Öppna kategorin

Knivlagen

13 inlägg 5402 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knivlagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Knivlagen

anersimyra  
#286106 Det där måste vara ett dåligt skämt !!!! Eller rättare sagt, bägge dömande instanser torde bestått av imbecilla dumhuvuden. :x :x :x :x

Avatar Fallback

Re: Knivlagen

elis  
#286108 Det svenska rättssytemet är enbart till för att skydda de skyldiga, jag har dagit slutsatsen att rättens ledamöter till största del torde bestå av pedofiler, våldtäktare, knivmördare och annat rat. Nyligen knivhöggs en man till döds med över 40 knivhugg, ingen skyldig gick att få fram, inte heller fälldes någon för brott mots knivlagen.

Användarvisningsbild

Re: Knivlagen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286109 Döms han för att han har kniv med sig? Eller för att han har det lätt tillgänglig i bilen?

Har för mig att man kommer undan om man har den i bagaget, och egentligen har man ju ingen större anledning att ha den inne i bilen... Sen om det är rätt och riktigt är ju en annan fråga...

Avatar Fallback

Re: Knivlagen

rikard_e  
#286110 Snart ska vi väl ha vapenskåp till knivar ock.

Som det stod i kommentarsfältet på frihetsportalen.se
Jag känner mig också naken utan kniv, kniven används till såpass mycket inom lantbruket.
Och om man nu inte ens ska ha skruvmejsel på sig i onödan så ligger jag riktigt risigt till i jobbarbyxorna

Avatar Fallback

Re: Knivlagen

elis  
#286111 Jag har min egen bil som "verktygsbod", bak är fullt med verktyg och maskiner. En del av dem är perfekta för en sjuk själ, knivar, mejslar, tigersågblad mm. Vad händer om jag blir stoppad av polisen, får man ha verktyg (kniv är ett verktyg, jag har tre) i bilen lr är man en brottsling då?

Användarvisningsbild

Re: Knivlagen

anersimyra  
#286112 Knivlagen var knappast tänkt att vara tillämplig vid dylika tillfällen, helt jävla löjeväckande dom. :x :x :x :x

Avatar Fallback

Re: Knivlagen

Skogshuggaren83  
#286113 Allt handlar om att man inte skall kunna nå kniven från förar eller passagerarsäten (bälteskniv mm undantaget pga inget utstickande blad) har man kniven i bagaget eller bak i skåpet är det inget problem.
Mina misstankar när jag läste texten var att han hade börjat bråka med farbror blå om en annan sak och det blev väl ett litet extra straff från polisen.
Har själv blivit stoppad flera gånger när knivar fanns i byxor eller jämte stolen utan att polisen har sagt något.

Användarvisningsbild

Re: Knivlagen

herjman  
#286114
Skogshuggaren83 skrev:Allt handlar om att man inte skall kunna nå kniven från förar eller passagerarsäten (bälteskniv mm undantaget pga inget utstickande blad) har man kniven i bagaget eller bak i skåpet är det inget problem.
Mina misstankar när jag läste texten var att han hade börjat bråka med farbror blå om en annan sak och det blev väl ett litet extra straff från polisen.
Har själv blivit stoppad flera gånger när knivar fanns i byxor eller jämte stolen utan att polisen har sagt något.


Håller med, det är nog en kombinstion av nitiska poliser och en farbror som har poblem med auktoriteter.

Lagen ser ut som den gör, dum eller inte. Det är hur som helst inte kul att ha med tungt kriminella, ofta labila att göra som kan ha livsfarliga vapen på armlängds avstånd.

MEN poliserna i detta fallet kunde ha tillämpat fingertoppskänsla

Sen är det ju så att vi bara har en sida av storyn här och vet inte exakt vad som hänt.

Att sen snickare tex inte får lära sig av sina arbetsgivare eller på byggprogrammet att dom gör sig skyldiga mot brott mot knivlagen och kan gripas av envar när dom på rasten går och handlar är ju inte bra.

Kort sagt, du får bara bära kniv på allmän plats om du utför en tjänst just då, ta av den om du snickrat färdigt och på rasten lämnar bygget eller om du varit och jagat och ska springa in på affären.

Avatar Fallback

Re: Knivlagen

Robertberg  
#286115 Angående att känna sig naken utan kniv, vad ska man med kniven till inne på Ica? Eller på lunchrestsurangen?

Användarvisningsbild

Re: Knivlagen

anersimyra  
#286116 Själv har jag läst att hantverkare fritt kan bära synlig kniv på allmän plats. T.o.m den " fritidsklädde." Lagen skulle tillämpas om kniv bars dolt av andra än hantverkare, eller andra som kunde tänkas ha rimligt bruk för kniv. Måhända var detta enbart en journalistisk egentolkning av lagen.

Användarvisningsbild

Re: Knivlagen

herjman  
#286178 Det var nog en journalists egen tolkning.

"Problemet" med viss lagtext är att nästan alla "intressen" kan uttolka sin åsikt, det är ofta så luddigt skrivet, knivlagen inget undantag.

Avatar Fallback

Re: Knivlagen

Palakangas  
#286189 Är det sant överhuvudtaget. Har någon av er kollat det närmare. Jag spydde också galla när jag var ung och fyllsjuk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).