Skogsröjning

Förröjning före Gallring

114 inlägg 86866 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

röjjare  
#260356 Jo, självklart är det så. Men kunderna är inte dumma, dom har bra koll. Och det finns fler skogsvårdsbolag att välja mellan häromkring. En fungerande marknad mao.
Som sagt kvaliten ÄR viktig.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jolo  
#260448
Huggarn skrev:
röjjare skrev:Självklart är det jätteviktigt med kvaliteten på det utförda jobbet. Om vi misslyckades med kvaliteten skulle nån annan snabbt ta vår plats.


beror väl på vilket ackordspris ni har i förhållande till ett likvärdigt timpris vs kvalite som avgör om kunden blir nöjd eller inte?

att nån annan snabbt skulle ta eran plats tror jag inte på då det är stor brist på röjare...kunniga eller inte!....enda anledningen att ni kör på ackord är att ni själva tjänar på det......annars skulle ni inte göra det! eller hur?


Vi borde börja med att fundera över varför vi röjer.
är det för att utföra ett arbete som skall göras eller är det att det skall åtgå så lite pengar som möjligt.
med utgångspunkt från att det är ett arbete som skall utföras så finns det ett önskemål/krav från beställaren om vad som skall göras och hur det skall se ut efteråt.
Jag som entreprenör har då lite saker jag måste beakta när jag skall åta mig uppdraget.
När jag röjer på timme så gör jag allt som är möjligt för att tillgodose beställarens önskemål och tar betalt för den tid det tar
När jag röjer på ackord skall jag först uppskatta hur lång tid uppdraget tar oss att göra, efter att jag har kommit fram till detta så måste jag lägga på lite på priset för eventuella felräkningar och oförutsägbara händelser
vilken variant man väljer är upp till var och en
trevlig helg

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jolo  
#260467 Förlåt
jag ser att missade jämförelsen när vi har utgångspunkten att det skall åtgå så lite pengar som möjligt
Men den utgångspunkten är det bäst att inte röja,
Nu är jag partisk i målet efter som jag utför skogsvård mot betalning samt äger egen skog
men jag anser att det är bättre att sköta om sin skog :-)

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#281778
m_012.jpg
Har aldrig varit med om tätare förröjning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

röjjare  
#281862 Usch. Har du dött och hamnat där nere?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#286122
m_151.jpg
m_152.jpg
m_155.jpg
m_156.jpg
Är i en förröjning och kommit på otäcka buskar, som jag inte vet vad det är. Är ju varken Slån eller Nypon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

JensSkoog  
#286123 Vet inte, men det ser skit ut. Hoppas nån expert kann hjälpa. Vill gärna vita själv ochså :wink:

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

T Landström  
#286126 Björnbär?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#286127 Ja ingen rolig röjning. Sitter och läser i en gammal bok, från lanthushållningsskola.
Kan det vara Berberis ?? Om Landsfiskalen kom på markägaren med denna buske på sina marker fick dom böta !! För det blev Svartrost, på Vetet.

Och i boken är det en taggig buske, som kan likna dom jag tagit på kort.

Glömde en sak, Stubbarna blir kraftigt gula i sågsnittet, och saften svider om man får det på huden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

JensSkoog  
#286130 Tänkte faktiskt på berberis - taggorna liknar den. fula sakor. Den är ju ochså giftig och det kan hämtas gulfärj från röterna.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

anersimyra  
#286133
Amatörhuggare 62 skrev:Ja ingen rolig röjning. Sitter och läser i en gammal bok, från lanthushållningsskola.
Kan det vara Berberis ?? Om Landsfiskalen kom på markägaren med denna buske på sina marker fick dom böta !! För det blev Svartrost, på Vetet.

Och i boken är det en taggig buske, som kan likna dom jag tagit på kort.

Glömde en sak, Stubbarna blir kraftigt gula i sågsnittet, och saften svider om man får det på huden.

Ser onekligen ut att vara berberis. Gul ved stämmer bra. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#286901
m_016.jpg
m_017.jpg
m_018.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#288584 Ja då har man kommit till nästa förröjning på 33 Ha. Skall finnas gallring här

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Seb macahan  
#288645 Helt plötsligt framstår det som jag tidigare benämnt som djungel i min skog som rena stäpp markerna. Och man borde kunna röja dom med en Pinacolada med paraply i ena näven jämfört med det där.
Lycka till! Men vilken glädje när du är klar.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

värmSkog  
#288911 Har påbörjat ca 7ha underröjning. Känns skönt att få börja i skogen igen efter sommaren

DSC_0228.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).