Gallring

Dålig tillväxt

16 inlägg 13443 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig tillväxt

sveakatten  
#286131 Var ute och borrade i träden i dag, på många ställen har vi årsringar på 1mm och där under.
Var ut i en mosse och provade där, det var lika stor tillväxt där som på fastmarken.
Hittade några träd med ca 3mm ringar kring ett fall och någon större gran mitt i bestånden.
Vi ska ha en bonitet på ca 5.9, kan det verkligen stämma?
Hur gör man för att få fart på detta?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Dålig tillväxt

Vedproducent  
#286138
sveakatten skrev:Var ute och borrade i träden i dag, på många ställen har vi årsringar på 1mm och där under.
Var ut i en mosse och provade där, det var lika stor tillväxt där som på fastmarken.
Hittade några träd med ca 3mm ringar kring ett fall och någon större gran mitt i bestånden.
Vi ska ha en bonitet på ca 5.9, kan det verkligen stämma?
Hur gör man för att få fart på detta?

Vad är det för skog då? Ålder mm
1 mm behöver ju inte vara dålig tillväxt om det är stammar som tex redan är 35 cm.

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

sveakatten  
#286142 Nej det har du ju rätt i , men det trädet som växt med 3mm var lite drygt 30cm resten var mindre i dia.
Skogen sr ut så här.
2014-07-19 11.25.44.jpg

2014-07-19 11.25.51.jpg

2014-07-19 11.25.59.jpg

2014-07-19 11.26.05.jpg

2014-07-19 11.26.10.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig tillväxt

JensSkoog  
#286144 Ser inte ut som bonitet 5,9 för mig, men det är självklart omöjligt å bedöma från bilder. Hur är det med vatten?

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

clasandre  
#286145 Kanske är gallrings behov? :)

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286149 Om du borrade i de små träden på bilderna ovan, så förstår jag att de inte växer mer, de är undertryckta. Blir tätt och bra virke! :)

Boniteten är för en optimalt skött skog.

Användarvisningsbild

Re: Dålig tillväxt

T Landström  
#286150 Bonitet? Det är väl medelbonitet som oftast anges väl...eller?

Användarvisningsbild

Re: Dålig tillväxt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286151 Med 1 mm årsringar blir det ju dunderkvalitet på virket, så varför försöka ändra på det? Här nere i sydväst får man jobba hårt för att få så bra timmer, det mesta blir annars "balsagranar" med många mm tjocka årsringar.

Däremot borde du kanske ta bort alla undertryckta granar du har och sälja som slanor (eller bygga egen gärsgård :grin: ) för att få en "renare" skog.

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

Skogsforskare  
#286157 För att kunna avgöra om 1 mm årsring är hög eller låg tillväxt måste man veta mycket mer. Vad är det för stamantal? Grundyta? Ålder? Höjd? Höjdtillväxt?

Ett träd som är 35 cm har hög grundytetillväxt med 1 mm årsring, och volymtillväxten beror ju dessutom på höjdtillväxten.

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

sveakatten  
#286241 Ja ni har ju rätt, virket som jag sågar nu av dessa träd till ytter panel bör ju bli riktigt bra.
Men det är inte så roligt att gå och tycka att det inte växer, tror också att det skulle behövas gallras, men vet inte om jag ska göra det uppifrån eller underifrån.
Dom flesta toppar på större träd växer nästan inte alls.
Vatten tror jag inte är något större problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

Skogsforskare  
#286245 Vad är det för stamantal, grundyta, ålder och höjd?

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

sveakatten  
#286247 Jag ska försöka fixa det i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

sveakatten  
#286313 Antal träd ca 1650
Grundyta ca 39
Höjd ca 23
Ålder mja från 0 till 100år
Tror jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

Skogsforskare  
#286320 Det betyder att medelstammen är ca 18 cm och det står ca 400 m3sk/ha.
Om du har årsringar på 1 mm i genomsnitt så skulle det betyda att det fortfarande växer 0,6-0,7 m2/ha och år, vilket skulle indikera en volymtillväxt kring 6-7 m3sk/ha &år.

Nu är det väl så att du har inte 1 mm årsring på de mindre träden så tillväxten är sannolikt lägre.
Är det nån vits att gallra? Träden ser ju ut att ha kronor ganska långt ner så det funkar nog att gallra. Kanske rentav att höggallra lite försiktigt?

Avatar Fallback

Re: Dålig tillväxt

sveakatten  
#286354 Det är höggallring jag hellst vill göra, Skogsstyrelsen tycker jag ska averka alltihopa och markbereda och sätta plant. (enligt skogsbruksplan)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).