Före och efter jobbet

Ett värdigt avslut på livet???,,,,

26 inlägg 8512 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ett värdigt avslut på livet???,,,,

Skogshuggarn  
#28637 Är ett värdigt avslut i denna jämmerdal att bli "mosad" med en grävmaskin vid själva gravsättningen?.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1134772

Vad tycker ni?, med det faktumet att vi faktiskt betalar via skattsedeln för att få en en ordentlig hädanfärd.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
totte  
#28639 När det gäller mig själv bryr jag mig egentligen inte, när det är så dags lär jag ju inte märka det. Jag, och mina anhöriga, har inte haft nån särskilt stark känsla för gravar. Min fars aska ligger i en minneslund och för mig är det helt rätt så. Men det har egentligen inte med saken att göra, vad jag känner för min egen del.

Det finns väldigt många människor som tycker att det är oerhört viktigt hur man tar hand om de döda, och de som arbetar med detta borde alltid utgå från att det är på det viset. Det borde vara självklart för dom att visa respekt mot dom anhöriga genom att hantera hela processen på ett värdigt sätt, just för att det är så viktigt för såpass många. Det är helt enkelt ett uselt gjort arbete om man gör det så att människor som redan har sorg skall behöva uppröras över en okänslig och osnygg hantering av kvarlevorna.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#28640 gå ur kyrkan,och få 4 tusen mer på skatte återbäringen,det enda som händer vid din begravning då är att du inte får vara inuti kyrkan på din begravning,och då är du ju död...vissa tycker detta låter hemskt,men jag tycker inte det.men visst ska man respektera vad dom andra tycker,men man väljer ju själv vad man vill göra...

Användarvisningsbild
totte  
#28641 Jag har gått ur kyrkan, men som jag sa, det är min personliga inställning att det inte är viktigt vad som händer med mig när det är så dags. Alla dom som ser det på ett annat sätt har rätt till respekten från dom som gör jobbet, och det helt oavsett vad dessa har för inställning till det.

När man gör ett arbete så gör man det för någon som betalar för det och man har en skyldighet att göra sitt jobb rätt. Och det gäller i synnerhet för den sortens arbete där människors känslor och värdighet kan bli sårade om det görs fel.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#28642 på nåt konstigt sätt kan jag förstå vaktmästarna lite grann,alltså om dom inte gör som dom göra nu då blir det ju massa extra arbete sen,och dom jordsätter väl rätt många per år,men som sagt det känns inte rätt...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28644 Men när man gräver upp döingen om 30 år med grävskopa, är det ingen som tycker synd om honom/henne då?

Många väljer att brännas upp i en ugn, skulle det vara värdigare? Eller är det okej, för att ingen ser vad som händer?

Användarvisningsbild
masterchief  
#28649 Är nog lite i praktikern i mig som gör att jag pesonligen inte reagerar.
Hur som helst så lär man ju själv inte märka och man blir komprimerad av en grävare.
Dock kan jag förstå att en hel del reagerar och kallar det skändning.
Är mycket känslor inblandat iom sista vilan.
Frågan jag ställer mig är varför det uppdagas just nu? Det här har säkert hållit på i många år.
Ett annat som jag tyckte lite smålustigt exempel är när jag för ett antal år sedan var på barndop.
Efter avslutad ceremoni med välsignelse av dopvatten etc så stod dopsällskapet och pratade utanför kyrkan, rätt vad det var så öppnade prästen dörren och helt sonika tömde ut det heliga vattnet på gruset utanför kyrkan.
Dopsällskapet tog lite illa vid sig vid det tillfället.
Lite samma syndrom som med gravsättningen, själv tycker jag att egentligen spelar det ingen större roll, men kunde skötas mer snyggt.
Ta tex när de gravsätter, varför krossa kistan innan man lägger ned den, de kunde lika gärna krossa den med skopan där den ligger nede i gravhålet, då hade ingen behövt se och haft ont av det.
Nu blir man väl hängd för de här åsikterna och startar en sjujäkla debatt 8)

Användarvisningsbild
masterchief  
#28650 Nu krossade de iofs kistan i graven på länken, men jag hänvisade till klippet som figurerat på Nyheterna tidigare i veckan där de krossar kistan mellan skopan och vippan på grävaren.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28651 Hur går man tillväga för att gå ur kyrkan då??

Avatar Fallback
Ellingsson  
#28658
Engstrand skrev:Hur går man tillväga för att gå ur kyrkan då??



går till pastors expidition och ber om att få gå ur kyrkan,dom frågar dig varför,du säger att du är snål,du fyller i ett papper och sen är de klart.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28698
Engstrand skrev:Hur går man tillväga för att gå ur kyrkan då??


annars kan man göra det genom att skriva ut en blankett från www.uturkyrkan.se och skicka in det till den församling man tillhör...

Härligt med lite extra pengar varje år :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#28706 En spontan fråga,,,,

Vad händer om man ångrar sig efter 25 år och vill haka på "kyrkogemenskapen" igen?.
Måste man betala in 4000:- x 25 = 100 000:- sekr då i sk "retroaktiv avgift"?,,, :wink: :lol:

Egentligen betalar vi in en rejäl slant till kyrkan under en normal livstid, och då kan man väl åtminstonde få slippa sina dagar med att bli mosad av en "CAT grävare".

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28713
Skogshuggarn skrev:En spontan fråga,,,,

Vad händer om man ångrar sig efter 25 år och vill haka på "kyrkogemenskapen" igen?.
Måste man betala in 4000:- x 25 = 100 000:- sekr då i sk "retroaktiv avgift"?,,, :wink: :lol:


Om dom nu släpper in dig igen..... :P Så slipper du att betala retroaktivt.

Angående Dopvattent så skall det hällas ut på vigd mark, så prästen gjorde som han skulle.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#28714
Defender skrev:
Skogshuggarn skrev:En spontan fråga,,,,

Vad händer om man ångrar sig efter 25 år och vill haka på "kyrkogemenskapen" igen?.
Måste man betala in 4000:- x 25 = 100 000:- sekr då i sk "retroaktiv avgift"?,,, :wink: :lol:


Om dom nu släpper in dig igen..... :P Så slipper du att betala retroaktivt.
.


Du menar alltså att det är på "godtyckliga grunder", och från fall till fall?,,,,

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28719 Nu vet jag ju inte vilken gudfruktig man du är!! Så jag kan ju inte lova att du får gå med i kyrkan. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).