Skogsnyheter

Ny kraftledning i södra Sverige

70 inlägg 41282 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny kraftledning i södra Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Amatörhuggare 62  
#283660 Inte roligt, jag kommer få två ledningar på mitt. Och syrran en.

Men ställverket som planeras, kommer bli ett riktigt bygge. Lika högt som ett 7 våningshus.

Avatar Fallback

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283716 Ur min synvinkel får man ju se det positivt då det skapar jobb då vi har körning på E.ON i västra Blekinge.

Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286098 Här var det i alla fall en markägare, som åtminstone tillfälligt lyckades förhindra en beslutat kraftledning över sin mark. http://www.atl.nu/skog/mark-gare-stoppa ... tn-tsbygge
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286155 Men han har tydligen accepterat principen, dock inte metoden:

"Per Källner har hela tiden motsatt sig kraftledningsbygget. Sedan Svenska Kraftnät efter ett domstolsutslag fått tillstånd att bygga har Per Källner accepterat att de gör det.

Han motsätter sig dock att de gräver ner kreosotimpregnerat underlag till stolparna, eftersom han befarar att det ska förgifta marken och grundvattnet."

Avatar Fallback

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Niile  
#286182
Niking skrev:Här var det i alla fall en markägare, som åtminstone tillfälligt lyckades förhindra en beslutat kraftledning över sin mark. http://www.atl.nu/skog/mark-gare-stoppa ... tn-tsbygge
/Niklas



Är du emot den nya elledningen.

Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Erre  
#286184 Svenska Kraftnät höll i början av juni samrådsmöten för berörda markägare med anledning av en ny 400 kV luftledning mellan Ekhyddan (Oskarshamn) och Hemsjö (Olofström).
Vid sex tillfällen presenterade Svenska Kraftnät behov av att ytterligare förstärka överföringsnätet söderut och koppla på den s k Nordbalt ledningen från Litauen. Den senare ansluter söder om Kalmar i form av likströmskabel och grävs f n ned fram till en ny omriktarstation i Nybro. Den nya ledningen är tänkt att anläggas parallellt med tidigare 400 kV ledning i området (ibland parallellt med regionät på 130 kV) vilket gör att den totala bredden blir minst 120 meter. Som väntat upprörs berörda markägare och för dem som redan har ledningar på sin fastighet blir en ny ledning av den här storleken ett dramatiskt stort intrång för den enskilde. I områden vid Misterhult och Simpevarp norr om Oskarshamn där kärnkraftverket är placerat drabbas markägare av ytterligare en i raden av ledningar. I november höll också LRF och Södra ett dialogmöte i Fårbo med politiker och kraftintressenter för att peka på konsekvenserna för markägare.

Ekhyddan-Hemsjö ledningen blir cirka tjugo mil lång och berör enligt uppgift  1100 fastighetsägare beroende på sträckningsalternativ. Den nya ledningen är också en i raden av stora överföringsledningar som planeras, projekteras eller färdigbyggts genom Götaland; Sydvästlänken, Ekhyddan – Barkeryd (Nässjö), Nordbalt, Skogssäter – Stenkullen (Göteborgsområdet). Till det kommer regionnät t ex Vimmerby - Kisa, trädsäkringar efter stormarna och anslutningar till vindkraftverk. Den samhällsekonomiska analysen av intrång och hur det påverkar boende, markägare, näringsverksamheter mm saknas i princip alltid. Svenska kraftnät har i praktiken tolkningsföreträde i tekniskekonomiska frågor.

Konsekvenserna för en enskild blir nästan alltid stora, breda ledningsgator, risk för nya stormskador, sönderstyckade bestånd/infrastruktur, drabbad produktion. Ersättningen vid intrång höjdes med schablonbeloppet 25 % 2010 men markägare som drabbas av flera intrång och får ackumulerade skador  kompenseras inte. Från Södra betonas vikten av en trygg elförsörjning men att ledningsintrång måste minimeras. Det kan ske genom alternativ teknik t ex likström, nedgrävning av kabel och samförläggning med annan infrastruktur. Ett krav är att kraftbolag alltid samråder om hur man lämpligen tillsammans kan minimera intrång. Det görs inte alls idag.

För Sydvästlänken med flera ledningar har alternativet med nedgrävd likström varit en av huvudfrågorna. Svenska kraftnät argumenterar hårt för att använda traditionell växelström i luften eftersom man menar att det är driftssäkert och billigast. Trots det har halva sträckan av Sydvästlänken byggts med likström samt även den landbaserade delen av Nordbaltkabeln. I samråds handlingar saknas relevanta kostnadsjämförelser. Det är ett viktigt krav att alla fakta kommer på bordet.

Ekhyddan – Nybro – Hemsjö projekteras inklusive samrådsprocesser mm med byggstart 2019 och driftsättas 2021. Eftersom den här typen av ledningar vållar hårt motstånd kan tidsplaner förskjutas. Koncession lämnas av ansvarig myndighet Energimarknadsinspektionen. Ytterst tar regeringen beslutet.

Det viktigaste nu är att berörda markägare yttrar sig över underlaget till samråd där ledningssträckor redovisas på kartor mm. Synpunkter på ledningen lämnas till Svenska Kraftnät. Remisstiden är satt till 5 september!

För att stödja medlemmar och övriga fastighetsägare bjuder LRF och Södra in till markägarmöten på motsvarande platser som Svenska Kraftnät höll samrådsinfo. Samtliga möten startar kl. 19.00. Fika serveras. Datum och platser enligt nedan.

18 augusti   Figeholm, Höganäslokalen
19 augusti  Ruda, Fokets Hus
20 augusti   Nybro/Flerohopp, Folkets Hus
21 augusti   Emmaboda, Folkets Hus
25 augusti   Konga, Folkets Hus
26 augusti   Hemsjö, Samlingslokalen

Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286196
Niile skrev:
Niking skrev:Här var det i alla fall en markägare, som åtminstone tillfälligt lyckades förhindra en beslutat kraftledning över sin mark. http://www.atl.nu/skog/mark-gare-stoppa ... tn-tsbygge
/Niklas



Är du emot den nya elledningen.


Nu går ju inte den berörda ledningen i mina trakter, så personligen bryr jag mig inte om just denna ledning.

Däremot lyckades jag i tid att avvärja några andra luftledningar, som eventuellt skulle gå över just min mark. Nu får förvisso några grannar dras med dem och de är inte särskilt lyckliga över det.

Rent generellt tycker jag att det är alldeles för lätt för nätägarna att få tillstånd till nya luftledningar - med breda ledningsgator som följd, istället för att gräva ner dem i t.ex. vägar och vägdiken där de varken stör eller hindrar skogsbruk + jordbruk.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286199 Här nere har vi ju ett kärnkraftverk längs kusten och då behövs det en massa ledningar som transporterar bort strömmen från kraftverket. Vad jag förstått är det bara luftledningar från Ringhals och det har inte varit några diskussioner (ännu) om att gräva ner ledningarna.

Avatar Fallback

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Palakangas  
#286204 Alla vill ha el och vissa tycker att ledningarna ska sträckas någon annanstans. Hur än det blir så blir det f(el).

Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286205 För ca 5 år sedan grävdes luftledningen till huset ner. Sedan dess har det knappt varit något elavbrott, trots ett antal stormar. Tidigare var det strömavbrott så fort det blåste det minsta.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Rolfnilsson400  
#286211 Att gräva ner högspänningsledningar är dyrt och en nergrävd ledning har större förluster än luftledningar.
Det skulle t.ex. inte fungera med en växelströmskabel till Gotland.
Vid långa förbindelser kan en likströmsförbindelse vara motiverad, den går att gräva ner

Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286214 Det skulle mycket väl kunna bli ännu dyrare med luftledning än med markledning, ifall markägarna fick en vettigt ersättning för intrånget.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Rolfnilsson400  
#286215 Det kostar ungefär lika mycket med 50 m jordkabel som 1000 m luftledning.
Maximal ledningslängd är några mil, blir den längre blir allt som matas in i kabeln förluster och ingen nyttig effekt kan tas ut.

Användarvisningsbild

Re: Ny kraftledning i södra Sverige

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286216 Kraftbolagen gör stora vinster på markägarens bekostnad.
En rimlig årligt baserad vinstfördelning, baserad på deras vinst vore mer rättvist.
Lantmäteriet skall vara sakliga & oberoende, men Lantmäteriet kör med typ kommunistdiktatur och står tyvärr oftast till 95% på den sida som vill ta delar av din fastighet i beslag.
Som fastighetsägare med drabbad mark har man rätt att påverka var ledningar skall dras fram och gör minst skada samt vilken metod som orsakar minst miljöskada eller skada i övrigt.
Givetvis måste en sund avvägning göras, men kraftbolagens vinst står inte i rimlig fördelning mot markägarens förlust av produktion och dess ersättningsnivå.

:D :D :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).