ca 30 x 30 meter. Kan det vara en tromb som tagit det, ligger i närheten av sjön.
Hur länge kan detta ligga innan det blir dåligt eller får insektsangrepp?
2014-05-25 09.07.57.jpg

2014-05-25 09.07.26.jpg

2014-05-25 09.07.11.jpg




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Tromb?

ÅsaNisse  
#281247 Det blir ju ganska snabbt känsligt för insekter då träden är stressade, men så länge de har rotkontakt kan de leva länge. Efter Gudrun-stormen upparbetade jag en del i september som då legat i nästan 9 månader och där var nya toppar som strävade uppåt.

Avatar Fallback

Re: Tromb?

jannee  
#281255 Risken är överhängande att de blir insektsangripna, säkrast är att upparbeta dem snarast.
Missade själv en stor gran föfra våren, när jag upptäckte den under höstens svampplockning var den angripen av granbarkborre + att virket hade börjat blåna, m.a.o. minst en femhundring år helvete.

Avatar Fallback

Re: Tromb?

sveakatten  
#286318 Pu äntligen klar med detta, lite för varm att såga virke nu, särskilt när jag har virkesintaget i söder läge.
2014-07-23 14.22.39.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tromb?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286329 En tromb fäller ofta träden i olika riktningar. Ligger alla träden i samma riktning och i en större yta så kan det vara ett kraftigt åskväder.

Avatar Fallback

Re: Tromb?

Skogsforskare  
#286330 Om du öppnar ett "hål" på 30x30 m inne i skogen så ber du om problem. Träden runt din öppning är vana att stå inne i skogen och ha stöd av varandra. När du öppnar såhär får vinden en ganska stor angreppsyta när den sveper förbi och den turbulens som uppstår precis i kanten gör dessutom att träden rör sig helt annorlunda, och därför faller de.

Användarvisningsbild

Re: Tromb?

anersimyra  
#286335 Du har drabbats av " Bernoullis ekvation.".. :ugeek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tromb?

JensSkoog  
#286347
sveakatten skrev:Pu äntligen klar med detta, lite för varm att såga virke nu, särskilt när jag har virkesintaget i söder läge.

Blev nu en fin hög, och du har svettat för dom brädorna :grin:

Avatar Fallback

Re: Tromb?

sveakatten  
#286353 Det konstiga denna gång är att det blåst ner träd på en lång sträcka mitt i skogen.
Det har alltså blåst ner ca 10 träd där jag alldrig huggit, väldigt tätt område, sen ett hopp på 150meter till nästa ställe som det tagit fler träd.
Jag har sett 4st sådana ställen på vår mark sedan fortsatte det in på grannens, där jag sett ett ställe till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tromb?

Tosca  
#286385 Troligtvis är det fallvindar du råkat ut för.

Avatar Fallback

Re: Tromb?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286389 Hörde på radion att det varit åskväder och tromb i Värmland idag.

Användarvisningsbild

Re: Tromb?

Karlsson_98  
#286407
Mangan skrev:Hörde på radion att det varit åskväder och tromb i Värmland idag.

Åkte nyss förbi Bjälverud i Sunne. Ser ut som det är ledningsgator i skogarna på vissa ställen. Ligger träd huller om buller..

Avatar Fallback

Re: Tromb?

Skogsforskare  
#286408 Att vinden fäller träd en bra bit innanför en beståndskant är inget konstigt. Vinden samlar energi över den öppna ytan, en del utlöses precis i beståndskanten men sen får man ny energiuppbyggnad över krontaket, som sen utlöses på nytt en bit in.
För att förstå det här måste man betrakta vind på ett lite annat sätt. Inte bara som att "det blåser" olika hårt och att träd är "segel", utan som energifält, där träden fungerar som "mottagare" för energi. Det handlar också om frekvensen i vindvågorna, som kan göra att träd faller även när man inte tycker att det stormar, därför att trädets svajfrekvens plötsligt råkar överensstämma med frekvensen i vindstötarna.

Avatar Fallback

Re: Tromb?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286445 Vinden kan inte samla energi över de öppna ytorna, istället är det så att den förlorar mindre energi där. Om man upplever att trädens svajfrekvens sammanfaller med vindstötar så handlar det om frekvensen i de virvlar som bildas i det turbulenta gränsskiktet mot mark och skog. Däremot kan vindenergin koncentreras pga terrängförhållanden.
Vid åskväder kan man få mycket kraftiga fallvindar precis som "Tosca" nämnde.
Senast redigerad av lfq sön 27 jul 2014, 09:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tromb?

ÅsaNisse  
#286469 Nu var det dags igen. Åskoväder och diverse träd nedblåsta i Värnamotrakten. måste varit en liten tromb för de ligger i alla väderstreck. Hägg och asp över väg mot väster. Björk på parkeringsplats åt norr. Två granar mot väster och en åt öster.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).